Субота, 28.05.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа
РАЗГОВОР НЕДЕЉЕ: МАДИ АТАМКУЛОВ, амбасадор Казахстана у Србији

Помоћ мировних снага ОДКБ је отрезнила терористе

Припреме за немире су дуго трајале и, чим се указала прилика, активиране су „спавајуће ћелије”, зато ће сада бити реорганизован цео систем националне безбедности, а државне границе ће бити ојачане
(Фото: Амбасада Републике Казахстан)

 

 

 

 

 

За само неколико дана Казахстан је доживео кризу огромних размера, најтежу у читавој тридесетогодишњој историји независности. Протести су почели на западу Казахстана у првим данима нове године. Протеклу годину обележило је знатно повећање цена природног гаса на светском тржишту, па је, како каже у интервјуу за „Политику” амбасадор Казахстана Мади Атамкулов, повећање извоза гаса из Казахстана комерцијалних произвођача због ниске цене изазвало недостатак на домаћем тржишту. Да би исправио постојећу неравнотежу, Казахстан је 1. јануара увео нови систем велепродаје гаса путем електронских трговачких платформи, па је нови тржишни механизам скоро удвостручио малопродајну цену ТНГ-а. Како друмски саобраћај у региону Мангистау у највећој мери користи ову врсту горива, поскупљење гаса изазвало је огорчење међу становницима региона који су изашли на протесте.

С обзиром на широк одјек у казахстанским медијима и на друштвеним мрежама, председник Републике Казахстан Касим-Жомарт Токајев реаговао је на њих преко личног налога на „Твитеру” и наложио влади Казахстана „да правно размотри ситуацију са становишта економске изводљивости”. Као резултат преговора с представницима грађана који су протестовали, 4. јануара је објављена одлука да се цена ауто-гаса врати на претходни ниво. Амбасадор подсећа да је такође удовољено захтеву демонстраната да се лица приведена због кршења закона и реда у претходна два дана пусте на слободу и да се покрене истрага против велетрговаца течним гасом због сумње да су договарали цене.

Ипак, у то време у неколико региона Казахстана становници су почели да излазе у знак подршке области Мангистау, али су у граду Алмати протести прерасли у нереде који су довели до напада на државне службенике, полицајце и зграде локалних извршних органа.

Да, истовремено, акције снага реда биле су крајње уздржане, није коришћено ватрено оружје, што је омогућило да се избегну људске жртве и тешке повреде. Током нереда у Алматију 5. јануара су забележени организовани напади на административне и војне објекте, запоседнут је аеродром и задржани су страни путнички и теретни авиони. То сведочи о високом степену припремљености и координацији акција нападача. Кључни циљ злочинаца је био очигледан – настојали су да дезорганизују државне институције, поткопају уставни поредак и, на крају, преузму власт у Казахстану. Догађаји су ушли у критичну фазу.

Председник Касим-Жомарт Токајев је у уторак најавио да је ситуација стабилизована и да ће се снаге ОДКБ повући за десетак дана. Да ли је њихов долазак био пресудан моменат да се ситуација стави под контролу?

Правовремена подршка земаља ОДКБ била је неопходна у таквој ситуацији. Истовремено, како је истакао шеф државе, за нас је суштински важна не само војна већ́ и, пре свега, морална подршка партнера из ОДКБ. Све државе чланице организације деловале су као јединствен фронт, снажно су подржале апел Казахстана. Мислим да је то отрезнило терористе који су напали нашу земљу и сви видимо резултат. У свом говору у парламенту Казахстана у уторак председник Токајев је рекао да је у овом тренутку главна мисија мировних снага ОДКБ успешно завршена и у четвртак је почело повлачење мировног контингента, које ће трајати не више од 10 дана.

Како гледате на примедбе западних партнера Казахстана на то што је председник позвао снаге ОДКБ у земљу?

Желим да напоменем да су правни основ за распоређивање колективних мировних снага ОДКБ у Казахстану чланови 2 и 4 Уговора о колективној безбедности, Споразум о мировним активностима и апел председника Републике Казахстан за пружање одговарајућ́е помоћ́и. Заправо, ово је први пут да је мировни потенцијал ОДКБ употребљен за обезбеђење сигурности, стабилности и интегритета једне од држава чланица.

Важно је препознати да је наша земља, када је контингент ОДКБ позван у Казахстан, била под претњом терориста да преузму контролу над највећим градом Алматијем. Да смо изгубили њега, изгубили бисмо целу земљу. Истовремено, напомињем да снаге ОДКБ нису учествовале у непријатељствима и нису се бавиле елиминацијом милитаната, већ́ су обављале искључиво функције обезбеђења важних државних и војних објеката.

САД и ЕУ сматрају да је и даље требало преговарати са демонстрантима и да је нечувено што је председник Токајев наредио употребу бојеве муниције.

Што се тиче преговора, постигнут је компромис са грађанима који су изашли на мирне протесте. Наглашавам опет да мирни демонстранти нису били подвргнути никаквом прогону, али са озлоглашеним бандитима који су задирали у нашу државност, мир и благостање грађана и јавну слогу – не може бити преговора. Све одлуке о употреби силе биле су оправдане и образложене. Важно је разумети да оружана сила није била усмерена против мирних демонстраната.

