Четвртак, 09.12.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Превозници терета траже помоћ државе

Са дипломом возача само за Це категорију из клупа годишње изађе око 1.000 младих.
(Фото Анђелко Васиљевић)

Вест да Велика Британија бележи мањак возача камиона за транспорт робе, због чега је недавно понудила 5.000 радних виза страним камионџијама, одјекнула је ових дана широм европског континента који и сам кубури са недостатком радне снаге. Мада овај проблем није изазван пандемијом ковида 19, последице могу бити једнако несагледиве, а једна од њих је и да би мањак камионџија могао да изазове несташицу разне робе на тржишту. У Србији је дефицит професионалних возача већ хроничан проблем, јер сада све мање људи жели да се бави овим послом, а велики број возача теретњака одлази у заслужену пензију. У земљи има око 160.000 професионалних возача, а недостаје још од 5.000 до 8.000 професионалаца годишње. Због тог, али и мноштва других проблема у транспорту, Пословно удружење превозника терета у међународном друмском саобраћају „Међународни транспорт“ пре неколико дана упутило је писмо председнику Србије и надлежним државним органима, тражећи помоћ у решавању нагомиланих проблема које, кажу, не могу сами да реше.

Неђо Мандић, председник удружења, наводи да земљу чекају горе последице од оних у Британији, где становништво већ не може да се снабде робом.

– Дошли смо у позицију да не можемо да превеземо робу коју су произвеле фирме која послују у Србији. Немамо возача већ одавно. Други проблем се односи на обуку кадрова, а то не можемо сами да решимо, без помоћи државе. Зато смо је и затражили. Јер, проблем је у погрешном школском систему из којег не излази ниједан школован возач – подсећа Мандић, додајући да са дипломом возача из клупа годишње изађе само око 1.000 нових ученика, што није довољно, јер је Србији потребно од 5.000 до 8.000 возача годишње.

– Додатан проблем представља то што они који изађу из школе са дипломом возача немају право да возе, рецимо, шлепер, јер у школи полажу возачки испит само за Це категорију. Нажалост, немају право ни да почну да полажу за Е и Де категорије, док не напуне 21 годину. Зато тражимо да се спусти граница за полагање за те категорије на 18 година, али и да се промени систем школовања, па да ти млади возачи из школе могу да изађу са положеном Е категоријом – набраја Мандић.

То би им омогућило да одмах почну да раде, да постану професионални возачи, а сада да би тако било, надовезује се он, млади возачи морају да плате и додатно школовање, обуке и испите, за добијање лиценце, коју је прописала држава, а то све кошта – и до 3.000 евра.

– Они немају новца за то, због чега и тражимо помоћ од државе да се проблем реши ургентно, јер остадосмо без професионалних возача – наводи Мандић.

Србија, иначе, има довољно камиона да опслужи домаћу привреду, а има и најквалитетнији возни парк. Регистровано је око 16.000 камиона у међународном транспорту.

– Посао је добро плаћен. Примања наших возача у међународном саобраћају су од 1.300 до 1.700 евра у просеку – открива Мандић, и истиче да српски превозници могу да плате возаче исто колико и странци, под условом да возач вози камион, а не да чека на граничним прелазима, што је учестала слика на изласку из Србије.

„Домаћи возачи не могу да буду плаћени као њихове иностране колеге, јер се њихов точак не окреће, а километри не прелазе. А фирме које се баве транспортом наплаћују само превезену робу. Зато и не чуди зашто се осипа радна снага и одлази даље у свет”, закључује Неђо Мандић.

Коментари7
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Леон Давидович
Тежак посао, а отежава га ко год може од послодаваца до цариника.И светска глобална економија је веома потрошачка у погледу нерационалне потрошње у транспорту. Исте робе сличног квалитета али различитих произвођача путују у супротним працима са краја на крај континента.
Carinici su krivi za gužve
Samo uvedite da carinici budu plaćeni na procenat po kamionu. Da vidite da li će biti gužve. Živi neradnici na carini, a uzimaju redovno 10 evra ako si ispravan i preko 100 evra ako si neispravan. Inače daš im 10 evra bombu možeš da uvezeš i izvezeš. Leglo korupcije je carina.
Ненад Рајковић Форцхајм Немачка
Шта ће нама 8000 возача, годишње. Разумем да нам фали толико, али овако значи да нам до 2032 треба 80000 возача. Глупости.
Olga
Na svakoj granici cekaju po 4, 6 ili 10 sati. Na kisi, na Suncu, na snegu
Боро
Целом овом циркусу претходи прича од пре 10-15 година, која се пуштала по целој планети, да ће возачи камиони бити занимање које ће ПРВО нестати и да ће све заменити ГПС навођени камиони, и, и поред пристојне врло, плате, нико у Европи и белом свету није желео да улаже себе у занимање које ће нестати врло брзо. И ту смо, где смо...нек их сад возе ГПС навођени камиони, где су? не видим их нешто?
Thundercracker
U svetu se vec uveliko radi na tome, do 2030 to je realnost.
Zoran
Oni ne mogu voz da puste da ide sam po sinama, pustice teretni kamion. :)

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.