Ponedeljak, 23.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Katanac na stari BAS u martu iduće godine

Međugradski i međunarodni autobuski putnički saobraćaj moraće do tada da bude preseljen iz Savskog amfiteatra. – Stanična zgrada u Bloku 42, izvesno, do tada neće biti gotova pa će se za te namene koristiti postojeći aneks
Озбиљни радови у Новом Београду почели су 2020. године (Фототографије Анђелко Васиљевић)

Svi polasci autobusa sa „Beogradske autobuske stanice” u Savskom amfiteatru do marta naredne godine biće preseljeni na novu BAS-ovu adresu u Bloku 42, najavljuje za naš list Goran Vesić, zamenik gradonačelnika. Do tada, izvesno, u ovom novobeogradskom bloku neće biti okončana gradnja nove stanične zgrade, za koju su izmene PDR-a usvojene tek prošle jeseni, pa će za te namene poslužiti još ranije izgrađen aneks. On je, kako su u više navrata isticali u gradu, veći od postojećih prostorija koje se za te namene koriste na starom BAS-u.

Za novu staničnu zgradu, za koju su u Bloku 42 urađeni samo temelji, pitanje je dana kada će biti izdata građevinska dozvola. Za nju su, kako za „Politiku” kaže Marko Stojčić, glavni gradski urbanista, nadležni iz BAS-a tek nedavno podneli zahtev.

– BAS je imao problema oko obezbeđivanja finansija za ovaj projekat. Gradu i republici svakako je u interesu da pomognu u preseljenju BAS-a na novu adresu – naglašava Stojčić.

Konačan ispraćaj BAS-a iz Savskog amfiteatra, kao i Glavne železničke stanice pre tri godine, naročito je u interesu projekta „Beograd na vodi”, kome je u poslednjih nekoliko godina mnogo toga prilagođeno u ovom delu grada, uključujući i dva najvažnija javna saobraćajna čvorišta.

Da se BAS-u definitivno odbrojavaju poslednje godine u Savskom amfiteatru postalo je jasno u leto 2017. kada su grad na čelu sa Sinišom Malim i predstavnici BAS-a potpisali jedan od poslednjih dokumenata u susret gradnji novog staničnog kompleksa u Bloku 42. Najava je bila da će on proraditi u drugom delu 2019, ali i pored optimističnih najava, pre svega iz grada, pa i čak i kamena temeljca u toku izborne kampanje za gradske izbore 2018, ozbiljnijih radova u Bloku 42 dugo nije bilo. Zato nije manjkalo neozbiljnih i nerealno optimističnih najava gradskih čelnika oko selidbe BAS-a, naročito u toku prošle godine… A ozbiljni radovi u Bloku 42 krenuli su upravo u 2020. i odvijali su se sa manjim prekidima i u toku prošle i ove godine. Ali, nedavno su građani reporteri zapazili i ocenili da se već neko vreme na novom BAS-u ne majstoriše ozbiljnije. Da li je tako, šta je razlog tome, šta se dešava sa gradnjom stanične zgrade, šta je do sada urađeno i kada bi ceo projekat trebalo da bude okončan – pisanim putem upitali smo i predstavnike BAS-a, ali odgovor nije stigao.

Privremeno stajalište autobusa Peroni kojih

Da grad i BAS, koji su partneri u ovom poslu, imaju šumove u komunikaciji na temu ovog projekta, odavno je poznato. Prvo, dok je grad najavljivao kada bi BAS mogao da se preseli na novu adresu, u BAS-u su uglavnom ćutali na temu rokova ističući da oni nemaju ništa protiv da pređu na Novi Beograd ako budu ispunjeni minimalni infrastrukturni uslovi za tako nešto. Novi, još veći šum pojavio se proletos kada su predstavnici ove kompanije ukazali u aprilu, još se čekala građevinska dozvola za objekat stanice, a radove je, kako su navodili, usporila i Komisija za verifikaciju idejnog rešenja stanice koja nije zasedala zbog pandemije korona virusa. Iz grada su na to uzvratili da kovid 19 nije stopirao rad gradske komisije i da izmenjeno idejno rešenje za objekat stanice ovaj gradski organ još nije dobio.

Kako god, na kraju, nema sumnje, u problemu neće biti ni grad ni BAS ni „Beograd na vodi”, već putnici, koji će, kao i u slučaju Prokopa, u početku verovatno morati da koriste nedovršenu autobusku stanicu. Ali, i to je možda bolje rešenje nego da se parcijalno sele polasci sa stare stanice na novu i da onda putnici iz unutrašnjosti, od kojih se mnogi ne snalaze po Beogradu, ne znaju sa koje stanice im polazi autobus.

