subota, 16.11.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:50

Manojlović: Politika je besmislen alibi za prosek

Odluka žirija 62. Sterijinog pozorja, da nijednu od devet takmičarskih predstava ne proglasi najboljom, jasna je, nije potcenjivačka i nije imala nameru da vređa bilo koga, a politički razlozi besmislen su alibi za prosečan rezultat, izjavio je danas predsednik tog žirija, glumac i reditelj Predrag Miki Manojlović
ponedeljak, 12.06.2017. u 08:50
(Фото Д. Ћирков)

„Kada se u sferu politike prebaci nešto što je prosek, odmah pitam kakve politike, ko je tu uopšte politički protivnik, čiji, kojoj politici, molim vas lepo, odgovara da se tako nešto dogodi? Nijednoj”, rekao je Manojlović za Radio Beograd.

Kako ističe, sve politike i svi političari trebalo bi da se zapitaju zašto se to dogodilo i tvrdi da odluka žirija, da ne dodeli nagradu nijednoj predstavi, jer je smatrao neophodnim da se napravi presedan, kako bi se tom odlukom ukazalo da je poslednji trenutak da se o problemu kvaliteta umetničkih ostvarenja, kao i o suštini i smislu bavljenja umetnošću, započne otvoren, iskren i istinit dijalog - nije ni strani opozicije, niti pozicije.

„Ali, nema tu... Imate ljude koji su izgradili delimični ugled na tome da su žrtve političkog progona. Tako da, eto. Politički razlozi besmislen su alibi za prosečan rezultat”, rekao je u nedelju Manojlović.

Desilo se i možda nekada, smatra Manojlović, da neke nagrade nisu dodeljivane i to je i tada bio veliki skandal, a ističe da nije žiriju bio cilj da napravi skandal, nego da pokrene ozbiljan razgovor o tome kakav je odnos umetnika prema svetu koji ga okružuje i kakav je odnos države prema kulturi i da je to u stvari bio - SOS poziv.

Manojlović je napomenuo da predstave nije video nijednom, te da je upravo zato otišao da bude u žiriju, te da se radovao tome.

Odbacujući optužbe, koje idu od toga da je takva odluka žirija plod političkih pritisaka, do toga da predstavlja umetničke prepotencije, lične i kolektivne uobraženosti žirija, Manojlović kaže da se sa tim ne slaže, te da donete odluke svako može da tumači kako hoće, a da mu je žao ako se tumače na taj način.

„Dali su nam poverenje, izabrali su nas i mi smo doneli takve odluke, kakve smo doneli. Dve. ne vidim nikakve razloge za optužbe. Mogu da razumem pojedinačna nezadovoljstva. Postoje želje, koje se iz godinu u godinu množe, za broj nagrada, a žiri je taj koji treba da odluči hoće li dati i kome”, rekao je Manojlović.

Kaže da je žiri razmišljao da li da da nastavi kompromise koji se dešavaju u odlučivanju, da li od toga „urednog i osrednjeg” što su videli, da najistaknutijim dodele nagrade i da onda svi, koliko god ih ima - 12, 13, 15, dobiju nagrade.

„Imali smo i tu mogućnost. Ali, evo na primer, Boris Isaković - pa to je fantastičan glumac. Igrao je u predstavi tamo. Sad, takav glumac kao Boris Isaković, ili Mirjana Karanović, ili Jovana Gavrilović, oni razumeju te dve odluke. To vam kažem iz prve ruke. Ali ne razumeju ih ovi koji su prosečni. To je jedna zanimljivost”, rekao je Manojlović.

Odnos prema kulturi, ističe Manojlović, počeo je da se menja davno, još kada su ukinuli umetnicima „tačkice” za bolju ishranu i obuću, 50-ih godina prošloga veka, ali da smatra da je važno ovog trenutka da se kaže, da je pozorištu zapravo najveću štetu nanela Demokratska stranka.

„Ona je, ne znam kako i ne znam zbog čega, hoteći možda da pomogne kulturi, napravila jedan melting pot (lonac za topljenje), jednu 'salatu', iz koje ni danas ne možemo da se izvučemo. Možda ćemo se jednog dana izvući, a to je zapravo Zakon o radu, koji je onemogućavao, ili dovodio u pitanje Zakon o pozorištu, ili o kulturi i tako dalje”, smatra Manojlović.

