Petak, 22.10.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

„Ne zovi” – registar protiv nasrtljivih trgovaca

Zakon predviđa postojanje spiska mobilnih i fiksnih telefona koje trgovci više neće smeti da pozivaju da bi nudili svoje usluge
(Pixabay)

Poslanici Skupštine Srbije usvojili su novi Zakon o zaštiti potrošača, a ovaj propis doneće više prava građanima Srbije, i to u onim oblastima u kojima je do sada zabeleženo najviše problema. Jedna od važnih promena za potrošače jeste to da će ih zakon ubuduće štititi od nasrtljivih trgovaca koji su do sada preko telefona promovisali i prodavali robu i usluge.

Zakon, naime, zabranjuje direktno oglašavanje telefonom, faksom ili elektronskom poštom, bez prethodnog pristanka građana, jer je do sada bilo velikih problema s telemarketingom i uznemiravanjem kupaca.

Oni koji ne žele da dobijaju ovakve pozive moći će da ih zaustave popunjavanjem obrasca kod operatera mobilne ili fiksne telefonije i prijave se u registar „Ne zovi”. Brojevi će biti prosleđeni Ratelu, koji će na svom sajtu objavljivati listu telefonskih brojeva vlasnika koji ne žele da ih trgovci uznemiravaju. Prodavci koji se ne budu obazirali na podatke u registru rizikovaće plaćanje kazne.

U zakonu se navodi da je „zabranjeno upućivati pozive ili poruke telefonom potrošačima čiji su telefonski brojevi upisani u registar potrošača koji ne žele da primaju pozive i poruke u okviru promocije ili prodaje telefonom”. Registar će biti vođen pri regulatornom telu nadležnom za elektronske komunikacije i sadrži ime i prezime potrošača, jedinstveni matični broj, broj telefona, datum upisa u registar i informaciju da su i dalje na snazi ili opozvane prethodno date saglasnosti za prijem poziva ili poruka u okviru promocije i prodaje telefonom.

Operater elektronskih komunikacija je dužan da upiše ili ispiše podatke u roku od sedam dana od dana prijema zahteva potrošača. Kako je planirano, Ministarstvo trgovine će bliže propisati način upisa i ispisa, uslove i način korišćenja i vođenja registra. Ako je potrošač izričito pristao na oglašavanje telefonom, faksom, elektronskom poštom ili drugim sredstvima komunikacije na daljinu, trgovac je dužan da pre nego što oglasi određenu robu ili usluge, na jasan i nedvosmislen način, na srpskom jeziku, obavesti potrošača o komercijalnoj svrsi svoje aktivnosti.

U suštini svaki trgovac koji prodaje robu na ovaj način trebalo bi da se pre biranja broja preko registra informiše da li ima pravo na to. Ukoliko se ogluši ili, bez obzira na volju kupca, ipak okrene broj, čini prekršaj. Potrošači u ovom slučaju mogu da se jave tržišnoj inspekciji i podnesu prijavu na osnovu koje se pokreće prekršajni postupak. Ukoliko trgovci i dalje nastave da potrošačima na ovaj način šalju reklamne poruke predviđene su kazne od 50.000 ili 30.000 u zavisnosti od toga da li je reč o pravnom licu ili preduzetniku, a kasnije, ako dođe do sporova, kazne su mnogo veće i kreću se od 300.000 dinara do dva miliona dinara za pravna lica, odnosno od 50.000 do 150.000 dinara za preduzetnike.

Komentari7
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Боривоје Банковић
Ја замолим да сачека на вези, само да обавим нешто неодложно, па оставим телефон. Минут - два касније, ако је још увек ту, захвалим на стрпљењу и поновим да ћу се ускоро јавити само да завршим то што радим. После неколико минута чекања веза се прекида. Када би им свако радио тако, телемаркетари више не би постојали за годину дана.
Боро
А да обрнемо ред ствари? Да буде подразумевано НЕЗВАЊЕ, а да они који то желе, досадно им је рецимо, се упишу у регистар, ЗОВИ?
M162
Једноставније је да се направи списак оних који то желе, пошто већина не жели да добија овакве позиве.
Dr. Vesko Vujicic
Da li se ovo odnosi i na stranke?
Dragan P
Ne samo na stranke nego i treba da se odnosi i na verske organizacije. Mene je sredinom marta ove godine telefonom zvala ženska osoba ispred Jehovinih Svedoka, rekla je da ne zove zbog kupovine ili prodaje, već da me obavesti da će širom sveta 26. marta biti obeležena godišnjica smrti Isusa Hrista (po njihovom učenju) i rekla mi gde u mom gradu da dođem da prisustvujem tome. Tako da ne zovu samo prodavci robe i usluga, već i oni koji bi "da kupe ljudske duše".
Prof
Uznemiravaju svakog dana. Ko im je dao naš brojeve telefona? Poverenik Šabić je davno rekao da je to kršenje zakona o slobodama i niko nije odgovarao zbog toga.Moj fiksni telefon sam isključio za sve pozive i koristim ga samo kada pozovem.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.