„Донгфенг” као „Фијат”
Прибој – После дугог трагања за правим решењем приватизације, прибојском ФАП-у срећа се осмехнула из најмногољудније земље света. Као резултат недавне посете наше државне делегације Кини и договора о привредној сарадњи, кинеска компанија „Донгфенг”, која производи 1.300.000 возила годишње од чега 300.000 камиона и запошљава 120.000 радника, озбиљно се заинтересовала за произвођача камиона из Прибоја. То што су већ две групе кинеских стручњака и менаџера видели и упознали са стањем у ФАП-у, многи тумаче као причу о „пунту” у Крагујевцу и типују да се реплика може догодити у Прибоју са „Донгфенгом”.
– Да, започети су разговори о стратешком партнерству са компанијом „Донгфенг” и постоје реални изгледи за будућу сарадњу. На пословном форуму Србија – Кина почетком наредне седмице у Београду биће потписан меморандум о основама те сарадње између ФАП-а и „Донгфенга”. Кинески партнер намерава да код нас обавља такозвану ЦКД монтажу, дакле да нам испоручује делове за камионе које бисмо монтирали у нашим погонима, као „пунто” у „Застави” – открива за „Политику” Мирко Стојовић, генерални директор ФАП корпорације.
Сарадња прибојске и кинеске фабрике водила би или у приватизацију ФАП-а или формирање заједничког предузећа са Кинезима на бази заједничких улагања, у чему су, додаје Стојовић, представници наше државе исказали спремност да помогну. То би, ако коначног договора буде (што би по потписивању меморандума било остварено у наредних шест месеци) значило да се из (/slika2)прве фазе, склапања достављених делова, може прећи и у сложенији поступак, производњу склопова за камионе у Прибоју. А то што је ФАП са својим производним програмом одавно присутан на многим тржиштима, посебно на афричком и азијском, од значаја је за ову пословну сарадњу.
– Поред овог интересовања, постоји и заинтересованост фабрика из Турске и Сирије за приватизацију ФАП-а. С њима такође настављамо разговоре, и о приватизацији и о пословној сарадњи. Сви ови разговори су прилика за већу упосленост капацитета у нашој фабрици и кооперацији, па и могућност да се повећањем производње упосли и млађи кадар – напомиње Стојовић.
Добру подлогу за преговоре о партнерству прибојској фабрици дала је држава усвајањем уредби о субвенционисаној продаји ФАП-ових камиона. Она је омогућила попуст од 20 одсто, уз још 10 одсто онима који понуде замену старог камиона (било које марке, старијег од 15 година) за нови. Купац, дакле, плаћа 70 одсто пуне цене теретног возила, и то уз могућност задуживања код банке или лизинг куће са повољном каматом од 4,5 одсто на годишњем нивоу.
(/slika3)– Тиме је остварено обећање ресорног министра Млађана Динкића дато приликом недавне посете ФАП-у да ће држава понудити модел који ће поспешити производњу камиона. И резултати су већ видљиви. Јавио нам се већи број купаца, тако да ћемо до краја јануара произвести око 200 камиона, што је до сада била наша годишња производња. Имамо обећање од министра Динкића да ће влада продужити важност ове уредбе и на месеце наредне године, што нам омогућава континуитет у производњи и већу сигурност за 1.600 радника – каже директор Стојовић.
Бранко Пејовић
Подели ову вест

Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.