Petak, 02.12.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Mondrijanove vertikale i horizontale

Ove godine obeležava se 150 od rođenja velikog holandskog slikara, kao i vek od pojavljivanja njegovog dela „Kompozicija sa plavom, žutom, crvenom, crnom i sivom”
(ЕPA-EFE/Filip Singer)

Želim da se istini približim najviše što je moguće i stoga apstrahujem sve dok ne stignem do fundamentalnog kvaliteta objekata, jedna je od misli koju je iza sebe ostavio veliki Pit Mondrijan (1872–1944), a koja se može pronaći u njegovoj pisanoj zaostavštini i koja nam i na prvo čitanje daje mogućnost da naslutimo prirodu njegovog likovnog prosedea zbog kojeg je do danas ostao jedna od najvažnijih ličnosti slikarstva 20. veka. Ove godine obeležava se 150 godina od njegovog rođenja, kao i vek od pojavljivanja dela „Kompozicija sa plavom, žutom, crvenom, crnom i sivom”. Reč je o slici koja je, prema oceni kritike, predstavljala prekretnicu u pogledu transformacije njegovog stila od figurativnog do apstraktnog i geometrizovanog, utičući tako i na dalji razvoj slikarstva i umetnosti (arhitektura, dizajn) uopšte, i koja ima posebno mesto na stalnoj postavci Stedelijk muzeja u Amsterdamu.

Strani mediji, među njima i Bi-Bi-Si, ovih dana podsećaju na detalje koji prate život i umetnički razvoj ovog Holanđanina, ne samo slikara već i teoretičara umetnosti, jednog od pionira apstrakcije, suosnivača grupe „De Stijl”, utemeljivača neoplasticizma i člana Holandskog teozofskog društva. Tako možemo da pročitamo šta o pomenutoj slici misle neki od onih koji se proučavanjem Mondrijanovog dela bave. Jedan od njih je i Moris Rumens, naučni istraživač iz Stedelijk muzeja. Kako on kaže, slika je jedno od najvažnijih dela kolekcije ove kuće, kojom je postalo jasno da reprezentacije realnih objekata i upotreba perspektive, viđeni u Mondrijanovim ranim pejzažima i kubističkom periodu, nisu za njega više dovoljno moderni već da se okrenuo čistoj apstrakciji kako bi se pozabavio nečim ambicioznijim i manje opipljivijim – elementarnim i univerzalnim kvalitetima kosmosa.

„Vertikalne i horizontalne linije su izrazi dve suprotstavljene sile. One postoje svuda i dominantne su u svemu; ’život’ je sačinjen od njihovog međusobnog reciprociteta”, objasnio je Mondrijan u jednom eseju iz 1937, govoreći o svojoj viziji umetnosti i života koju prenosi na platno.

U ime ovogodišnjeg sećanja na Mondrijana, imajući u vidu dve pomenute godišnjice, u toku su i dve izložbe, navodi takođe Bi-Bi-Si, koje na dva različita načina dočaravaju magiju njegovog stvaralaštva.

U švajcarskoj Fondaciji „Bejeler” u Rihenu (u blizini Bazela), do 9. oktobra traje postavka pod nazivom „Mondrijanova evolucija” i na njoj se može na prigodan način ispratiti razlika u njegovom pristupu iz ranog i kasnijeg, zrelog perioda, počev od radova na koje su uticali holandski pejzaži iz perioda kasnog 19. veka, ali i simbolizam i kubizam, pa do otpočinjanja serije čistih apstraktnih predstava u kojima su bile prisutne jedino linije i boje, svedena paleta onih primarnih.

„Minimalizam je nezamisliv bez Mondrijana, on je bio jedan od prvih koji je to zaista uradio, okrenuo se totalnoj apstrakciji... Ako moderno doživljavate kao nešto što raskida sa svim tradicijama i definiše sve novo, onda su Mondrijanove slike iz dvadesetih godina veoma, veoma moderne”, komentar je Ulfa Kistera, kustosa ovog izlagačkog poduhvata.

 „Drvo”, 1912.

„Mondrijan u pokretu” naziv je izložbe koja do 25. septembra traje u Umetničkom muzeju u Den Hagu – kući koja čuva čak više od 300 njegovih dela, a što, kako stoji na sajtu muzeja, predstavlja ujedno i najveću kolekciju njegovih radova na svetu. Prvi put su svi oni mogli biti viđeni odjednom 2017, na velikoj retrospektivi, a ovoga puta kustosi su se odlučili za to da se pozabave Mondrijanovim inspirativnim vezama sa kolegama umetnicima i prijateljima i da ispitaju ulogu koju je muzika imala u njegovom bitisanju, kako privatnom tako i umetničkom, ali i njegov uticaj na stvaraoce koji su došli posle njega.

„Mondrijan je mogao da čuje neoplasticizam, da ga odigra i da ga vizuelizuje. Sve njegove slike iz perioda neoplasticizma su izuzetno muzikalne. Bio je i vrlo harizmatičan... Imao je smisao za humor, uživao je da se druži. Voleo je žene i one su volele njega”, rekao je Karo Verbek, kustos ovog muzeja.

Tejt muzej iznosi i niz zanimljivosti koje su u vezi sa Mondrijanom, neke poznate, neke manje poznate. Tako se može pročitati i to da su njegova dela, mada u osnovi nesporno izuzetno jednostavno postavljena, nastajala mesecima budući da je prepoznatljive prave linije nanosio slobodnim potezom rukom nikad ih ne mereći lenjirom, dok je boje sam mešao, izbegavajući da ih koristi direktno iz tube.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.