Utorak, 07.12.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

„Beneton” se iz Azije vraća u Srbiju

Ovaj italijanski proizvođač je 2011. kupio fabriku „Niteks” u Nišu, gde je zaposlio oko 2.000 radnika, ali je pet godina kasnije napustio našu zemlju
(Фото EPA-EFE/М. Бадра)

Automobilski giganti širom Evrope masovno šalju radnike na plaćeno odsustvo jer im nedostaju komponente, koje uvoze iz Azije, a italijanski „Beneton” je otišao korak dalje i odlučio da promeni načina poslovanja tokom pandemije. Ovaj modni proizvođač najavljuje napuštanje globalnih lanaca dobavljača i jeftinih proizvodnih centara u Aziji, možda čak i na duže vreme. Njihova nova lokacija je Mediteran, a na spisku je i naša zemlja.

Masimo Renon, izvršni direktor kompanije, izjavio je da „Beneton” već radi na proširenju proizvodnje u Srbiji, Hrvatskoj, Turskoj, Tunisu i Egiptu i planira da prepolovi svoje kapacitete u Aziji do kraja sledeće godine.

– Strateška je odluka da se poveća kontrola nad proizvodnim procesom, a takođe i nad transportnim troškovima – kazao je on za Rojters, dodajući da je grupa već ove godine preselila više od 10 odsto proizvodnje iz Bangladeša, Vijetnama, Kine i Indije.

Prema njegovim rečima, na ovu odluku utiču i problemi s troškovima transporta, budući da brodski prevoz robe, koji je ranije koštao 1.200-1.500 dolara, danas može da bude 10.000-15.000 dolara, pri čemu je datum isporuke neizvesan. Desetostruki skok troškova morskog prevoza uzrokovan je manjkom raspoloživih brodova, jer su mnogi usidreni tokom pandemije, kao i rastućom potražnjom klijenata, dodao je Renon, čija kompanija veći deo prihoda ostvaruje u Evropi, ali je proizvodnju 2000. prebacila u zemlje s jeftinijom radnom snagom.

Mada su troškovi proizvodnje u Vijetnamu i Bangladešu i dalje za 20 odsto niži nego u mediteranskim zemljama, tu prednost briše nedostatak plovila i duži rokovi isporuke.

– Zbog manjka brodova, prosečno vreme isporuke iz Azije produžilo se sa prethodnih četiri do pet meseci na današnjih sedam do osam – napomenuo je Renon i poređenja radi naveo da proizvodnja u Egiptu može da skrati rok isporuke do magacina i prodavnica u Evropi na dva do dva i po meseca.

Kada je reč o vunenoj odeći koju „Beneton” proizvodi u Srbiji i Hrvatskoj, rok isporuke može da traje samo četiri do pet nedelja. Kompanija zato planira da poveća proizvodnju u tim dvema zemljama, kao i u Tunisu, i da proširi saradnju s dobavljačima u Egiptu i Turskoj, navodi britanska agencija.

Prema „Politikinim” saznanjima „Beneton” se povodom ove najave, još nije obratio zvaničnim institucijama u našoj zemlji, tako da se ne zna da li ovo znači da će njegov ekskluzivni dobavljač iz Niša povećavati kapacitete ili će otvoriti svoju novu fabriku.

Inače, „Beneton” je 2011. kupio fabriku „Niteks” u Nišu, gde je zaposlio oko 2.000 radnika, ali je pet godina kasnije napustio Srbiju i fabriku prodao svom ekskluzivnom dobavljaču italijanskom „Olimpijasu”, koji je preuzeo proizvodnju i koji ovde preko niza kooperanata radi za „Beneton”.

Ivan Nikolić, direktor za naučnoistraživački razvoj Ekonomskog instituta, kazao je da je opšti trend da se skraćuju lanci snabdevanja u cilju obezbeđivanja kontinuiteta i sigurnosti, a ne više smanjenja troškova poslovanja, kao što je bio motiv ranije. To i jeste u neku ruku šansa za naš region, odnosno zemlje izvan Evropske unije sa tradicionalnim pogodnostima za ulaganja.

– Očekuje se da neki novi momenat, koji je korona donela, bude to da mi budemo kanal priticanja investitora i ulaganja. U kojoj će to meri biti i kako, još je neizvesno. Postoje različite procene, ali definitivno će jedan deo proizvodnih kapaciteta da se vratiti iz Azije, bliže Evropi, kada govorimo o evropskim kompanijama. Videćemo koliko će to trajati i kako će stvari dalje funkcionisati, ali definitivno to je nešto na šta računaju zemlje u našem regionu – rekao je Nikolić.

Sa druge strane, prema njegovom mišljenju, nije realno očekivati da se fabrike koje delovima snabdevaju auto-industriju, sele u većoj meri iz Azije. Azija je pre svega tržište za evropske proizvođače automobila. Oni su svojim politikama uslovili evropske proizvođače da ukoliko žele da prodaju svoje proizvode, koji nisu opterećeni dodatnim nametima, to mogu samo ako imaju proizvodne kapacitete u zemljama kao što je Kina.

– Neke segmente proizvodnje koja nije u tolikoj meri složena da zahteva različite dobavljače i čiji lanac snabdevanja nije tako dugačak verovatno je moguće preseliti i pogotovo ako je kalkulacija takva da je ovde dovoljno kvalitetne raspoložive radne snage – naveo je Nikolić.

Ljubodrag Savić, profesor Ekonomskog fakulteta, smatra da velike kompanije razmišljaju dugoročno i nije moguće da će pandemija trajati još 20 godina. Prema njegovoj oceni ništa drastično se neće menjati. Problemi u lacima snabdevanja i nestašica auto-delova su trenutni, a premeštanje jedne kompanije traje po nekoliko godina.

– Nemačka pravi polovinu automobila koji se proizvode na teritoriji Evropske unije. Njihova industrija je jača od industrije Velike Britanije, Francuske i Italije. Oni će naći rešenje za zastoj u isporuci delova. Ovo može biti trenutni poremećaj i mogu se tražiti polovična rešenja, ali generalno i na duži rok mi i niko u okruženju ne može da bude jeftiniji u odnosu na Vijetnam, Singapur ili Kinu. Nije tu pitanje samo radne snage, već radne discipline i prilagodljivosti te radne snage – kazao je Savić.

 

Komentari4
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

dr Slobodan Devic
To znaci da je cena radne snage u Srbiji ista (ako ne i manja) nego u Aziji?? Napredujemo - ko rakovi ...
Johan
Ne, to znaci da vi niste procitali tekst. Jer da jeste, videli bi da se sele jer su troskovi kontejnerskog prevoza visestruko poskupeli pa su, iako je radna snaga jeftinija na istoku, odlucili da proizvodnju presele u Mediteransku regiju.
ahda
Pametno
Mile
Ali struju da dobijaju po zapadnoj ceni.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.