Среда, 08.12.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

„Бенетон” се из Азије враћа у Србију

Овај италијански произвођач је 2011. купио фабрику „Нитекс” у Нишу, где је запослио око 2.000 радника, али је пет година касније напустио нашу земљу
(Фото EPA-EFE/М. Бадра)

Аутомобилски гиганти широм Европе масовно шаљу раднике на плаћено одсуство јер им недостају компоненте, које увозе из Азије, а италијански „Бенетон” је отишао корак даље и одлучио да промени начина пословања током пандемије. Овај модни произвођач најављује напуштање глобалних ланаца добављача и јефтиних производних центара у Азији, можда чак и на дуже време. Њихова нова локација је Медитеран, а на списку је и наша земља.

Масимо Ренон, извршни директор компаније, изјавио је да „Бенетон” већ ради на проширењу производње у Србији, Хрватској, Турској, Тунису и Египту и планира да преполови своје капацитете у Азији до краја следеће године.

– Стратешка је одлука да се повећа контрола над производним процесом, а такође и над транспортним трошковима – казао је он за Ројтерс, додајући да је група већ ове године преселила више од 10 одсто производње из Бангладеша, Вијетнама, Кине и Индије.

Према његовим речима, на ову одлуку утичу и проблеми с трошковима транспорта, будући да бродски превоз робе, који је раније коштао 1.200-1.500 долара, данас може да буде 10.000-15.000 долара, при чему је датум испоруке неизвесан. Десетоструки скок трошкова морског превоза узрокован је мањком расположивих бродова, јер су многи усидрени током пандемије, као и растућом потражњом клијената, додао је Ренон, чија компанија већи део прихода остварује у Европи, али је производњу 2000. пребацила у земље с јефтинијом радном снагом.

Мада су трошкови производње у Вијетнаму и Бангладешу и даље за 20 одсто нижи него у медитеранским земљама, ту предност брише недостатак пловила и дужи рокови испоруке.

– Због мањка бродова, просечно време испоруке из Азије продужило се са претходних четири до пет месеци на данашњих седам до осам – напоменуо је Ренон и поређења ради навео да производња у Египту може да скрати рок испоруке до магацина и продавница у Европи на два до два и по месеца.

Када је реч о вуненој одећи коју „Бенетон” производи у Србији и Хрватској, рок испоруке може да траје само четири до пет недеља. Компанија зато планира да повећа производњу у тим двема земљама, као и у Тунису, и да прошири сарадњу с добављачима у Египту и Турској, наводи британска агенција.

Према „Политикиним” сазнањима „Бенетон” се поводом ове најаве, још није обратио званичним институцијама у нашој земљи, тако да се не зна да ли ово значи да ће његов ексклузивни добављач из Ниша повећавати капацитете или ће отворити своју нову фабрику.

Иначе, „Бенетон” је 2011. купио фабрику „Нитекс” у Нишу, где је запослио око 2.000 радника, али је пет година касније напустио Србију и фабрику продао свом ексклузивном добављачу италијанском „Олимпијасу”, који је преузео производњу и који овде преко низа коопераната ради за „Бенетон”.

Иван Николић, директор за научноистраживачки развој Економског института, казао је да је општи тренд да се скраћују ланци снабдевања у циљу обезбеђивања континуитета и сигурности, а не више смањења трошкова пословања, као што је био мотив раније. То и јесте у неку руку шанса за наш регион, односно земље изван Европске уније са традиционалним погодностима за улагања.

– Очекује се да неки нови моменат, који је корона донела, буде то да ми будемо канал притицања инвеститора и улагања. У којој ће то мери бити и како, још је неизвесно. Постоје различите процене, али дефинитивно ће један део производних капацитета да се вратити из Азије, ближе Европи, када говоримо о европским компанијама. Видећемо колико ће то трајати и како ће ствари даље функционисати, али дефинитивно то је нешто на шта рачунају земље у нашем региону – рекао је Николић.

Са друге стране, према његовом мишљењу, није реално очекивати да се фабрике које деловима снабдевају ауто-индустрију, селе у већој мери из Азије. Азија је пре свега тржиште за европске произвођаче аутомобила. Они су својим политикама условили европске произвођаче да уколико желе да продају своје производе, који нису оптерећени додатним наметима, то могу само ако имају производне капацитете у земљама као што је Кина.

– Неке сегменте производње која није у толикој мери сложена да захтева различите добављаче и чији ланац снабдевања није тако дугачак вероватно је могуће преселити и поготово ако је калкулација таква да је овде довољно квалитетне расположиве радне снаге – навео је Николић.

Љубодраг Савић, професор Економског факултета, сматра да велике компаније размишљају дугорочно и није могуће да ће пандемија трајати још 20 година. Према његовој оцени ништа драстично се неће мењати. Проблеми у лацима снабдевања и несташица ауто-делова су тренутни, а премештање једне компаније траје по неколико година.

– Немачка прави половину аутомобила који се производе на територији Европске уније. Њихова индустрија је јача од индустрије Велике Британије, Француске и Италије. Они ће наћи решење за застој у испоруци делова. Ово може бити тренутни поремећај и могу се тражити половична решења, али генерално и на дужи рок ми и нико у окружењу не може да буде јефтинији у односу на Вијетнам, Сингапур или Кину. Није ту питање само радне снаге, већ радне дисциплине и прилагодљивости те радне снаге – казао је Савић.

 

Коментари4
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

dr Slobodan Devic
To znaci da je cena radne snage u Srbiji ista (ako ne i manja) nego u Aziji?? Napredujemo - ko rakovi ...
Johan
Ne, to znaci da vi niste procitali tekst. Jer da jeste, videli bi da se sele jer su troskovi kontejnerskog prevoza visestruko poskupeli pa su, iako je radna snaga jeftinija na istoku, odlucili da proizvodnju presele u Mediteransku regiju.
ahda
Pametno
Mile
Ali struju da dobijaju po zapadnoj ceni.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.