Субота, 16.10.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

АСЕАН - нова тржишта за сировине

Кинеска роба због проблема с транспортом постаје све скупља, па се као алтернативе намећу Вијетнам, Тајланд, Индонезија
(Фото EPA/EFE E. Laurent)

Због низа проблема током пандемија вируса корона драстично је поскупео транспорт робе из Кине, што је узроковало пораст цена сировина и финалних производа и већина земаља је у потрази за алтернативним тржиштима. Тежиште остаје на азијском континенту, а низом погодности наметнуо се Савез држава југоисточне Азије – АСЕАН, који чине Брунеји, Индонезија, Камбоџа, Лаос, Малезија, Мjанмар, Филипини, Сингапур, Тајланд и Вијетнам.

Небојша Ђекић, директор продаје и развоја у „Карго-партнер Србија”, каже да би наша земља такође, као што то већ чине земље ЕУ, требало да искористи потенцијале ове области, али и Индије и Аустралије. У овим регијама су најзначајнији сектори за електронику, аутомобиле, производе на бази гуме, текстил, одећу и обућу, као и пољопривредне производе.

Наш саговорник потврђује да је неопходно потражити алтернативна тржишта за набавку робе, која можда могу бити и јефтиније и поузданије решење, после годину и по дана учесталих проблема и константних затварања највећих транспортних терминала у Кини.

– Увозници и трговци су расположени за нова тржишта како би се спречило да терет поскупљења робе падне на потрошача – каже Ђекић.

Према подацима Привредне коморе Србије, робна размена с регионом АСЕАН је у првих седам месеци ове године износила 346,9 милиона долара, с тим што се она претежно заснива на увозу у вредности од 321,9 милиона долара. Робна размена Србије с југоисточном Азијом већ је у порасту будући да је претходне године износила 536,6 милиона долара.

Многи од нас ће ретко када на етикетама омиљених „најк” или „адидас” патика погледати земљу порекла. Ко то учини увериће се да оне долазе из Вијетнама, јер су ови брендови тамо изместили производњу. Осим патика, из ове земље увозимо телефоне, кафу, машине за пријем и пренос гласа. То је уједно најинтересантније тржиште у овом региону за наше увознике. Вредност купљене робе је прошле године износила 224,4 милиона долара, а ове 129,3 милиона долара. Осим тога, значајна је и Индонезија, одакле увозимо калај, каучук, палмино уље, конзерве рибе у вредности од 47,8 милиона долара у овој години.

На тржишту Малезије ове године смо куповали у вредности од 45,7 милиона долара транзисторе, гумене и хируршке рукавице, склопове електронских машина, диоде за емитовање светлости, интегрисана електронска кола, телевизоре… Док смо из Тајланда увозили моторе једносмерне струје, хард-дискове за рачунаре, процесоре, клима-уређаје, накит од сребра и конзерве туњевине…

Ђекић каже да не постоји никаква препрека за повезивање наших привредника, увозника сировина, с регионом АСЕАН јер је транспорт робе до Европе добро покривен. Преко словеначке луке Копар бржа је испорука у односу на северне луке попут Хамбурга. Од Тајланда до нашег дела Европе роба стиже за 25 дана. Од Вијетнама стиже за 25 до 28 дана. Из Сингапура за 22 дана стиже до словеначког Копра.

Железницом из Ханоја до Хамбурга за 22 дана, а Тајланд, Малезија и Вијетнам повезани су друмско-железничким саобраћајем са Хамбургом, до ког се стиже за 18 до 22 дана. Из Бангкока бродом и железницом за 19 дана.

– Оно што пре свега опредељује произвођаче за регију АСЕАН јесу трошкови радне снаге и веома младо становништво – чак половина има мање од 30 година. Позиција ове области је несумњиво конкурентна наспрам Кине и све је привлачнија из године у годину и за увознике из Србије. Посматрајући цену транспорта изоловано, не може се стећи утисак да је драстично нижа, међутим, имајући у виду наведене предности, свеукупна услуга и цене добављача у овом делу света, у суштини могу дати поузданије и јефтиније решење – каже Ђекић.

Иначе, очекује се да до 2030. године Савез држава југоисточне Азије постане четврта светска економија по величини. Тренутно је трећа у свету по износу страних инвестиција, а оно што је изузетно значајно јесте да се 99 одсто унутрашње трговине одвија без накнаде и такса. Осим тога, непрестано се ради на унапређивању тих олакшица. Све то, према речима нашег саговорника, може да подразумева јефтинији транспорт, па самим тим и мању крајњу цену коју плаћају потрошачи.

Трговање између Европске уније и регије АСЕАН готово се удвостручило током претходне деценије. Кључни трговински партнери тренутно су Уједињено Краљевство, Немачка, Француска, Холандија и Италија.

Према Ђекићевим речима, свака од чланица АСЕАН-а, Индија и Аустралија издвајају се по некој специфичности, а неке од њих већ могу да парирају Кини као центру светске економије. По производњи одеће и текстила – Вијетнам, Мјанмар, Камбоџа, Индонезија.

Центри индустрија обуће су Вијетнам, Камбоџа, Индија, Индонезија. Тајланд се истиче по производњи ИТ опреме, а Сингапур по рачунарима, соларним диодама, безбедносној опреми, телефонским централама... Камбоџа, Аустралија, Индонезија, Малезија, Мјанмар и Вијетнам значајни су и по нафти и дериватима, Индија по житарицама, кожи, бакру, памуку и оптичкој медицинској опреми. Индонезија бележи изузетне резултате у производњи електронских машина, возила, рачунара, производа од гуме...

 

Коментари1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Хронос
Од Тајланда до нашег дела Европе роба стиже за 25 дана. Од Вијетнама стиже за 25 до 28 дана. Из Сингапура за 22 дана стиже до словеначког Копра. - То што сте написали је једноставно немогуће! То што је написано за железничке конекције је тачно али америчке фирме бојкотују Пут и Појас и не користе се железницом. Тржишна економија или нешто друго али фирме са већинским америчким капиталом у Европи не користе се железницом са Далеког Истока.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.