Sreda, 29.06.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Iz kragujevačkog „Fijata” niko neće biti otpušten

Radnici traže da budu povećane otpremnine i poboljšana ponuda za rad u inostranstvu, koji mora biti dobrovoljan
(Фото Танјуг/Н.Раус)

Radnici „Fijata” dobili su juče u Vladi Srbije uveravanja da niko neće biti otpušten. Oni traže bolje uslove za odlazak na rad u inostranstvo, odnosno da im budu plaćeni svi troškovi boravka i da im se ne zamrzava radni staž u Srbiji. Za one koji se ne odluče za rad u jednoj od četiri „Stelantisove” fabrike zahtevaju veće otpremnine od tri prosečne zarade, koliko im je poslodavac ponudio.

O ovome je grupa radnika juče u Beogradu razgovarala za Darijom Kisić, ministarkom rada i Anđelkom Atanasković, ministarkom privrede. Druga grupa je na istu temu kasno po podne ili rano jutros trebalo da počne razgovore sa poslodavcem, ali zahtevi su u suštini isti.

Zoran Miljković, iz sindikata „Fijat plastik”, koji je juče prisustvovao tom sastanku u vladi, kaže da im je obećano da niko od 2.100 radnika neće biti nasilno otpušten. Odlazak u inostranstvo ili napuštanje fabrike biće isključivo na dobrovoljnoj bazi.

– Tražili smo da bude povećana suma za otpremnine i o tome ćemo još da pregovaramo. Kod nas u „Fijat plastiku” niko ne može da bude otpušten i proglašen za tehnološki višak, jer smo u štrajku. Mi smo zakonom zaštićeni, ali ćemo pomoći i radnicima „Fijata”. Nemamo ništa protiv toga da zaposleni idu u inostranstvo, ali to ne može biti pod prisilom već isključivo na dobrovoljnoj bazi – navodi Miljković.

Saša Đorđević, predsednik sindikata „Fijata”, koji je juče trebalo da se sastane sa poslodavcem i razgovara o poboljšanju ponude za odlazak u inostranstvo, napominje da to mora da bude usklađeno sa Zakonom o slanju radnika na rad u inostranstvo. „Stelantis” u neformalnoj ponudi za rad u Italiji, Nemačkoj, Slovačkoj i Poljskoj insistira na neprekidnom radu u trajanju od dve godine, a da radnicima ovde miruje radni staž, što nije u skladu sa našim propisima.

– Prošle nedelje na sastanku sa ministarkom rada dogovorili smo da inspekcija utvrdi da li takva ponuda odstupa od zakona. Tražimo da radnicima, koji se dobrovoljno odluče da rade u nekoj od ponuđenih zemalja, bude plaćen put i smeštaj, kao i mogućnost da im se ovde ne zamrzava radni staž. Ta ponuda bi trebalo da bude slična onoj poslednjoj koju je „Stelantis” upućivao našim radnicima za rad u Slovačkoj, a koja je podrazumevala plaćen smeštaj, put i plaćen dolazak kući jednom mesečno – kaže Đorđević.

Dodaje da poslodavac nije imao odgovor na pitanje sindikata koliko ljudi treba da bude upućeno na rad u inostranstvo. Čuli su da je reč o 200 radnika, ali od poslodavca nisu dobili potvrdu.

– Podržavamo odlazak na rad u inostranstvo samo ukoliko je to dobrovoljno izražena volja radnika. Juče smo prvi put čuli od predsednika Srbije da će tri četvrtine radnika ostati da radi u „Fijatu” u Kragujevcu. Takvu potvrdu nismo dobili ni od poslodavca ni od koga drugog. Mene raduje ako je to tako. Borimo se da svi radnici budu namireni i nećemo prihvatiti da otpremnine budu minimalne, tri prosečne plate puta godine staža – navodi Đorđević.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je prekjuče rekao da je „Stelantis” privatna firma i da on ne može njima da govori šta će da rade, ali da će država pomoći radnicima koji ne budu ostali. „Stelantis” će zadržati dve trećine ili tri četvrtine radnika, njih će da plaćaju, ali neće da gube novac u te dve godine na ostalima, kazao je Vučić. Dodao je da nema sumnje da će „Stelantis” ispuniti svoje obaveze kada je reč o proizvodnji automobila i zadržavanju određenog broja zaposlenih.

Predstavnici „Stelantisa” su u aprilu najavili da će krajem 2024. u Kragujevcu početi proizvodnja električnih automobila.

Vlada Srbije, koja je trećinski vlasnik „Fijat Krajsler automobila Srbija” obavezala se da sa 48 miliona evra subvencioniše proizvodnju novog modela, dok bi kompanija obezbedila 162 miliona evra. Kao najveći problem pojavilo se to, šta će biti sa radnicima dok traje tranzicioni period prelaska sa starog na novi model automobila.

 

Komentari2
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

bambi
Budimo realni. Svi, ali svi radnici, ce dobiti otkaz u narednih godinu dana. To je kapitalizam. To smo hteli. To smo dobili. Nije valjao Tito, kada smo u Kragujevcu proizvodili za ceo svet.
Иван Грозни
То што смо производили у Крагујевцу нико у свету није хтео да купује и зато смо били принуђени да возимо скупе и лоше аутомобиле.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.