Četvrtak, 19.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Ledolomac „Greben” ima rođaka „Damjana”

Brod koji se donedavno zvao „Petrovaradin” pre dve godine je spasen iz starog gvožđa, urađena mu je potpuna generalka i sada može da obavlja funkciju tegljača, potiskivača i ledolomca
Дужина брода je 38,08 метара, ширина 11 метара, a укупна снага два мотора je 1790 киловата (Фото: Лична архива)

Da Srbiji nedostaje ledolomac nije tajna. Videlo se to 2017. godine kada je Dunav više od mesec dana bio okovan ledom. Tada su nam reke branili Mađari i naš „Greben” u vlasništvu „Elektroprivrede Srbije”. Mnoga plovila specijalne namene koja su nekada krstarila rekama bila su van funkcije ili su otišla u zaborav. „Čakor” i „Vučevo” trunuli su u Novom Sadu, a „Petrovaradin” je čamio u Zemunu. Ispostavilo se, ipak, da je „Petrovaradin” „živ”, da je prebrodio tešku sudbinu loše privatizacije i da je u poslednjem trenutku spasen. Sada ovo plovilo koje je u sebi objedinilo funkcije potiskivača, tegljača i ledolomca ponosno jezdi srpskim i evropskim rekama i to pod novim imenom „Damjan”. I ovih dana on plovi. Ne lomi led, koristi se za prevoz tereta. A kada bi se kockice složile, jer Srbiji treba barem još jedan ledolomac, on bi već koliko sutra mogao da se uhvati ukoštac sa „belim rečnim okovom”.

Kako smo saznali, ledolomac „Petrovaradin” pre dve godine od „Dunav grupe agregati”, u čijem su vlasništvu bili i „Čakor” i „Vučevo”, kupila je firma „Hidrobaza agregati” čiji je vlasnik Milan Pekez. On je uložio sredstva i ledolomac koji je bio pred odlaskom u staro gvožđe pretvorio u pravi brod.

– Kada sam ga kupio bio je u takozvanoj raspremi, u jako lošem stanju, potpuno zapušten, zarđao... Našli smo ga usidrenog na Adi Huji, mada je nekada on bio stacioniran u Novom Sadu, Beogradu i Zemunu. Najviše je bila oštećena prostorija za boravak posade. Tu je situacija bila grozna. Brod vam je kao kuća. Kad niko ne živi u njoj, ona sama od sebe propada. Takva je situacija bila i s „Petrovaradinom”. Ipak, iako ruiniran, veliki deo opreme preživeo je zub vremena. Prvenstveno su motori bili u funkciji – priča Milan Pekez.

Ledolomac je prevezen u njegovu radionicu u Grockoj. Uz pomoć podizvođača potpuno je rekonstruisan. Promenjena mu je hidraulika, sve instalacije, prostorije za posadu sada liče na hotelski smeštaj. U obnovu ove čelične grdosije uloženo je više od 500.000 evra.

– Motori su bili u funkciji, ali pre godinu dana imali smo požar na brodu. Tada smo zamenili motore, stavili nove sa savremenim načinom rada. Kada se dogodio taj požar, odlučili smo i da brodu promenimo naziv. U našoj struci postoji jedno pravilo, ako brod doživi bilo kakvu havariju – menja mu se ime. Tako je bilo i s „Petrovaradinom”. Sada se zove „Damjan” po sestrinom sinu – objašnjava Milan.

Pre dve godine, u februaru, Republička direkcija za vode Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede raspisala je javnu nabavku za izgradnju broda posebne namene – ledolomca. Međutim, do sada se na tu javnu nabavku niko nije javio. Kako nam je rekao Milan Pekez, svoju ponudu na ovaj tender nije dao jer već ima brod za aktivno razbijanje leda.

Ne obavlja funkciju ledolomca plavo-beli „Damjan”, ali uveliko radi. Koristi se kao tegljač tovara i potiskivač konvoja. Opremljen je takozvanim vibro-uređajem. Uređaj u susretu s ledom vibrira, razmrdava ga i na taj način ga usitnjava i lomi. Debljina korita broda je oko 20 milimetara. Takvo mora da bude da ga led ne bi oštetio. Ovaj brod opslužuje posada od osam ljudi i kuvarica. Na vodi bez pristajanja može da bude i po dvadeset dana.

Dva ledolomca ostavljena na milost vremenu

Ledolomac „Petrovaradin” imao je i „rođenu braću” – „Čakor” i „Vučevo”. Deo njihove opreme građen je na Balatonu, a deo u Budimpešti. U upotrebu su pušteni 1971. godine.

Oba plovila bila su motorni tegljači i imala klasu za ledolomca. Čelični trup im je debeo 36 milimetara. Izgrađen je tako da se uopšte ne vidi var, a mogao je da seče sante leda debljine do pet i po metara. Ledolomci su dugački 41 metar, a široki oko devet i po. Na njima su se nalazila po dva motora, ukupne snage 1.300 konja, i klatna za lupanje leda teška po 16 tona. Svaki od ledolomaca imao je po 12 kabina, 23 kreveta, dva kupatila…

Ova dva ledolomca koja su bila u sastavu firme „Heroj Pinki”, kao i „Petrovaradin”, kupio je Dušan Borovica. Brodovi su, nažalost, zbog loše privatizacije završili na „ledu”. „Čakor” i „Vučevo” su godinama propadali da bi pre dve godine iz Novog Sada bili prevezeni u Stare Banovce. Protiv Dušana Borovice je zbog zloupotrebe položaja pokrenut sudski postupak, a prošle godine u novembru osuđen je na četiri i po godine zatvora. Na ovu presudu imao je pravo žalbe.

Komentari4
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Дунавски вал
Леп чланак, исцрпан, критички настројен. Али, ЕПС-ов "Гребен", покрива ток Дунава од Београда до Ђердапа. Пошто је ХЕ Ђердап међудржавни објекат, Румунија такође брине о леду на Дунаву, и то од ушћа Нере до Ђердапа.Тако, на овом потезу имамо два ледоломца, који по потреби свакако могу да раде у пару. Али узводно од Београда до Бездана сам "Дамјан" је премало. Треба договорити са Хрватском да се заједнички набаве два ледоломца која би штитила Дунав од Бездана/тромеђе- до Илока/Паланке на Дунаву.
Vasa
Hvala g Milanu PEKEZU sto je osposobio PEROVARADIN. DAMJANU zelimo dug i sretan zivot
Pitam
Zar nije 2017 objavljeno da je iznajmljivanje ledolomaca skupo i da kupujemo ledolomce za 4 miliona evra,vest od 06.02.2017. Ili kao sto je Tafe kupio IMT i napravio obecanih 5000 traktora, pa SISU u FAP, pa Tennis u mesnoj industriji. Sad vidimo da je sve samo obecanje
Kiki
Bro­dar­sko-ba­ger­sko pred­u­ze­će "Be­o­grad". Pred­u­ze­će vred­no naj­ma­nje de­set mi­li­o­na evra pro­da­to za sve­ga tri mi­li­o­na. BBP je po­slo­vao sa naj­tra­že­ni­jim gra­đe­vin­skim ma­te­ri­ja­lom - pe­skom i šljun­kom, a ka­pa­ci­te­ti flo­te bi­li su do­volj­ni da pod­mi­re sko­ro ce­lu gra­đe­vin­sku in­du­stri­ju Sr­bi­je. Osim to­ga po­sto­ja­le su i spe­ci­jal­ne bar­že za pre­voz do 300 auto­mo­bi­la ko­je su ne­tra­gom ne­sta­le

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.