Subota, 21.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
RAZGOVOR NEDELjE: MADI ATAMKULOV, ambasador Kazahstana u Srbiji

Pomoć mirovnih snaga ODKB je otreznila teroriste

Pripreme za nemire su dugo trajale i, čim se ukazala prilika, aktivirane su „spavajuće ćelije”, zato će sada biti reorganizovan ceo sistem nacionalne bezbednosti, a državne granice će biti ojačane
(Фото: Амбасада Републике Казахстан)

 

 

 

 

 

Za samo nekoliko dana Kazahstan je doživeo krizu ogromnih razmera, najtežu u čitavoj tridesetogodišnjoj istoriji nezavisnosti. Protesti su počeli na zapadu Kazahstana u prvim danima nove godine. Proteklu godinu obeležilo je znatno povećanje cena prirodnog gasa na svetskom tržištu, pa je, kako kaže u intervjuu za „Politiku” ambasador Kazahstana Madi Atamkulov, povećanje izvoza gasa iz Kazahstana komercijalnih proizvođača zbog niske cene izazvalo nedostatak na domaćem tržištu. Da bi ispravio postojeću neravnotežu, Kazahstan je 1. januara uveo novi sistem veleprodaje gasa putem elektronskih trgovačkih platformi, pa je novi tržišni mehanizam skoro udvostručio maloprodajnu cenu TNG-a. Kako drumski saobraćaj u regionu Mangistau u najvećoj meri koristi ovu vrstu goriva, poskupljenje gasa izazvalo je ogorčenje među stanovnicima regiona koji su izašli na proteste.

S obzirom na širok odjek u kazahstanskim medijima i na društvenim mrežama, predsednik Republike Kazahstan Kasim-Žomart Tokajev reagovao je na njih preko ličnog naloga na „Tviteru” i naložio vladi Kazahstana „da pravno razmotri situaciju sa stanovišta ekonomske izvodljivosti”. Kao rezultat pregovora s predstavnicima građana koji su protestovali, 4. januara je objavljena odluka da se cena auto-gasa vrati na prethodni nivo. Ambasador podseća da je takođe udovoljeno zahtevu demonstranata da se lica privedena zbog kršenja zakona i reda u prethodna dva dana puste na slobodu i da se pokrene istraga protiv veletrgovaca tečnim gasom zbog sumnje da su dogovarali cene.

Ipak, u to vreme u nekoliko regiona Kazahstana stanovnici su počeli da izlaze u znak podrške oblasti Mangistau, ali su u gradu Almati protesti prerasli u nerede koji su doveli do napada na državne službenike, policajce i zgrade lokalnih izvršnih organa.

Da, istovremeno, akcije snaga reda bile su krajnje uzdržane, nije korišćeno vatreno oružje, što je omogućilo da se izbegnu ljudske žrtve i teške povrede. Tokom nereda u Almatiju 5. januara su zabeleženi organizovani napadi na administrativne i vojne objekte, zaposednut je aerodrom i zadržani su strani putnički i teretni avioni. To svedoči o visokom stepenu pripremljenosti i koordinaciji akcija napadača. Ključni cilj zločinaca je bio očigledan – nastojali su da dezorganizuju državne institucije, potkopaju ustavni poredak i, na kraju, preuzmu vlast u Kazahstanu. Događaji su ušli u kritičnu fazu.

Predsednik Kasim-Žomart Tokajev je u utorak najavio da je situacija stabilizovana i da će se snage ODKB povući za desetak dana. Da li je njihov dolazak bio presudan momenat da se situacija stavi pod kontrolu?

Pravovremena podrška zemalja ODKB bila je neophodna u takvoj situaciji. Istovremeno, kako je istakao šef države, za nas je suštinski važna ne samo vojna već́ i, pre svega, moralna podrška partnera iz ODKB. Sve države članice organizacije delovale su kao jedinstven front, snažno su podržale apel Kazahstana. Mislim da je to otreznilo teroriste koji su napali našu zemlju i svi vidimo rezultat. U svom govoru u parlamentu Kazahstana u utorak predsednik Tokajev je rekao da je u ovom trenutku glavna misija mirovnih snaga ODKB uspešno završena i u četvrtak je počelo povlačenje mirovnog kontingenta, koje će trajati ne više od 10 dana.

