četvrtak, 19.09.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 16:22

O PDV-u – argumentovano

sreda, 30.08.2017. u 08:00

U tekstu „Paušalne ocene o novom pravilniku o PDV-u”, koji je objavljen 22. avgusta u ovoj rubrici, gospodin Ratomir Ćirović je izneo nekoliko tvrdnji koje nisu tačne. Pošto se o ovoj temi često govori i polemiše bez bilo kakvog pozivanja na ozbiljne reference, svaku tvrdnju ću potkrepiti preciznom referencom u relevantnom izvoru.

U tekstu piše da nova PDV prijava ima 69 pozicija za unos podataka i 27 pozicija koje se automatski generišu.

Stručna literatura nikada ne navodi pozicije (redove) iz razloga što jedna pozicija može imati više kolona i samim tim više polja, što onemogućuje uporednu analizu. Kada se govori o ovoj temi, u literaturi se spominje isključivo broj polja, i to zajedno sa zbirnim poljima. Novi obrazac pregleda obračuna PDV ima 176 polja, a prosek polja u EU je 39. Predlog jedinstvene poreske prijave PDV u EU ima 36 polja.

U tekstu se kaže da obrazac mora biti detaljan jer obuhvata sve zakonom predviđene vrste prometa.

Detaljnost obrasca (broj polja) i obuhvatanje svih vrsta prometa nemaju veze jedno sa drugim. Svaka PDV prijava u EU obuhvata sve vrste prometa – samo je pitanje u kojoj meri se one detaljnije raščlanjavaju. Naši PDV propisi nisu detaljniji po broju vrsta prometa od onih u EU, gde postoji i jedan broj vrsta prometa koje se tiču isključivo prometa između zemalja članica. Samim tim je broj vrsta prometa u zemljama EU prosečno veći od broja vrsta prometa u Srbiji, a prosečan broj polja u Uniji je 39.

Gospodin Ćirović smatra da su sadašnje PDV evidencije kod mnogih obveznika netačne i da su i najmanji troškovi po osnovu netačne poreske evidencije mnogo veći nego bilo koji troškovi koji će unaprediti sadašnji sistem poreske evidencije.

Ovakva tvrdnja, osim što je paušalna, u potpunoj je suprotnosti sa analizama koje pokazuju da postoji direktna veza između povećanja troškova PDV evidencija i povećanja utaje poreza.

Primena predloga novog pravilnika o evidencijama PDV bi izazvala ogromne troškove za privredu Srbije bez ikakve koristi, a najviše bi bili pogođeni mali privredni subjekti.

Ranko Grba, Beograd


Komentari1
80137
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Ranko Grba
Референце из релевантних извора: 3. пасус - Impact assessment accompanying the document Proposal for a Council Directive amending Directive 2006/112/EC on the common system of value added tax as regards a standard VAT return, Европска комисија - 2013, стр. 12-14, 18, 58, 69 5. пасус - Study on the feasibility and impact of a common EU standard VAT return, PWC – 2013, стр. 64-70 7. пасус - A retrospective evaluation of elements of the EU VAT system, Институт за фискалне студије – 2011, стр. 144-145

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja