Subota, 28.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Stižu stroži propisi o digitalnim uslugama

Evropska unija donosi drastične mere za zaštitu kupaca na internetu jer je sve više nebezbednih proizvoda i oglasa koji dovode do dezinformacija i manipulacija na mreži
Биљана Борзан (Фото лична архива)

Evropski parlament usvojio je Zakon o digitalnim uslugama, koji bi trebalo da stvori sigurnije internet okruženje za potrošače i omogući prodaju bezbednijih proizvoda koji se kupuju onlajn.

Organizacije potrošača širom Evrope već nekoliko godina upozoravaju da se na tržištu nude ogromne količine opasnih proizvoda i da čak dve trećine testiranih nisu prošli bezbednosna testiranja, saopštila je Evropska organizacija za zaštitu potrošača BEUC.

Prema njihovim podacima, nemačka organizacija „Štiftung varentest” je još 2020. godine otkrila da se na tržištu lako mogu kupiti pozitivne recenzije proizvoda i usluga, a one su upravo razlog zbog kog se potrošači odlučuju za kupovinu. Na platformama je ustanovljeno i da se trgovci upravo recenzijama i lažnim pozitivnim utiscima potrošača bore za svoje pozicije. Kako je izjavila Ursula Pahl, zamenica generalnog direktora BEUC-a, zakon je od vitalnog značaja za borbu protiv poplave nebezbednih proizvoda koji se prodaju na internetu.

– Potrebne su nam drastične mere kako bismo popravili ovu neprihvatljivu situaciju. Iako je do sada postojao mehanizam za provere trgovaca koji posluju preko interneta, očigledno nije obezbeđeno dovoljno odgovornosti kako bi se kupci zaštitili i od nebezbednih proizvoda i kako bi bili obeštećeni kada je to potrebno. Parlament je napravio izuzeća za male i firme srednje veličine, što znači da su potrošači i dalje ugroženi – objasnila je predstavnica BEUC-a.

Prema njenim rečima, u okviru ove promene propisa trebalo je podržati i potpunu zabranu reklamiranja na internetu. Ovo se odnosi na oglašavanje koje dovodi do dezinformacija i manipulacija na mreži.

Zabrana oglasa koji se pojavljuju na nalozima maloletnika ili drugih kategorija osetljivih osoba je napredak, ali to i dalje ne rešava problem u potpunosti, navode iz BEUC-a. Sada slede pregovori između Evropskog parlamenta i država članica kako bi se dogovorili o konačnom tekstu zakona koji uređuje tržište digitalnih usluga.

S druge strane, Biljana Borzan i koalicija koja je zastupala i insistirala na ovim izmenama slave zbog promena koje donosi ovaj propis. Kako su saopštili, zabrana uzimanja ličnih podataka građana u svrhu oglašavanja na internetu znači da će potrošači konačno imati kvalitetan pristup internetu čak i ako ne prihvataju takozvane kolačiće.

– Internet je postao Divlji zapad. Svi tamo mogu lažno da se predstavljaju, svako svakoga može da prati, uzme tuđe podatke, prevari drugog i finansijski ga ošteti ili ga okleveće bez ikakvih posledica. Zato je krajnje vreme da se 22 godine star zakon o digitalnim uslugama promeni, a korisnici interneta zaštite od samovolje velikih platformi poput „Fejsbuka”, „Gugla” i „Jutjuba” – izjavila je Borzanova. Prema njihovim podacima, gotovo sav prihod ovih kompanija ostvaruje se oglašavanjem. Korisnici vrlo često nisu ni svesni da gledaju u oglas, a ne u običan sadržaj, niti znaju kako su sajtovi koje posećuju došli do njihovih podataka i poslali im oglas. Tesnom većinom smo proširili zabranu takvog oglašavanja sa maloletnika na sve građane, iako smo bili pod pritiskom i snažnim lobiranjem internetskih giganata. Bilo bi nezakonito da nas neko prati na ulici, a mi smatramo da je to isto ukoliko nas neko prati na internetu, objasnila je Biljana Borzan.

I ona je podsetila na činjenicu da je sve više prevara preko interneta i da je to ponašanje koje će biti sankcionisano i sprečeno.

– Potrošači su kupili nešto preko oglasa koji se pojavio na „Fejsbuku”, a dostavljen im je proizvod koji uopšte ne liči na onaj sa slike. U takvim situacijama ova kompanija nije preuzimala odgovornost, niti je korisnik mogao da stupi s njima u kontakt. Ubuduće će „Fejsbuk” u ovom slučaju biti obavezan da proveri sve kompanije koje se oglašavaju preko njihove platforme, a moraće da obezbede i službu za korisnike i primedbe – objasnila je ona.

 

Komentari1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

marko
Zato su Kinezi resili problem u startu. Pogledajte princip na kome posluje Aliexpress. Ako kupac nije zadovoljan, dobija sav novac nazad, steu nosi podavac i posrednik tj. Aliexpress. Prebacite deo odgovornosti na posrednika i prodavca i stvar je resena.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.