Subota, 22.01.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Zvučnik umesto auspuha

Tihi električni automobili opasni su za neoprezne pešake a sportske verzije bez zvuka su izgubile osnovu za povišeni adrenalin… Ali, rešenje je na pomolu
(Фото Pixabay)

Eri moćnih benzinskim motora nazire se kraj što ne mora u bitnom da pokvari uživanje ljubiteljima sportskih automobila. To što će oni biti električni u dizajnerskom smislu ne menja mnogou praksi, baš kao i kod performansi jer je već dokazano da električni automobili postižu impresivnije obrtne momente i ubrzavaju poletnije od klasičnih. Ono što će nedostajati je miris benzina što je ipak manji problem i karakteristični zvuk koju svaku “marku” koja drži do sebe na neki način izdvaja kao unikat.

Sportski automobili nisu izmišljeni i konstruisani da bi bili ekonomični, da budu racionalno rešenje za ono što zovu prevoz od tačke A do tačke B. Kod sportskih automobila važne su uglavnom emocije i adrenalin, od dizajna, preko “muzike” koju postižu snažni motori do ljudskih slabosti kao što je želja za pokazivanjem statusnih simbola. Glasna „rika“ iz auspuha nekome je samo nesnosna buka, ali za zaljubljenike u sportske automobile to su note za uši, milina zbog koje zaljubljeno gledaju svog lepotana na četiri točka.

Iako je tehnologija oponašanja zvukova na većini električnim automobila možda i suvišna, kod automobila kao što je “porše” ili „ferari“ ona je nužna jer je specifičan zvuk smisao I simbol sportskih vozila.

Previše tiha električna vozila su bezbednosni problem, ne čuju ih pešaci koji zakorače na kolovoz, ne čuju ih drugi vozači, pa ispada kao da se prikradaju. Zato već postoje i zakonske odredbe na nivou EU da vozila moraju emitiovati određenu buku kako bi ih pešaci i ostali u saobraćaju mogli da čuju. Propisani decibeli su vrsta zaštite a papučica gasa je dirigentska palica.

Pitanje je kako nadoknaditi zvuk iz auspuha koji više ne postoji, a da to ne bude puštanje nasnimljenih zvukova kroz zvučnike na nekom skrivenom mestu na karoseriji. O tome intenzivno razmišljaju u gotovo svim kompanijama koje proizvode sportske automobile, čemu svedoči sve više prijavljenih patenata na tu „temu“. Među njima je i Porše koji je ovih dana patentirao tehnologije generisanja zvuka za oponašanje „brundanja“ motora i auspuha.

“Zvučnici koji se nalaze iza branika su ograničeni u svojoj glasnosti i kvalitetu zvuka. Emocije se tako ne stvaraju” – napisali su inženjeri Poršea u opisu patenta.  Ako se motor s unutarnjim sagorevanjem više ne koristi kao „instrument“, izduvni sistem treba alternativne “izvore”. U slučaju patenta Poršea, to su fino podesivi zvučnici. Barem jedan, po mogućnosti nekoliko, ali to nije toliko važno. Mnogo je važniji izbor rezonantnih materijala i kućišta oko njega.

Prema Poršeu, ovaj sistem mogao bi da izgleda kao izduvni prigušivač, idealno bi trebalo da bude izrađen od titana i da bude postavljen tačno tamo gde je oduvek i pripadao, na zadnjem delu automobila. A kako zvuk ne bi dopirao samo do unutrašnjosti, već dao do znanja okolini da putem jezdi “porše”, dva izlazna otvora usmeravaju zvuk ka napolju, nešto baš kao klasični auspuh, imitirajući ga.

Iako je ovakva stvar na većini električnim automobila možda i suvišna, kako primećuje nemački časopis Auto Motor Sport, kod automobila kao što je “porše” ona je nužna jer je specifičan zvuk utkan u DNK sportskih vozila. Ideja visokokvalitetnog stvaranja zvuka motora zapravo je vrlo logična, tvrde, kod budućih električnih sportskih automobila koji će zameniti svoje benzinske pretke.

 

Komentari4
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Милош
Ни скије ни бицикл немају мотор па адреналин кључа кад се пусте низбрдо.
Zoran
Sasd cete da dobijete elektreicna kola pa ce da vam sve drci na zvucnik, cak i motor spolja da ga cuju peesaci. :)
Бранислав Станојловић
Имају ли те градске играчке домет од 600км и кантицу за још 50?
Земунац
Имају, као и бензински и дизел аутомобили, како који. Тесла може да пређе 700 км.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.