Kako gledate na primedbe zapadnih partnera Kazahstana na to što je predsednik pozvao snage ODKB u zemlju?

Želim da napomenem da su pravni osnov za raspoređivanje kolektivnih mirovnih snaga ODKB u Kazahstanu članovi 2 i 4 Ugovora o kolektivnoj bezbednosti, Sporazum o mirovnim aktivnostima i apel predsednika Republike Kazahstan za pružanje odgovarajuć́e pomoć́i. Zapravo, ovo je prvi put da je mirovni potencijal ODKB upotrebljen za obezbeđenje sigurnosti, stabilnosti i integriteta jedne od država članica.

Važno je prepoznati da je naša zemlja, kada je kontingent ODKB pozvan u Kazahstan, bila pod pretnjom terorista da preuzmu kontrolu nad najvećim gradom Almatijem. Da smo izgubili njega, izgubili bismo celu zemlju. Istovremeno, napominjem da snage ODKB nisu učestvovale u neprijateljstvima i nisu se bavile eliminacijom militanata, već́ su obavljale isključivo funkcije obezbeđenja važnih državnih i vojnih objekata.

SAD i EU smatraju da je i dalje trebalo pregovarati sa demonstrantima i da je nečuveno što je predsednik Tokajev naredio upotrebu bojeve municije.

Što se tiče pregovora, postignut je kompromis sa građanima koji su izašli na mirne proteste. Naglašavam opet da mirni demonstranti nisu bili podvrgnuti nikakvom progonu, ali sa ozloglašenim banditima koji su zadirali u našu državnost, mir i blagostanje građana i javnu slogu – ne može biti pregovora. Sve odluke o upotrebi sile bile su opravdane i obrazložene. Važno je razumeti da oružana sila nije bila usmerena protiv mirnih demonstranata.

S obzirom na to da su predsednici Kazahstana, Rusije i Kine konstatovali da su neredi izbili zahvaljujući pripremi i organizaciji spolja i da je na delu bio pokušaj državnog udara u formi „Majdana” i „obojene revolucije”. Možete li nam reći koji su to uticaji spolja?

Bez sumnje su lideri Kazahstana, Rusije i Kine imali sve razloge za takve izjave. Događaji pod nazivom „Almatijska tragedija” nose sve znakove takvog spoljašnjeg uticaja. Takve ocene dele mnogi ugledni međunarodni stručnjaci. Ipak, mislim da je potrebno dati vremena operativnoj istražnoj grupi, koja je formirana u Kazahstanu po naređenju šefa države, da sprovede široku istragu. Ti rezultati će po završetku istrage biti dostavljeni međunarodnoj zajednici.

Kako se dogodilo da bezbednosne službe nisu registrovale pripreme državnog udara?

Analiza situacije je pokazala da je Kazahstan bio izložen oružanoj agresiji dobro koordinisanih terorističkih grupa obučenih u inostranstvu. Terorističke grupe su se pojavile aktiviranjem takozvanih spavajućih ćelija. Nažalost, agencije za sprovođenje zakona Kazahstana zaista nisu bile spremne za tako masovne i koordinisane napade u različitim regionima u isto vreme.

Može se primetiti da su pripreme za nemire koji su se desili dugo trajale i, čim se ukazala prilika, organizatori su iskoristili nezadovoljstvo stanovništva u nizu regiona zbog poskupljenja gasa i odmah pristupili oružanim demonstracijama. Bez sumnje, rukovodstvo zemlje je već donelo odgovarajuće zaključke i preduzima potrebne mere. Predsednik Tokajev je naveo potrebu jačanja nacionalne bezbednosti u cilju efikasnog suprotstavljanja svim vrstama pretnji.