On smatra da epilog odluke žirija 62. Sterijinog pozorja može da bude korisniji za pozorište, ali samo ako bi se otvorio dijalog, ali, kako podvlači, normalan dijalog, a ne ostrašćen, o tome šta su uzroci prosečnih predstava.

Takođe, smatra Manojlović, potreban je dijalog o tome šta su uzroci pozicije mesta koje kultura ima, šta čovek danas od sebe traži, očekuje, u kakvim uslovima živimo, kako se teatri finansiraju, zašto se finansiraju, šta sve ulazi u gabarit Nacionalne strategije, koja je izašla, a koju nije pročitao, ali misli da je dobro „da je najzad nešto napravljeno i da ne bude u sukobu sa važećim zakonima”.

Žiri 62. Sterijinog pozorja, koji su činili Isidora Žebeljan, Nikita Milivojević, Emina Elor, Ace Papovski i predsednik Miki Manojlović, odlučio je da nijednu od devet takmičarskih predstava ne proglasi najboljom i dodelio samo dve nagrade - Sterijinu nagradu svim učesnicima 62. Pozorja i specijalnu Sterijinu nagradu festivalskoj publici.

Žiri je inače, posle polemike koja je usledila posle te odluke, saopštio da je smatrao neophodnim da se napravi presedan, kako bi svojom odlukom ukazao na to da je poslednji trenutak da se o problemu kvaliteta umetničkih ostvarenja, kao i o suštini i smislu bavljenja umetnošću, započne otvoren, iskren i istinit dijalog. (Tanjug)


Komentari9
3e0e9
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Milosav Popadic
@Rade Mladenoviceva interpretacija ''Na Drini cuprije'' je totalab promasaj. On bi po svaku cijenu da bude originalan, pa i po cijenu da iznevjeri temeljnu Andricevu misao da covjek i u zlom vremenu treba da stvara dobro, o cemu svjedocii cuprija koja je nastala i ostyala uprkos zlim vremenima. Umjetnost ne trpi nasilje.
Ana Mandić
Čovek se bez blama promovisao u izuzetnost!
Милош
Потпуно се слажем са одлуком жирија. Прошло је време када се свако, ко себи набаци ореол "политички неподобног," аутоматски сврставао у уметничку елиту. Многе је награде побрао Кокан Младеновић и многи глумци, који су статус "интелектуалца" постигли ружећи своју земљу, а првенствено свој народ. Сетимо се оних филмова из двехиљадитих, где су Срби увек приказивани као пијани, масни и брадати. Такви су филмови највише награђивани од "објективне" међународне филмске и фестивалске публике. На тај начин се о нама као народу, светом ширила једна прича као да смо ми заиста парадигма зла. А о језику, препуном псовки, увреда и понижења, да не говоримо. Све је то подвођено под "уметничке слободе!" Наравно да су за то криви и извори финансирања. У време Демократске странке, држава и министарство културе, били су главни финансијери управо таквих филмова. Ваљда да се додворе странцима, и потврде њихово мишљење о нама. Тако су индиректно давали опрост онима који су нас бомбардовали.
Rade
I sam Manojlovic ne veruje u ovo što izjavljuje u ovom tekstu, odluka o nenagrađivanju ili kolektivnom nagrađivanju je vođena isključivo namerom da se ne zameri aktuelnoj vlasti izborom predstave Kokana Mladenovića "Na Drini ćuprija" Kokana Mladenovića koji je zbog kritike režima već privođen .... sramota srpske kulture i samog Manojlovića, biti veliki glumac je splet talenta, zanata i sreće ali to ne podrazumeva automatski i ostale ljudske kvalitete...srećno Rubiroza
Vasja Stankovic
Pričamo o prosečnosti u pozorištu, a pogledajte na šta samo liči ovaj tekst prepun štamparskih grešaka i jezičkih nelogičnosti, što ga skoro u potpunosti čini teškim za čitanje. Sve se u Srbiji srozalo zato što smo mi to dozvolili.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja