Kadrovi, kadrovi
Očigledno je da Srbija ima brojnih problema. Oni građanima prave velike smetnje. Najvažnije pitanje jeste da li se uz postojeće resurse i političku volju raspolaže odgovarajućim kadrovima da bi se te smetnje uklonile?
Moj pokojni prijatelj direktor beogradskog zoološkog vrta Vuk Bojović je govorio „najvažnija osobina koju rukovodilac treba da ima, jeste da je upoznat sa sposobnostima svojih zaposlenih. Ako ih u skladu sa tim postavi na mesta, na kojima će pokazati svoje umeće, onda rezultat mora biti najmanje loš”. Dakle jednostavno sa tom postavom bolje ne može.
Kadrovi su onakvi kakvi stvarno postoje. Mi ne možemo imati više kandidata za npr. formiranje fudbalske reprezentacije, nego što ih imamo. Ali možemo voditi računa da na svako mesto u timu dođe onaj ko će iz te pozicije ostvarivati najbolje rezultate. U tom slučaju rezultat, kakav god bio, mora da bude najmanje loš. I tada je odgovor kako poboljšati stanje, u tome da se mora raditi na poboljšavanju sposobnosti koje igrači imaju. Ali ako je na mesto u timu postavljen čovek koji je očigledno slabiji od nekog drugog onda je greška do selektora koji nije iskoristio sve kapacitete.
Rukovodeći se takvom logikom svaka zajednica: porodica, lokalna samouprava, sportska ekipa, država moraju funkcionisati najmanje loše. Doći u poziciju da se radi najmanje loše je nešto sasvim moguće. Pitanje je samo da li to želimo?
Taj princip je odavno poznat. Sećam se odlomka iz romana „Mehmed paša Sokolović”, nadam se nezaboravljenog pisca Dušana Baranina koji je veoma mnogo uticao na moje intelektualno formiranje. On tu opisuje momenat kada ispitivač vrši odabir najboljih među prikupljenim adžami- oglanima. I kad na red dođe Bajica Sokolović, kako ga Baranin naziva u romanu, pita ga: „Da ti ja dam kapu od zlata, janičar aga kapu od srebra, a sultan kapu od sukna, koju bi odabrao?” Bajica bez razmišljanja odgovori: „Kapu od sukna.” Na to ispitivač ponovo: „Zašto kad je ona najjevtinija?” Bajica odgovara: „Nije važno šta se daje već ko daje”. To mu otvorilo put ka vrhu.
U principu tako bi trebalo da se ponašaju učitelji prilikom prvog susreta sa đacima. Da tačno vide koji talenat ima neko od prvačića i da sistematski radi sa njim na razvijanju tih osobina. Istovremeno da na te osobine upozorava nastavnike razreda u koje sa godinama prelaze đaci. Novi nastavnici bi odmah znali koga u kojoj disciplini valja forsirati. Odabirom i negovanjem stvara se elita.
Moje iskustvo govori da, mada nastavnici, u principu, tako i rade ipak ima nedoslednosti koje kvare krajnji rezultat. Često vaspitači svoje ljubimce forsiraju mimo njihovih kvaliteta. Da bi se to predupredilo škola mora vršiti stalnu kontrolu i proveru rada nastavnika, vaspitača i trenera. Da svaki vid nezasluženog promovisanja odmah kažnjava. Kad je škola takva, onda je rezultat najbolji. Opet se vraćam na Vuka Bojovića. On je bio pripadnik generacije koja je među poslednjima išla u nižu gimnaziju. To su sadašnji viši razredi osnovne škole. Pričao mi je da je sve što je naučio u životu naučio u toj školi. Govorio je da od gomile đaka koji su se tiskali u učionici, obavezno je nekoliko ponavljalo razred. Samo dvoje- troje je bilo odličnih i to ne svi sa svim peticama. Dok se većina borila da ne bude među ponavljačima
Šta imamo danas? Imate čitave razrede u kojima su skoro svi učenici odlični. Takvi rezultati su nerealni. Na taj način stečene diplome i svedočanstva osnovano su sumnjive. Jer svako od nas zna da je skoro nemoguće naći đaka koji podjednako dobro zna matematiku, slika ili svira violinu i uz to se neverovatno brzo penje uz konopac.
Kad bi se stvari tako postavile mi bismo na vrhu piramide, kada se školovanje završi, imali najbolje u generaciji. Takvi ljudi su ono što se zove kadrovi. Oni ne bi smeli da brinu za posao. Na primer ako generacija diplomiranih studenata nekog državnog fakulteta ima 100 ljudi, država bi npr. prvu desetoricu odmah zapošljavala. Oni ne bi smeli da idu na biro rada. Onda možete da zamislite kako bi studenti „grizli”. Kao profesor sa višedecenijskom karijerom dobro znam da visoka ocena, koja je neosporno plod znanja, ne znači i kreativnost. Ali bi se svakome ko ima najvišu prosečnu ocenu morala dati šansa od recimo pet godina. To je sasvim dovoljno da oni koji vrede ostanu na površini, a oni koji ne vrede potonu. Onima koji ispune kriterijume bi se ugovor o radu produžavao. Od njih bi trebalo formirati intelektualnu, poslovnu, sportsku i svaku drugu elitu. Tada bi rezultat bio najmanje loš. Za neuspehe ne bismo mogli da krivimo drugoga već samo sebe. I na osnovu iskustava radili bi sve, da postojeće kadrove, bolje iskoristimo kako bi se stalno išlo ka boljem.
Profesor univerziteta, osnivač naučne discipline Politikologija religije
Prilozi objavljeni u rubrici „Pogledi” odražavaju stavove autora, ne uvek i uređivačku politiku lista
Подели ову вест






Komentar uspešno dodat!
Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.