Prema njegovim uputstvima, biće reorganizovan ceo sistem nacionalne bezbednosti, uključujući oružane snage, agencije za sprovođenje zakona, agencije za nacionalnu bezbednost i obaveštajnu službu. Državne granice će biti ojačane, a promet vatrenog oružja u zemlji će biti strogo kontrolisan. Ceo sistem nacionalne bezbednosti radiće s jednim ciljem – da se obezbedi najefikasnija zaštita građana Kazahstana, ustavnog poretka i nacionalnog suvereniteta od pretnji bilo koje prirode i obima.

Kakva je u svemu bila uloga bivšeg predsednika Nursultana Nazarbajeva, da li je zbog učešća u zaveri smenjen sa mesta predsednika Saveta bezbednosti i da li je tačno da je s porodicom napustio Kazahstan?

Prenos predsedavanja Savetu bezbednosti desio se u vreme krize jer je bilo neophodno preduzeti brzu i odlučnu akciju. Prema rečima portparola Elbasija, trenutno je prvi predsednik Kazahstana Nursultan Nazarbajev u prestonici, održava konsultativne sastanke i u direktnom je kontaktu s predsednikom zemlje. Nazarbajev je pozvao sve da se okupe oko predsednika Tokajeva kako bi se prevazišli aktuelni izazovi i obezbedio integritet zemlje.

Možete li pojasniti vesti da su teroristi, pored upada u zgrade institucija, napade na objekte bezbednosnih snaga i televizijske releje, upadali i u mrtvačnice?

To su operativne informacije struktura vlasti koje su izneli zvaničnici i teško je dati bilo kakav komentar. Međutim, kao što znate, banditi su noću napali mrtvačnice i odneli tela svojih mrtvih saučesnika. Takođe, uklonili su tela militanata sa bojnog polja. Kao što znamo, to je praksa međunarodnih terorista. Ovako prikrivaju svoje tragove.

Mediji pominju da je kazahstanski opozicionar delovao iz Ukrajine, a da je okupljanje građana na ulicama koordinisano preko poljskog kanala „Neksta” na „Telegramu”, koji je koordinisao nerede u Belorusiji. Na kraju, odakle su došle tako ekstremne i obučene grupe, iz Avganistana ili bližeg susedstva?

U nekim slučajevima u međunarodnoj zajednici, uključujući strane medije, postoji apsolutno pogrešna interpretacija situacije u Kazahstanu. Naravno, ima mnogo različitih teorija i pretpostavki, ali događaji koji su se odigrali zahtevaju stručnu procenu i odgovarajuća istraživanja. Verujem da će istražni organi obaviti neophodan posao i svoje nalaze i zaključke izneti javnosti.

Antrfile

Procenjuje se da su teroristi naneli štetu od dve milijarde dolara

U ovom trenutku situacija u Kazahstanu je stabilna. Istovremeno, izuzetno je važno uspešno okončati protivterorističku operaciju koja je u toku i u potpunosti uspostaviti red i zakon u zemlji. Da bi se suprotstavio delovanju organizovanih bandi i terorista, predsednik je proglasio režim protivterorističke operacije. Kazahstanske snage bezbednosti uspele su da mobilišu i odbiju napadače, stavivši situaciju pod kontrolu. Nažalost, to je imalo veoma visoku cenu – gubitke među snagama bezbednosti i civilima. Poginulo je 18 pripadnika reda, a više od 1.600 je povređeno. Među civilnim stanovništvom ima žrtava, tačan broj se ustanovljuje. Uništeno je više od 1.300 privrednih subjekata širom zemlje, opljačkano više od 100 trgovačkih centara i banaka. Oštećeno je ili spaljeno oko 600 policijskih vozila i privedeno oko 9.900 ljudi. Ukupna materijalna šteta od protesta u Kazahstanu još se izračunava, ali bi, prema preliminarnim podacima, mogla da iznosi više od dve milijarde dolara.

 

Komentari1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Зоран Чачак (пишимо ћирилицом)
Први пут чујем да је Влада Казахстана вратила цене горива. Али сад нико нема да каже супротно...

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.