Nedelja, 03.07.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

„Fijat” ostaje u Srbiji

Ova informacija dobijena od premijerke Ane Brnabić dovoljna je da smiri radnike da vide da fabrika ima perspektivu
(Фото Р. Крстинић)

„Fijat” ostaje u Srbiji. Ovim rečima premijerka Srbije Ana Brnabić umirila je radnike kragujevačkog „Fijata”. Ona se pre dva dana sastala sa predstavnicima sindikata kada im je saopštila ovu vest.

– Ova informacija nam je sasvim dovoljna da smiri radnike da ljudi vide da fabrika ima perspektivu. Kako će predstavnici „Stelantisa” i Vlada Srbija, kao manjinski vlasnik „Fijat Krajsler automobila Srbija”, da se dogovore oko detalja od manje je važnosti u ovom trenutku. Svesni smo da se ovako kompleksne stvari ne rešavaju ni za sedam ni za mesec dana, kada je reč o pripremi za proizvodnju većeg obima od dosadašnjeg – kaže Saša Đorđević, predsednik Sindikata „Fijata”.

Upitan da li su od premijerke dobili informaciju da li „Stelantis” planira da pokrene novi model automobila u Srbiji, naš sagovornik odgovara odrično.

– Mislim da smo još daleko od takve priče. Daćemo vremena vladi i „Stelantisu” da finalizuju dogovore. Nadam se da ćemo u narednom periodu dobiti dodatne informacije. Imali smo konstruktivan sastanak na našu inicijativu. Pozitivno me je iznenadilo s obzirom na to da je nezgodan trenutak, ali drago mi je što je premijerka imala sluha da nas primi i da sa nama podeli jednu zaista značajnu informaciju da „Fijat” ne odlazi iz Srbije – navodi Đorđević.

Dodaje da su premijerki izložili svoju situaciju, odnosno da rade samo nekoliko dana mesečno, da su radnici zabrinuti i da zaposleni odlaze da rade u Slovačku.

Grupa od oko 30 radnika fabrike „Fijat Krajsler automobili Srbija” pre nekoliko dana je otputovala na službeni put u slovački grad Trnava, gde gde će raditi 90 dana u „Stelantisovoj” fabrici automobila. Interesovanje radnika za odlazak na rad u Slovačkoj, bio je veći, ali je broj ograničen zbog tamošnjeg zakona koji dozvoljava angažovanje najviše 30 radnika u trajanju do tri meseca. Oni se tamo na rad upućuju po osnovu službenog puta. Sleduje im mesečna zarada od 660 evra, a uz to će dobijati i dnevnice od 25 evra, pa će im ukupno primanje iznositi 1.410 evra mesečno.

Osim toga radnici imaju pravo jednom mesečno da dođu kući o trošku poslodavca, a on pokriva prevoz do Slovačke i nazad, kao i troškove smeštaja. Na veliku zainteresovanost radnika uticala je dobra ponuda, budući da u Srbiji rade tek po sedam dana mesečno.

Prošlu godinu „Fijat” je završio na devetom mestu najvećih srpskih izvoznika, jer je u inostranstvu prodao automobile u vrednosti od 285,5 miliona evra. Ova kompanija je nekoliko godina uzastopno bila naš najveći izvoznik, a na primer 2014. je izvezla vozila u vrednosti od oko 1,4 milijarde evra, što je pet puta više nego sada.

„Stelantis”, zajednička kompanija „Fijata” i „Pežoa” nedavno je najavila da će 1. marta objaviti dugoročni strateški plan, što bi moglo da znači da ćemo do tada saznati kakva sudbina čeka kragujevački „Fijat”. Očekuje se vest o pokretanju novog modela, a da li će on biti klasični sa unutrašnjim sagorevanjem ili električni ostaje da se vidi.

Zoran Marković, predsednik Sindikata metalaca Srbije i nekadašnji predsednik sindikata „Fijata”, kaže da je novi model klasičnog automobila sa unutrašnjim sagorevanjem neminovnost. Priča o pokretanju hibridnog ili električnog vozila, prema njegovom mišljenju je prelazno rešenje.

– Nije moguće sa hibridnim ili električnim automobilom, koji su izuzetno skupi da se podigne proizvodnja u Kragujevcu. Novi model u na primer tri varijante je jedino rešenje. Za to država mora da da saglasnost odnosno da srazmerno svom vlasničkom udelu od 33 odsto, uloži novac. Pošto je „Fijat” sada deo „Stelantisa” može da se koristi platforma „Pežoa”, „Sitroena” i „Opela”, „Alfa romea”. To može da bude ušteda. Na kojoj god platformi se bude pravio novi model biće najmoderniji iz „Stelantisove” grupe – objašnjava Marković.

 

Komentari15
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

A. Kovac
Vratite nam Stojadina!
BEPA
Фиат у Србији може да опстане само са јевтиним моделима.
No Mercy
Da li je to dobro ili loše !
Fiat, esto - нека буде
Не мора "Фијат" да остане у Србији, нек остане "Стелантис". У Крагујевцу, за промену, могу мало да произведе, пежоа, ситроена или опела. И тако је о томе, нпр. о пежоу, било речи још половином осамдесетих. Осим тога, никако не могу да разумем инсистирање да се FIAT на српском транскрибије као "ФИЈАТ". Јер, ФИАТ је акроним од "Fabbrica Italiana Automobili Torino", а није "Fabbrica Italiano-Jugoslava Automobili Torino".
Pregalac
To isto bih voleo da čujem i od rukovodstva Fiata.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.