Уторак, 25.01.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа
ЕВРОПА ПРОТИВ РЕКЛАМИРАЊА НЕЗДРАВЕ ХРАНЕ

Деци је постало нормално да поједу чипс уместо јабуке

Произвођачи се служе многобројним тактикама за рекламирање нездравих производа – са телевизије прешли на друштвене мреже и игрице
(Фото EPA-EFE/O. Hoslet)

Свако треће дете у Европи има проблем са гојазношћу или прекомерном тежином, а оно што највише забрињава јесте чињеница да рекламирање нездраве хране и даље махом тежи да допре до најмлађих. Маркетиншке кампање усмерене су управо на децу, због чега ће у следећој години један од послова европских законодавних власти бити доношење обавезујућих правила на нивоу ЕУ јер компаније, како наводи Европска потрошачка организација БЕУЦ, очигледно нису довољно одговорне када је реч о рекламирању нездраве хране. Такви подаци добијени су из кратког истраживања које је ова европска организација са десет својих чланица спровела још у пролеће ове године. Убрзо су многе институције, па и Светска здравствена организација, препознале и још једном истакле снажан утицај који рекламирање нездраве хране има на понашање деце и њихову исхрану. Међутим, како не постоје обавезујућа правила на нивоу Европске уније, препуштено је одговорности и доброј вољи компанија то како ће се односити према овом проблему. Требало би да ограниче рекламирање оваквих производа и да то ускладе с потребама за већим профитом, што је немогуће. До сада је постојала добровољна иницијатива коју су прихватиле велике европске прехрамбене компаније, али се она очигледно није довољно показала, а то су потврдили и сами потрошачи окупљени око идеје да се деца заштите од агресивног маркетинга који шкоди здрављу.

Испоставило се да многи производи за децу који се рекламирају ипак нису у складу с препорукама нутрициониста, у телевизијским емисијама које прате и деца има превише реклама које промовишу нездраве навике, а утврђено је и да се прекомерно користе маркетиншке тактике и у дигиталном свету, у којем најмлађи такође доста проводе време. У светлу оваквих недостатака потрошачке организације су на нивоу Европске уније покренуле иницијативу да се усвоје обавезујућа правила која би пре свега довела до драстичног смањења оваквог садржаја.

– Потребно је увести забрану оглашавања оваквих производа на интернету, укључујући и и веб-странице прехрамбених компанија и њихове налоге на друштвеним мрежама. Такође, у току дана, када деца највише прате телевизијски програм, требало би прекинути емитовање оваквих реклама, али и забранити примамљива паковања са омиљеним ликовима и маскотама које посебно могу да привуку децу – саопштено је из организације БЕУЦ. Моник Гојан, генерална директорка ове организације, објаснила је да препоруке које су до сада биле дате компанијама дефинитивно нису довољне да се ограничи оглашавање, нити се може рачунати на добру вољу или свест произвођача.

– То само служи да би компаније куповале време и уверавале нас да ће се понашати одговорно. У међувремену се на свим каналима оглашавања појављују огласи који децу једноставно уверавају да су то производи које би требало да конзумирају. Наше истраживање широм Европе показало нам је широк распон тактика које прехрамбена индустрија користи за рекламирање нездравих производа. Било да је реч о плесном изазову с газираним пићем на „Инстаграму”, чипсу у видео-игрици или привлачној реклами брзе хране у близини игралишта, деци је све представљено тако да је немогуће да не посегну за производима које би требало да конзумирају само повремено – каже Моник Гојан. Она додаје да најмлађи потрошачи живе у окружењу у ком се чини нормалним да пију газирана пића уместо воде или да поједу кесицу чипса уместо јабуке. Европска потрошачка организација, по свему судећи, неће више чекати, па се очекује да у следећој години покрене иницијативу да се оваква врста рекламирања нездраве хране деци заустави.

– Не можемо се понашати као да се ништа не дешава. Рекламе имају огроман утицај на децу, а суочавамо се са епидемијом гојазности. Овакав маркетинг ће само расти уколико га сада не зауставимо. Крајње је време да се ЕУ сабере и донесе правила о која се више нико неће оглушивати – навели су у БЕУЦ-у. Како је објаснила Амандин Гарде, професорка права са Универзитета у Ливерпулу, који је учествовао у овом истраживању, ЕУ према овом проблему има пасиван став већ више од двадесет година.

– Потребан је међународни консензус о овом проблему јер индустрија није показала довољно одговорности према деци и њиховим правима. Будуће законодавне реформе морају бити засноване на доказима, а не вери у индустрију – закључила је она. Иначе, БЕУЦ је са својих десет чланица још у пролеће ове године прикупио примере рекламирања нездраве хране, а одабрали су оне компаније које су своје производе у Европи рекламирале неодговорно према деци. Од 81 случаја који је пријављен, само је седам примедаба прихваћено. Седам реклама је повучено. Међутим, произвођачи су безобзирно наставили да рекламирају своје производе, све више преко друштвених мрежа, циљајући управо најмлађу публику.

Коментари7
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

dusan1
Zadnjih desetak godina je velika moda da ne samo deca nego i ljudi do 30-40 godina jedu i piju 'iz kesice' . Tako nešto bar u Italiji nema ! Porodica je osnova društva . Tu bi trebalo da se hrana priprema i konzumira a ne na ulici . Nekad su postojale menze za đake i radnike sa školovanim kuvarima i nutricionistima ali demokratija je to 'prevazišla' .
Биљана
Деца навикну да једу оно што им родитељи дају. Дакле, криви су родитељи. Умесите сами понекад хлеб/погачу, на пијаци купите млеко и скувајте сигурно је здравије од куповног. Улењили смо се под изговором превише посла имамо... ваљда је здравље најпрече.
Miroljub
Pa jeste, bolji je čips od jabuke. Lično sam proverio.
Drale
Nažalost svi mi već odavno ne jedemo čistu organsku hranu. Hleb koji kupujem ovde kod mene više uopšte nema ukusa i više liči na žvaku, unutra 4 emulgatora i nekih 6-7 enzima. Za ukusan hleb takvo nešta našim bakama nije trebalo. Jedino objašnjenje za svu tu hemiju je da koriste najjeftinije osnovne sastojke, pa im treba hemija da da boju i volumen hlebu. Osim toga, kod enzima nema obaveze obeležavanja, a skoro pola enzima na tržištu je dobijeno iz genetski modifikovanih mikroorganizama.
Dule Astro
Ako već ne možete bez hleba, umesite ga sami. Imamo jeftine pekače u kojima svako može da napravi hleb bez emulgatora (samo brašno, so i kvasac kao osnova)
Боро
Не, постало је нормално да РОДИТЕЉИ децу ДАЈУ препржени кромпир у уљу, уместо јабука, то је прави наслов!

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.