Uzor lisabonski, rokovi srpski

Ugovorom o izgradnji nove autobuske stanice predviđeno je da prestonica uloži zemljište, a BAS novac. Plan je da grad dobije stanicu „po uzoru na lisabonsku” i da na njoj budu smešteni međugradski, međumesni, međunarodni i turistički autobusi. Idejno rešenje za kompleks novog BAS-a dobijeno je na internacionalnom urbanističko-arhitektonskom konkursu iz 2014. na kome su pobedile arhitekte Milan i Vladimir Lojanica. Novi BAS koštaće oko 20 miliona evra, a BAS je dobio kredit od Komercijalne banke od 12.000.000 evra za izgradnju novog staničnog kompleksa, dok će ostatak od 8.000.000 evra uložiti iz sopstvenih sredstava.

Autobuska stanica u Novom Beogradu u Generalni urbanistički plan prestonice prvi put je ucrtana 1971. godine, ali tada kao jedan od tri jednako rangirana autobuska terminala. Bila je označena kao stanica „Zapad”, rame uz rame stala sa još dve – na jugu Auto-komandom i na severu kod Pančevačkog mosta. Ove stanice bile su viđene i u beogradskom Urbanističkom planu iz 1985. Krupan zaokret desio se tek 2003, kada su urbanisti utvrdili da stanica treba da se gradi u Bloku 42, ali ne i na druge dve lokacije. U narednih desetak godina ipak nije se dalje maklo od toga sve dok „Beograd na vodi” nije počeo da se širi ka arima nekadašnje Glavne železničke i BAS-a.

(Peroni kojih više nema)

U martu 2016. u gradu su ukazali da će radovi na novoj stanici BAS krenuti najkasnije početkom 2017, a da će ona biti izgrađena krajem 2018. i da će grad finansirati izgradnju. Ali, krajem 2016. početak gradnje pomeren je za proleće 2017. Naravno, ni od toga nije bilo ništa.

Pristupne veze završene u junu

Izgradnja saobraćajnica oko autobuske stanice u Bloku 42 na Novom Beogradu završena je tokom juna. Ulice Marka Hristića, Jurija Gagarina i Antifašističke borbe proširene su za još po jednu saobraćajnu traku kako bi se povećali saobraćajni kapaciteti oko nove autobuske stanice, navode za naš list u Direkciji za građevinsko zemljište. Urađene su i biciklističke staze u sve tri ulice, a na trasama podzemnih instalacija izgrađeno je i rekonstruisano 1.150 metara vodovoda, 1.430 metara fekalne i atmosferske kanalizacije, postavljeno oko 50 stubova javne rasvete i obavljeno ozelenjavanje površina.

Komentari9
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Samo napred, punom parom
Ukinuta zeleznicka stanica. Autobuska stanica se seli u nedodjiju gde jos ni gradjevinska dozvola za novi objekat nije izdata. Sta je sledece? Preselenje beogradskog aerodroma u Kraljevo? Ma imao je Beograd svakojakih u svojoj proslosti, ali ovakvih ideja nije bilo. Ovo je apsolutno genijalno koliko rade na unistenju grada.
marko
Ko ne zna gde je Blok 24 i Prokop, neka otvori google maps na svom mobilnom i nadje, tako jedno 2-3 puta pa ce valjda posle i sam znati.
Goranko Ilić
Gde su Prokop i blok 42? Železnička i autobuska stanica su se lako mogle naći nekada.
Gagi, dipl. inž. saobraćaja
Očigledno je, da će nadležni pred beogradske izbore 2022. »svečano« preseliti BAS na Novi Beograd, a da li će se BAS stvarno tada preseliti znaćemo tek posle izbora. I pred beogradske izbore 2018. su nam nadležni »obećali« gondolu Ušće-Kalemegdan, a »prodavali« su i karte za metro Line 1, pa su posle izbora na ta obećanja zaboravili. A zaboravili su i na odavno u prošlom veku izgrađene tunele »Karaburma« u koje treba postaviti samo šine i kontaktnu mrežu i linije BG voza produžiti do Karaburme.
Јован К.
Добро је да су одустали од пројекта гондоле.
milan
neverovatno... da mi je znati ko mulja i ne razmislja o putnicima koji ce za 7-8 meseci morati da se snalaze kako znaju i umeju... ovakva nefunkcionalna gradska vlast je postojala i za vreme zutih, mislim da je vreme za promenu... ali za koga glasati??.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.