subota, 20.04.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 17:50
FILMSKA KRITIKA

Sveden i prečišćen put do srca

Film: „Šavovi”, režija: Miloš Terzić, scenario: Elma Tataragić, uloge: Snežana Bogdanović, Marko Baćović, Jovana Stojiljković, Pavle Čemerikić, Ksenija Marković, Jelena Stupljanin, Vesna Trivalić, Dragana Varagić..., trajanje: 97 minuta, proizvodnja: Srbija/Slovenija/Hrvatska/BiH, 2019.
Autor: Dubravka Lakićsubota, 23.03.2019. u 08:30
Из филма „Шавови” Мирослава Терзића (Фото Прес служба 47. Феста)

Sve je u tim plavim, izražajnim očima glumice Snežane Bogdanović. Sva promena stanja, sva ustreptalost i sva muka, i naviknutost na odbijanje u potrazi za istinom, i čvrsta rešenost na neodustajanje i sav mogući pritisak lika Ane koji ona tumači u svom punom glumačkom pogonu, noseći tako na svojim leđima i najveći deo tereta filma „Šavovi” Miroslava Terzića. Na način, vrlo sličan Šarloti Rempling u filmu „Hana” Andree Palaora.

Snežanina Ana odigrana je i najsličnije moguće jednom liku iz naše stvarnosti. Liku beogradske krojačice Drinke Radonjić, jedne od više od 500 majki – žrtvi sada već nadaleko poznate afere krađe beba iz porodilišta, koja još uvek nema epilog. Na Drinkinoj životnoj priči, u najvećem delu je i zasnovan ovaj Terzićev film za koji je scenario napisala bosanskohercegovačka autorka Elma Tataragić (producenti Uliks Fehmiju i Milena Trobozić Garfild).

Sam koncept filma sveden je na intimnu priču jedne male žene iz naroda i njeno svakodnevno nošenje sa borbom protiv birokratskih, bolničkih, policijskih, pa i kućnih vetrenjača. Koncept intimnosti začinjen melodramskim tonovima, sa primesama ovlašnog trilera, naveo je Terzića na stilsku svedenost, prečišćenost i minimalizam. Dakle, na sasvim drugačiji rediteljski rukopis od onog prethodno iskazanog u njegovom razigranom filmu „Ustanička ulica”.

U „Šavovima” sve je tako jednostavno, a sve je ipak u funkciji. Pun fokus je na glavnoj junakinji i sve je podređeno njoj. I sama kamera direktora fotografije Damjana Radovanovića koja sa Ane gotovo da ne skreće svoj optički pogled, ujedno, tim svojim ispranim koloritom filmske slike, tvoreći osećaj protoka vremena u kojem se jedan težak životni problem uporno ne rešava i o kojem bi i dalje da se ćuti. I ta ogromna praznina ispred visoke ograde, u uvodnoj filmskoj sceni, simboliše ogromni zid ćutanja koji već decenijama prati pojavu krađa beba iz porodilišta. Pred tim zidom stvoriće se Ana sa likom i glasom Snežane Bogdanović koji bi da prekine ćutanje i dobije pravo na traganje za svojim nestalim sinom...

Ono što Terzićeve „Šavove” čini privlačnim jeste izvrstan izbor glumaca od kojih je svaki u punoj funkciji. Od neponovljivog Marka Baćovića u ulozi Aninog supruga i oca, Pavla Čemerikića u ulozi Aninog izgubljenog (nađenog) sina, Vesne Trivalić (lik Anine prijateljice), Dragane Varagić (doktorka bez empatije), Jovane Stojiljković (Anina ćerka), Jelene Stupljanin (administrativna službenica), pa do Ksenije Marinković (majke sina za koji Ana misli da je njen), hrvatske glumice gabarita jednog Pavla Vuisića koja i u „Šavovima“ ostavlja svoj mali, ali dubok trag...

Unapred zamišljeni lagani filmski ritam ispoštovan je i u montažnim rezovima Milene Petrović, ali i u lirskim tonovima filmske muzike koju je za „Šavove“ komponovala Aleksandra Kovač, a glavnu numeru otpevala legendarna Gabi Novak.

U Terzićevim „Šavovima” nedostaje jedino onih finih doza autorske spontanosti kada se više ide srcem, a manje filmskim pravilima i zanatom ili onom snažnom željom da se zadovolje htenja evropsko-fondovskih „pudinga” i ukusi najjačih međunarodnih festivala. Tada bi „Šavovi” bili i srčaniji i još draži film.


Komentari1
2c623
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Sinisa Stojcic
Dubravka nije u pravu kada komentarise kraj ovog vanserijskog filma. Kraj je sasvim po meri citave radnje bez suvisne patetike, a sa mnogo pitanja. Inace sve ostale druge ocene stoje. Umetnicki film visokog estetskog dometa. I putokaz za nasu, inace posrnulu kinematografiju. Cestitke svim akterima, a Snezani Bogdanovic posebno. Ne secam se da je u poslednjoj deceniji neka glumica u nekom filmu toliko briljirala

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja