Субота, 28.05.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Стижу строжи прописи о дигиталним услугама

Европска унија доноси драстичне мере за заштиту купаца на интернету јер је све више небезбедних производа и огласа који доводе до дезинформација и манипулација на мрежи
Биљана Борзан (Фото лична архива)

Европски парламент усвојио је Закон о дигиталним услугама, који би требало да створи сигурније интернет окружење за потрошаче и омогући продају безбеднијих производа који се купују онлајн.

Организације потрошача широм Европе већ неколико година упозоравају да се на тржишту нуде огромне количине опасних производа и да чак две трећине тестираних нису прошли безбедносна тестирања, саопштила је Европска организација за заштиту потрошача БЕУЦ.

Према њиховим подацима, немачка организација „Штифтунг варентест” је још 2020. године открила да се на тржишту лако могу купити позитивне рецензије производа и услуга, а оне су управо разлог због ког се потрошачи одлучују за куповину. На платформама је установљено и да се трговци управо рецензијама и лажним позитивним утисцима потрошача боре за своје позиције. Како је изјавила Урсула Пахл, заменица генералног директора БЕУЦ-а, закон је од виталног значаја за борбу против поплаве небезбедних производа који се продају на интернету.

– Потребне су нам драстичне мере како бисмо поправили ову неприхватљиву ситуацију. Иако је до сада постојао механизам за провере трговаца који послују преко интернета, очигледно није обезбеђено довољно одговорности како би се купци заштитили и од небезбедних производа и како би били обештећени када је то потребно. Парламент је направио изузећа за мале и фирме средње величине, што значи да су потрошачи и даље угрожени – објаснила је представница БЕУЦ-а.

Према њеним речима, у оквиру ове промене прописа требало је подржати и потпуну забрану рекламирања на интернету. Ово се односи на оглашавање које доводи до дезинформација и манипулација на мрежи.

Забрана огласа који се појављују на налозима малолетника или других категорија осетљивих особа је напредак, али то и даље не решава проблем у потпуности, наводе из БЕУЦ-а. Сада следе преговори између Европског парламента и држава чланица како би се договорили о коначном тексту закона који уређује тржиште дигиталних услуга.

С друге стране, Биљана Борзан и коалиција која је заступала и инсистирала на овим изменама славе због промена које доноси овај пропис. Како су саопштили, забрана узимања личних података грађана у сврху оглашавања на интернету значи да ће потрошачи коначно имати квалитетан приступ интернету чак и ако не прихватају такозване колачиће.

– Интернет је постао Дивљи запад. Сви тамо могу лажно да се представљају, свако свакога може да прати, узме туђе податке, превари другог и финансијски га оштети или га оклевеће без икаквих последица. Зато је крајње време да се 22 године стар закон о дигиталним услугама промени, а корисници интернета заштите од самовоље великих платформи попут „Фејсбука”, „Гугла” и „Јутјуба” – изјавила је Борзанова. Према њиховим подацима, готово сав приход ових компанија остварује се оглашавањем. Корисници врло често нису ни свесни да гледају у оглас, а не у обичан садржај, нити знају како су сајтови које посећују дошли до њихових података и послали им оглас. Тесном већином смо проширили забрану таквог оглашавања са малолетника на све грађане, иако смо били под притиском и снажним лобирањем интернетских гиганата. Било би незаконито да нас неко прати на улици, а ми сматрамо да је то исто уколико нас неко прати на интернету, објаснила је Биљана Борзан.

И она је подсетила на чињеницу да је све више превара преко интернета и да је то понашање које ће бити санкционисано и спречено.

– Потрошачи су купили нешто преко огласа који се појавио на „Фејсбуку”, а достављен им је производ који уопште не личи на онај са слике. У таквим ситуацијама ова компанија није преузимала одговорност, нити је корисник могао да ступи с њима у контакт. Убудуће ће „Фејсбук” у овом случају бити обавезан да провери све компаније које се оглашавају преко њихове платформе, а мораће да обезбеде и службу за кориснике и примедбе – објаснила је она.

 

Коментари1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

marko
Zato su Kinezi resili problem u startu. Pogledajte princip na kome posluje Aliexpress. Ako kupac nije zadovoljan, dobija sav novac nazad, steu nosi podavac i posrednik tj. Aliexpress. Prebacite deo odgovornosti na posrednika i prodavca i stvar je resena.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.