Ponedeljak, 27.06.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Otkriveni ledeni vulkani na Plutonu

(Принтскрин Јутјуб)

VAŠINGTON - Prema novoj naučnoj studiji, slike Plutona koje je snimila NASA misija Novi horizonti otkrile su novo iznenađenje, ledene vulkane. „Pronašli smo polje veoma velikih ledenih vulkana koji ne liče ni na šta drugo što smo videli u Sunčevom sistemu”, izjavila je viši naučnik na Jugozapadnom istraživačkom institutu u Koloradu Kelsi Singer.

Kako je rekla Singer, ono što ove ledene vulkane razlikuje od drugih u našem Sunčevom sistemu jeste činjenica da na vrhu nemaju kaldere (geološke oblike koje vulkani stvaraju kad se uruše sami od sebe), što sugeriše da su ledeni vulkani bili aktivni relativno nedavno. Region Plutona u kom su pronađeni ledeni vulkani nalazi se jugozapadno od ledenog pokrivača Sputnjik Planitija, koji pokriva drevni basen koji se proteže 1.000 kilometara u prečniku, piše Si-En-En.

Dva najveća ledena vulkana su poznata kao Rajt Mons i Pikar Mons. Rajt Mons je visok između četiri i pet kilometara i prostire se na 150 kilometara kvadratnih, dok Pikar Mons dostiže oko sedam kilometara visine i 225 kilometara širine. Smatra se da je Rajt Mons po zapremini sličan vulkanu Mauna Loa na Havajima, koji je jedan od najvećih vulkana na Zemlji.

Letelica Novi horizonti preletela je patuljastu planetu i njene mesece u julu 2015. godine, a podaci koje je tada prikupila još redefinišu sve što naučnici znaju o Plutonu, preneo je Tanjug.

Plutonu je dodeljen status patuljaste planete 2006. godine, kada je Međunarodna astronomska unija stvorila novu definiciju planeta, a ovo nebesko telo nije odgovaralo kriterijumima. Pronalazak ledenih vulkana mogao bi da sugeriše da podzemni okean na Plutonu još postoji i da bi voda u tečnom stanju mogla da postoji blizu površine.

Budući da, prema mišljenju naučnika, ova patuljasta planeta ima topliju unutrašnjost nego što se ranije verovalo, nalazi postavljaju intrigantna pitanja o potencijalnoj nastanjivosti ovog nebeskog tela.

Studija sa detaljima o nalazima objavljena je u utorak u časopisu Nejčr Komunikejšn (Nature Communications).

Божидар Анђелковић
Значи, Руси су и Плутону увели санкције.