Vape za remontom
Nekoliko trzaja, lift staje, a onda kreće panika jer izlaska iz ove pokretne kutije nema dok ne stignu majstori. Ovakva situacija, sudeći po podacima „Gradskog stambenog”, dešava se sedam do osam hiljada puta godišnje – to je broj hitnih intervencija koje njihove ekipe obave kada je reč o zaglavljivanju sugrađana. Ovo javno preduzeće održava oko 6.000 liftova, a procene su da ih je u gradu mnogo više, tako da se o tome koliko se ukupno ljudi godišnje zaglavljuje u našem gradu može samo nagađati. Jer, poslednji dostupni podaci od pre više godina govorili su da je u gradu oko 12.000 liftova, ali s obzirom na ekspanziju novogradnje, sigurno je da je ova brojka mnogo veća. Uz „Gradsko stambeno” o liftovima u prestonici staraju se i „Vojna ustanova za održavanje zgrada i stanova”, zatim neke privatne firme, a ima i onih koji su prepušteni sami sebi i o kojima niko i ne brine.
Ali, da liftovi ne bi smeli da budu nešto što se olako shvata, pokazao je i slučaj koji se minulog vikenda desio na Dorćolu – uobičajeno zaglavljivanje se iskomplikovalo i ugrozilo jedan život. Jer, budući da je lift (koji inače nije u sistemu održavanja „Gradskog stambenog”) ostao zaglavljen između trećeg i četvrtog sprata, jedan muškarac je kroz otvorena ulazna vrata upao u njegovo okno i u padu sa oko 10 metara dobio teške telesne povrede.
To je, naravno, opet otvorilo pitanje bezbednosti liftova u našem glavnom gradu. Jer, radni vek elevatora iznosi 25 godina, ali liftovi se u Beogradu koriste i znatno duže, u „Gradskom stambenom” kažu – dok god su pouzdani i bezbedni.
A to se, bar kada je reč o ovom preduzeću, utvrđuje na redovnim mesečnim servisima i godišnjim pregledima liftova.
– Mesečni servis podrazumeva kontrolu ispravnosti svih liftovskih komponenti, čišćenje i podmazivanje pokretnih delova, kao i podešavanje postrojenja za neometan rad. Odnosi se i na redovne popravke – zamenu neispravnih delova, kao i preventivno delovanje zamenom dotrajalih komponenti (vučna užad, užetnjače, kontakti, kontaktori, releji, itd...) – objašnjavaju iz ovog preduzeća.
Za godišnji tehnički pregled liftova zadužena su nezavisna i za to akreditovana tela. To je nešto poput tehničkog pregleda automobila jer lift koji ga „prođe” dobija sertifikat da može i dalje da se koristi, a onaj koji „padne” isključuje se iz pogona dok se nedostaci ne otklone.
Po zakonu, vlasnici stanova su vlasnici i zajedničkih prostorija zgrade, pa tako i liftova. Remont i zamena mogu se tako uraditi tek kad oni to prihvate. Iako „Gradsko stambeno” godišnje pošalje više stotina ovakvih ponuda, prihvati se samo nekoliko desetina, i to uprkos olakšicama u vidu otplate na do 60 mesečnih rata.
Da bi se osvežila liftovska postrojenja u gradu, uvedeni su i dodatni podsticaji.
– Stambene zajednice mogu dobiti subvencije od svojih lokalnih samouprava za izvođenje radova velike vrednosti na zgradama i to u iznosu od 10 do 90 posto od njihove ukupne cene. Konkurse svaka gradska opština raspisuje više puta godišnje, a o detaljima prijave i uslovima dobijanja sredstava stanari se mogu raspitati u matičnim opštinama – poručuju iz „Gradskog stambenog”.
Najstariji – podmlađeni
Iz „Gradskog stambenog” kažu da je teško s preciznošću reći gde je najstariji lift u njihovom sistemu jer postoje oni predratni koji su „svedoci” i Drugog svetskog rata, ali za to ne postoji dokumentacija – ona je tokom ratnih dejstava trajno uništena.
– Na gotovo svim liftovima izvođeni su radovi određenog obima... nekima su menjane pogonske grupe koje nisu vidljive, negde su promenjeni kabinski elementi koji su vidljivi... Lift na Terazijama 39 jedan je od onih koji su delimično zadržali prvobitan izgled, kao i onaj u Balkanskoj 27, Palmotićevoj 25A, ali samo na određenim komponentama – ističu iz „Gradskog stambenog”.
Подели ову вест





Komentar uspešno dodat!
Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.