ЕКО 2 електробуси на улицама
Возови готово четири године не иду из Савског амфитеатра, али све је више аутобуских линија чији је почетак негде код „Београда на води”. Док се чека да ово насеље, са скупим стамбеним квадратима, у наредним годинама буде повезано најављеном првом линијом метроа са центром града, јуче је као својеврсна претходница будуће метро линије успостављена веза „Београда на води” и срца града у виду линије ЕКО 2. Десет кинеских „Хајгер” аутобуса, од којих ће свакодневно на траси бити осам, свечарски јуче ујутру је представљено на терминусу подно „Газеле”.
Нешто раније и званично је на овој линији успостављен саобраћај од „Београда на води” до СРЦ „Милан Гале Мушкатировић”, две окретнице на којима су још раније инсталирани пуњачи за електроаутобусе. Електробуси ЕКО 2 на траси од „Газеле” до Дорћола тако од јуче пролазе преко Булевара Вудроа Вилсона, Карађорђеве, Немањине, Славије, Краља Милана, Теразија, Коларчеве, Трга републике, Студентског трга, Узун-Миркове и Тадеуша Кошћушка. Од понедељка до петка ови аутобуси возиће на 10 минута у току већег дела дана, односно на 15 минута после 22 часа. Викендом ће до 22 сата саобраћати на 13, 14 минута, а од 22 часа исто на 15 минута као и радним данима. И стајалишта дуж трасе ове линије добила су нове ознаке, не само када је реч о додавању ознаке ЕКО 2, него и што се тиче дизајна подлоге са ознаком линија, јер су на траси ЕКО 2 оне црвене, а не беле као до сада.
Ознаке и линија јесу нови, али не и врста возила која ће је опслуживати. Јер, тип електробуса који су на њој је онај који се већ пет и по година користи на линији ЕКО 1 од Вуковог споменика до Белвила.
Уговор за куповину 10 екобуса, вредан око шест милиона евра, прошлог марта потписан је између ГСП „Београд” и фирме „ДАТ холдинг”. На тај тендер пријавили су се бугарско-српски тандем „Чериот моторс” – „ДАТ холдинг”, као и једна кинеска компанија. Ова јавна набавка почетком 2021. привукла је доста пажње. Део градске опозиције указао је да је спорна из неколико разлога. У Центру за локалну самоуправу оценили су да је прихваћена скупља понуда, да изабрана возила не испуњавају услов о максималној потрошњи струје по пређеном километру, а упитали су и зашто је набавка нових електробуса већа за 80.000 евра по возилу у односу на набавку из 2015, поготову када се ради о истом произвођачу и истом типу возила. Убрзо се огласио и ГСП у којем су тврдили да није изабран скупљи понуђач, него онај који је једини дао исправну понуду оптужујући критичаре тендера да врше притисак на ГСП да купи електробусе од произвођача који није испунио услове.
За електробусе више недоумица нема. И на другој еко-линији путнике ће превозити „кинези”. Већа недоумица је на које линије ће бити преусмерени соло аутобуси са линије 22А која је успостављањем ЕКО 2 трасе и званично јуче трајно укинута.
Париски пелцер у јавном превозу
Нова линија, како је јуче указао Горан Весић, заменик градоначелника, повезаће приобаље Дунава и Саве. Весић се похвалио да уз Београд једино Софија у региону има овакву врсту линија.
– То је иначе део наше стратегије да до 2030. немамо ниједно возило на фосилна горива у јавном превозу. Већ смо купили 100 аутобуса, који ће стићи на пролеће. Према нашем плану, сваке године у наредних пет година, куповаћемо стотину аутобуса на гас, као и нових десет електроаутобуса – уверава Весић који је пуштању у рад линије ЕКО 2 присуствовао са премијерком Аном Брнабић и министарком за заштиту животне средине Иреном Вујовић.
Други човек главног града тврди да ће Београд 2030, само пет година после француске престонице, постићи циљ да нема ниједно возило у јавном превозу које иде на фосилна горива, јер је Париз, како је подсетио, задао себи задатак да то уради 2025.
– Наредних дана очекује нас тендер за нових 80 тролејбуса. Иначе, на линијама имамо 80 тролејбуса који су стари и зрели за замену. У наредних пет година биће замењено свих 80 тролејбуса. То ће бити истовремено и електроаутобуси и тролејбуси, који ће делом моћи да возе без пантографа – нагласио је Весић.
Премијерка је напоменула да је од 2015. ГСП почео да набавља аутобусе са ниском емисијом гасова.
– Данас, ако се имају у виду аутобуси који користе „евро 5” и „евро 6” стандард, те остали градски превоз на електрични погон као што су трамваји и тролејбуси, то чини 83,5 одсто возила која минимално загађују животну средину – казала је Брнабићева.
Али, једно је просек, а друго реалност. Јер, путници који свакодневно користе јавни превоз добро знају да је већина трамваја у Београду стара више деценија, па и преко пола века, као и да је део тролејбуса повучен због лошег стања.
Подели ову вест






Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.