недеља, 25.08.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 21:44

Еври за старе знанце

Фонд Европске уније за подршку медијима прошле године финансирао је са 1.766.573 евра пројекте АНЕМА, НДНВ-а, НУНС-а, ЦИНС-а, агенције Бета, недељника Време...
Аутор: Вишња Аранђеловићсубота, 09.07.2016. у 09:15

Комисија Министарства културе којом је председавао Динко Грухоњић, некадашњи председник Независног друштва новинара Војводине (НДНВ), доделила је овом удружењу милион динара. Оно о чему се донедавно само шапутало у медијским круговима, први пут је прошле недеље признало ресорно министарство – новци за медијске пројекте деле се, по правилу – они који додељују новац, додељују га самима себи.

Док су конкурси Министарства културе јавни, а чланови комисије унапред познати, идентитети оних који одлучују о расподели новца из фонда ЕУ добро је чувана тајна. Њихова имена се не саопштавају ни након доношења одлуке.

Како је 2015. изостала уобичајена свечаност делегације Европске уније на којој добитници грантова потписују уговоре, једном делу медијске чаршије учинило се да је расподела новца била нетранспарентна.

Ипак, увидом у податке које смо добили из канцеларије ЕУ, прошле године за медијски програм подељено је 1.766.573 евра. Колач су поделили углавном добро познати играчи – Асоцијација независних електронских медија (АНЕМ), НДНВ, НУНС, новинска агенција Бета, Центар за истраживачко новинарство Србије (ЦИНС), недељник „Време”. Од 15 добитника последњег конкурса њих девет се нашло и на листи од пре две године, а шест је новац од Европе добило и 2010.

Значајна средства издвојена су и за продукцијске куће чији пројекти немају много везе са новинарством. Тако је чак 140.769 евра припало продукцијској кући глумице Бојане Маљевић „Монте ројал пикчрс”. Тај новац требало би да буде утрошен за серију која кроз случајеве из канцеларије Омбудсмана упознаје грађане са њиховим правима.

АНЕМ и продукција „Инсајдер” не припадају глумишту, па су можда баш због тога добили највише новца – 140.843 евра. За 7000 евра краћи је НДНВ. Новинска агенција Бета изборила се за суму од 131.040 евра пројектом који анализира рад локалних институција. Једини национални штампани медиј који је 2015. добио новац из фонда ЕУ је недељник „Време”. За пројекат који се бави насиљем у породици кроз европско право добили су 129.774 евра. Међу радио-станицама су два добитника – новосадски 021 (130.421 евра) и пожаревачки Бум 93 (53.934 евра).

Новине „Врањске”, чији је власник председник НУНС-а Вукашин Обрадовић, добиле су 117.889 евра. Интересантно је да је овај медиј, пријављујући се на конкурс, написао да има најмање 4000 читалаца, док се маркетинг на сајту „Врањских” дичи податком из 2010. према којем се тај лист штампа у тиражу од 3450 и ремитендом од 14 одсто.

Апсолутни победник последњег медијског конкурса је Независно удружење новинара Србије (НУНС). За пројекат „У фокусу”, који спроводе у сарадњи са Топличким центром за демократију и људска права и Локал пресом, добили су 129.957 евра. Недавно је објављена листа десет локалних медија чији ће пројекти бити финансирани у оквиру овог програма. Први на листи је „Газда”, породични лист Јоване Глигоријевић, новинарке „Времена” и чланице извршног одбора НУНС-а која је говорила на маршу „Не давимо Београд” испред зграде РТС. Пројекат о „несхваћеном и неплаћеном раду жена на селу” НУНС-ова „трочлана независна комисија” подржала је са 4200 евра.

Међу добитницима новца ЕУ је и Центар за истраживачко новинарство Србије (ЦИНС) чији је оснивач НУНС – 98.141 евра. Ту није крај НУНС-ове успешне офанзиве на европске фондове – Медија центар чији је такође оснивач НУНС добио је 98.467 евра. Ни то није све – НУНС-у је у оквиру програма подршке цивилном друштву и медијима добио још један грант од 1.189.616 евра. Реч је о трогодишњем пројекту Регионална платформа за заговарање медијских слобода и безбедности новинара на западном Балкану у којем НУНС као координатор учествује са још пет организација из Македоније, Црне Горе, БиХ, Хрватске и Косова.

Како је објашњено на сајту овог удружења те организације „су се окупиле око заједничких проблема – растућег ограничавања медијских слобода од стране државе и све учесталијим нападима на новинаре у нашим земљама”. За исти пројекат НУНС је добио средства и од државе – два милиона динара.

Из ЕУ фонда новац је добила и агенција Бојане Лекић „Брендон” (111.280 евра), продукцијске куће „Мрежа” (106.702 евра) и „Плејграунд” (59.380 евра), компанија Биљане Степановић „Бизнис инфо-група” (89.803 евра) и Шер фондација (94.473 евра).

