Četvrtak, 28.10.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

ASEAN - nova tržišta za sirovine

Kineska roba zbog problema s transportom postaje sve skuplja, pa se kao alternative nameću Vijetnam, Tajland, Indonezija
(Фото EPA/EFE E. Laurent)

Zbog niza problema tokom pandemija virusa korona drastično je poskupeo transport robe iz Kine, što je uzrokovalo porast cena sirovina i finalnih proizvoda i većina zemalja je u potrazi za alternativnim tržištima. Težište ostaje na azijskom kontinentu, a nizom pogodnosti nametnuo se Savez država jugoistočne Azije – ASEAN, koji čine Bruneji, Indonezija, Kambodža, Laos, Malezija, Mjanmar, Filipini, Singapur, Tajland i Vijetnam.

Nebojša Đekić, direktor prodaje i razvoja u „Kargo-partner Srbija”, kaže da bi naša zemlja takođe, kao što to već čine zemlje EU, trebalo da iskoristi potencijale ove oblasti, ali i Indije i Australije. U ovim regijama su najznačajniji sektori za elektroniku, automobile, proizvode na bazi gume, tekstil, odeću i obuću, kao i poljoprivredne proizvode.

Naš sagovornik potvrđuje da je neophodno potražiti alternativna tržišta za nabavku robe, koja možda mogu biti i jeftinije i pouzdanije rešenje, posle godinu i po dana učestalih problema i konstantnih zatvaranja najvećih transportnih terminala u Kini.

– Uvoznici i trgovci su raspoloženi za nova tržišta kako bi se sprečilo da teret poskupljenja robe padne na potrošača – kaže Đekić.

Prema podacima Privredne komore Srbije, robna razmena s regionom ASEAN je u prvih sedam meseci ove godine iznosila 346,9 miliona dolara, s tim što se ona pretežno zasniva na uvozu u vrednosti od 321,9 miliona dolara. Robna razmena Srbije s jugoistočnom Azijom već je u porastu budući da je prethodne godine iznosila 536,6 miliona dolara.

Mnogi od nas će retko kada na etiketama omiljenih „najk” ili „adidas” patika pogledati zemlju porekla. Ko to učini uveriće se da one dolaze iz Vijetnama, jer su ovi brendovi tamo izmestili proizvodnju. Osim patika, iz ove zemlje uvozimo telefone, kafu, mašine za prijem i prenos glasa. To je ujedno najinteresantnije tržište u ovom regionu za naše uvoznike. Vrednost kupljene robe je prošle godine iznosila 224,4 miliona dolara, a ove 129,3 miliona dolara. Osim toga, značajna je i Indonezija, odakle uvozimo kalaj, kaučuk, palmino ulje, konzerve ribe u vrednosti od 47,8 miliona dolara u ovoj godini.

Na tržištu Malezije ove godine smo kupovali u vrednosti od 45,7 miliona dolara tranzistore, gumene i hirurške rukavice, sklopove elektronskih mašina, diode za emitovanje svetlosti, integrisana elektronska kola, televizore… Dok smo iz Tajlanda uvozili motore jednosmerne struje, hard-diskove za računare, procesore, klima-uređaje, nakit od srebra i konzerve tunjevine…

Đekić kaže da ne postoji nikakva prepreka za povezivanje naših privrednika, uvoznika sirovina, s regionom ASEAN jer je transport robe do Evrope dobro pokriven. Preko slovenačke luke Kopar brža je isporuka u odnosu na severne luke poput Hamburga. Od Tajlanda do našeg dela Evrope roba stiže za 25 dana. Od Vijetnama stiže za 25 do 28 dana. Iz Singapura za 22 dana stiže do slovenačkog Kopra.

Železnicom iz Hanoja do Hamburga za 22 dana, a Tajland, Malezija i Vijetnam povezani su drumsko-železničkim saobraćajem sa Hamburgom, do kog se stiže za 18 do 22 dana. Iz Bangkoka brodom i železnicom za 19 dana.

– Ono što pre svega opredeljuje proizvođače za regiju ASEAN jesu troškovi radne snage i veoma mlado stanovništvo – čak polovina ima manje od 30 godina. Pozicija ove oblasti je nesumnjivo konkurentna naspram Kine i sve je privlačnija iz godine u godinu i za uvoznike iz Srbije. Posmatrajući cenu transporta izolovano, ne može se steći utisak da je drastično niža, međutim, imajući u vidu navedene prednosti, sveukupna usluga i cene dobavljača u ovom delu sveta, u suštini mogu dati pouzdanije i jeftinije rešenje – kaže Đekić.

Inače, očekuje se da do 2030. godine Savez država jugoistočne Azije postane četvrta svetska ekonomija po veličini. Trenutno je treća u svetu po iznosu stranih investicija, a ono što je izuzetno značajno jeste da se 99 odsto unutrašnje trgovine odvija bez naknade i taksa. Osim toga, neprestano se radi na unapređivanju tih olakšica. Sve to, prema rečima našeg sagovornika, može da podrazumeva jeftiniji transport, pa samim tim i manju krajnju cenu koju plaćaju potrošači.

Trgovanje između Evropske unije i regije ASEAN gotovo se udvostručilo tokom prethodne decenije. Ključni trgovinski partneri trenutno su Ujedinjeno Kraljevstvo, Nemačka, Francuska, Holandija i Italija.

Prema Đekićevim rečima, svaka od članica ASEAN-a, Indija i Australija izdvajaju se po nekoj specifičnosti, a neke od njih već mogu da pariraju Kini kao centru svetske ekonomije. Po proizvodnji odeće i tekstila – Vijetnam, Mjanmar, Kambodža, Indonezija.

Centri industrija obuće su Vijetnam, Kambodža, Indija, Indonezija. Tajland se ističe po proizvodnji IT opreme, a Singapur po računarima, solarnim diodama, bezbednosnoj opremi, telefonskim centralama... Kambodža, Australija, Indonezija, Malezija, Mjanmar i Vijetnam značajni su i po nafti i derivatima, Indija po žitaricama, koži, bakru, pamuku i optičkoj medicinskoj opremi. Indonezija beleži izuzetne rezultate u proizvodnji elektronskih mašina, vozila, računara, proizvoda od gume...

 

Komentari1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Хронос
Од Тајланда до нашег дела Европе роба стиже за 25 дана. Од Вијетнама стиже за 25 до 28 дана. Из Сингапура за 22 дана стиже до словеначког Копра. - То што сте написали је једноставно немогуће! То што је написано за железничке конекције је тачно али америчке фирме бојкотују Пут и Појас и не користе се железницом. Тржишна економија или нешто друго али фирме са већинским америчким капиталом у Европи не користе се железницом са Далеког Истока.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.