С обзиром на то да су председници Казахстана, Русије и Кине констатовали да су нереди избили захваљујући припреми и организацији споља и да је на делу био покушај државног удара у форми „Мајдана” и „обојене револуције”. Mожете ли нам рећи који су то утицаји споља?

Без сумње су лидери Казахстана, Русије и Кине имали све разлоге за такве изјаве. Догађаји под називом „Алматијска трагедија” носе све знакове таквог спољашњег утицаја. Такве оцене деле многи угледни међународни стручњаци. Ипак, мислим да је потребно дати времена оперативној истражној групи, која је формирана у Казахстану по наређењу шефа државе, да спроведе широку истрагу. Ти резултати ће по завршетку истраге бити достављени међународној заједници.

Како се догодило да безбедносне службе нису регистровале припреме државног удара?

Анализа ситуације је показала да је Казахстан био изложен оружаној агресији добро координисаних терористичких група обучених у иностранству. Терористичке групе су се појавиле активирањем такозваних спавајућих ћелија. Нажалост, агенције за спровођење закона Казахстана заиста нису биле спремне за тако масовне и координисане нападе у различитим регионима у исто време.

Може се приметити да су припреме за немире који су се десили дуго трајале и, чим се указала прилика, организатори су искористили незадовољство становништва у низу региона због поскупљења гаса и одмах приступили оружаним демонстрацијама. Без сумње, руководство земље је већ донело одговарајуће закључке и предузима потребне мере. Председник Токајев је навео потребу јачања националне безбедности у циљу ефикасног супротстављања свим врстама претњи.

Према његовим упутствима, биће реорганизован цео систем националне безбедности, укључујући оружане снаге, агенције за спровођење закона, агенције за националну безбедност и обавештајну службу. Државне границе ће бити ојачане, а промет ватреног оружја у земљи ће бити строго контролисан. Цео систем националне безбедности радиће с једним циљем – да се обезбеди најефикаснија заштита грађана Казахстана, уставног поретка и националног суверенитета од претњи било које природе и обима.

Каква је у свему била улога бившег председника Нурсултана Назарбајева, да ли је због учешћа у завери смењен са места председника Савета безбедности и да ли је тачно да је с породицом напустио Казахстан?

Пренос председавања Савету безбедности десио се у време кризе јер је било неопходно предузети брзу и одлучну акцију. Према речима портпарола Елбасија, тренутно је први председник Казахстана Нурсултан Назарбајев у престоници, одржава консултативне састанке и у директном је контакту с председником земље. Назарбајев је позвао све да се окупе око председника Токајева како би се превазишли актуелни изазови и обезбедио интегритет земље.

Можете ли појаснити вести да су терористи, поред упада у зграде институција, нападе на објекте безбедносних снага и телевизијске релеје, упадали и у мртвачнице?

То су оперативне информације структура власти које су изнели званичници и тешко је дати било какав коментар. Међутим, као што знате, бандити су ноћу напали мртвачнице и однели тела својих мртвих саучесника. Такође, уклонили су тела милитаната са бојног поља. Као што знамо, то је пракса међународних терориста. Овако прикривају своје трагове.

Медији помињу да је казахстански опозиционар деловао из Украјине, а да је окупљање грађана на улицама координисано преко пољског канала „Некста” на „Телеграму”, који је координисао нереде у Белорусији. На крају, одакле су дошле тако екстремне и обучене групе, из Авганистана или ближег суседства?

У неким случајевима у међународној заједници, укључујући стране медије, постоји апсолутно погрешна интерпретација ситуације у Казахстану. Наравно, има много различитих теорија и претпоставки, али догађаји који су се одиграли захтевају стручну процену и одговарајућа истраживања. Верујем да ће истражни органи обавити неопходан посао и своје налазе и закључке изнети јавности.

Антрфиле

Процењује се да су терористи нанели штету од две милијарде долара

У овом тренутку ситуација у Казахстану је стабилна. Истовремено, изузетно је важно успешно окончати противтерористичку операцију која је у току и у потпуности успоставити ред и закон у земљи. Да би се супротставио деловању организованих банди и терориста, председник је прогласио режим противтерористичке операције. Казахстанске снаге безбедности успеле су да мобилишу и одбију нападаче, ставивши ситуацију под контролу. Нажалост, то је имало веома високу цену – губитке међу снагама безбедности и цивилима. Погинуло је 18 припадника реда, а више од 1.600 је повређено. Међу цивилним становништвом има жртава, тачан број се установљује. Уништено је више од 1.300 привредних субјеката широм земље, опљачкано више од 100 трговачких центара и банака. Оштећено је или спаљено око 600 полицијских возила и приведено око 9.900 људи. Укупна материјална штета од протеста у Казахстану још се израчунава, али би, према прелиминарним подацима, могла да износи више од две милијарде долара.

 

Коментари1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Зоран Чачак (пишимо ћирилицом)
Први пут чујем да је Влада Казахстана вратила цене горива. Али сад нико нема да каже супротно...

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.