За рад Савета за штампу прошле године издвојено је 198.333 евра.

Списак прошлогодиших добитника, али и свих оних који су у бази Европске комисије од 2007. за економисту Владимира Глигорова су „хладан туш”. Како је навео у „Новом магазину”, европским новцем се „финансирају и критичари, изразити, тренутне владе, као што се финансирају и критичари саме Европске уније”.

Иако су на Танјуг били огорчени због финансирања из државног буџета, агенције Бета и Фонет добро су познати рачуновођама Европске комисије. Знатижељни ће у бази података Европске комисије на којој се налазе примаоци великих средтава наћи НУНС и НДНВ, али не и УНС. Такође, код европског Деда Мраза су БИРН и ЦИНС, али не и „Пиштаљка”.

Ни „Политика” није прошла без европских поклона упакованих у украсну хартију од вредности – 2274 евра за оглас „Европи је стало до Србије”. Јесте да је сума, у односу на много мање тиражне листове мизерна, али поклону се у зубе не гледа.


Коментари72
f77e1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

budiboksnama
Cek, cek! U cemu je problem? Uzeli neke pare, a nisu dali vama? Nisu vase, pa neka ih dele kome hoce. A to je otprilike suma koju je ex-ministar kulture od NASIH para prosledio na cefove svoga brata (projekat DARIAH i ostalo)!
darko soldo
Pošto ne vidim poentu ovog teksta , ja ću da vam je ,,izvedem'' . Evropska unija dovodi i podržava Vučića na vlasti , a zatim mora da se zahvali i tzv ,,opoziciji '' u vidu raznih nevladinih i gradjanskih udruženja koja zastupaju uglavnom jedino sopstvene finansijske interese . Tako dobijate da je vuk sit i ovce na broju . Privatizacija i neoliberalna ekonomska politika nastavlja dalje kao i svih 15 godina , opozicioni glasići se nagradjaju sa stotinama hiljada evra , tek da se nešto ,,drugačije '' priča kako bi se stvorila iluzija demokratskog društva , u skupštinu su ušli svi i sada samo preostaje čudno pitanje - a narod ? Interesantno je da na listi onih koji su primili pomoć od EU nema niti jedne jedine levičarske organizacije ili medija . Interesantno zar ne ?
pajsije pajsije
Do sad smoznali a sad se i uverili ko to radi za intereser protiv Srbije. Ovaj naš javni servis treba ukinuti i ne finansirai ni iz pretplate ni iz budžeta kad već imaju sponzora. Tako će manje programa praviti a vujke će onda manje vređati poštenu Srbiju.
Lela K
Bravo, dobar tekst. Sabotere i domace izdajnike treba pokazati. Zasto se skrivaju?
Ludi Milojko
Vidim da je problem kad neko ne traži od države novac. Vidim da je neznanje izvozna šansa Srbije. Vidim da će za nekoliko meseci neki novi urednici Politike kukati po televizijama I u autorskim tekstovima kako neka grupa stranih plaćenika svojim tužbama ugrožava poslovanje Politike. Mene je sramota.
Lemic
@ludi milojko...Sada nisi Ludi Milojko, nego ludi milojko, ali Ok! Koliko si lud, to ti znaš i neka ti bude. Samo, kakve veze ima ovaj ološ sa spiska sa vozovima, autobusima, kamionima, poplavama? Ja znam samo za jedan slučaj, a to je ono, kada je onaj Georgijev, BIRN-ov šef i veliki istraživač hteo da uradi "ugradnju", da ne kažem da ukrade, više miliona evra za ispumpavanje Tamnavskog polja, što je i Svetska banka potvrdila. Sa kime je Geogijev bio u dilu iz Evrope, ja ne znam, ali tako je bilo. Jel mi sada treba da budemo zahvalni takvom liku, zato što je hteo da nas odere? Nisu to sveci, Milojko! Njihov posao je da nam prave štetu, materijalnu i političku ili bilo koju drugu.
Препоручујем 24
Ludi Milojko
Dobrosave, u pravu si, država je predala štampu i medije Vučićevićima i sličnim koji samo pišu hvalospeve o vlasti. To što postoji jedan dnevni i dva nedeljnika koji nisu naklonjeni vlasti, na to mora da se navikne ova država, jer je tako u celoj Evropi( a mi smo kao na Evropskom putu). U svakoj državi članici te Unije postoji barem po jedan list koji je otvoreno protiv vlasti ko god bio. Na to se navikavaj, jer je to prirodno. Recimo, mene nikakvi kalašnjikovi i batine neće naterati da obučem roze majicu, ili majicu bilo koje druge slične boje, recimo ljubičaste. A ko voli neka nosi. I ne boj se.
Препоручујем 21
Прикажи још одговора

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља