Понедељак, 30.01.2023. ✝ Верски календар € Курсна листа
НА ПРУЗИ ЗА ВЕЛИКЕ БРЗИНЕ

До Новог Сада за 36 минута

„Интерсити” воз полазиће из станице „Београд центар”, а пре Српске Атине заустављаће се само у Новом Београду
„Штадлер кис 200” воз (Фото: „Србија воз”)

„Интерсити воз за Нови Сад преко Новог Београда постављен је на десети колосек. Воз полази по пријему путника”, отприлике овако на станици „Београд центар” ускоро ће звучати обавештење о постављању воза за Српску Атину. Путнички железнички превоз ће између престонице и Новог Сада, после нешто више од три године од потпуног укидања саобраћаја између ова два града, поново бити успостављен у марту, потврђују у „Инфраструктури железнице Србије”.

Када су у фебруару 2019. укинути сви возови између Београда и Новог Сада, очекивало се да ће они бити враћени нешто раније, барем у току јесени 2021. Али као и са свим другим великим реконструкцијама у земљи, и за обнову и модернизацију пруге на овој релацији званичници су лицитирали са роковима да би, показало се на крају, права мера и реалан рок био март 2022.

Уочи пуштања редовног саобраћаја јавност се упознала са новим возовима и првим тестирањима пруге, а чуле су се и најаве о ценама карата. Али, како „Политика” сазнаје, то је тек део онога што доноси пуштање у саобраћај пруге за брзине до 200 километара на сат. Како нам је потврђено у „Србија возу”, на релацији Београд – Нови Сад предвиђено је да саобраћају две електромоторне гарнитуре „штадлер кис 200” као „итерсити” воз који ће између „Београд центра” и Новог Сада стајати само у станици Нови Београд. Постојаће и категорија „регио експрес” возова који ће стајати на седам успутних станица.

– Просечно време путовања „интерсити” воза до Новог Сада износиће 36 минута и предвиђено је по пет полазака из Београда и Новог Сада. „Регио експрес” имаће по четири поласка из оба ова града са просечним временом путовања 48 минута. Ти возови стајаће у Новом Београду, Батајници, Новој Пазови, Старој Пазови, Инђији, Бешки и Сремским Карловцима – указује за наш лист Драгана Станковић, директорка Центра за маркетинг и медије „Србија воза”.

Како појашњава, осим даблдекер гарнитура „кис 200”, на овој релацији саобраћаће и регио возови „штадлер флирт” (две електромоторне гарнитуре) чије ће просечно време путовања бити 56 минута (стајаће у свим службеним местима) и имаће по девет полазака из Београда и Новог Сада.

– За путнике даблдекер гарнитура „кис 200” биће обезбеђена кетеринг услуга, а осим возопратног особља, за додатни комфор биће задужене стјуардесе и стјуарди. Јавност ће бити благовремено информисана о ценама возних карата, као и о комерцијалним повластицама – наводи Станковићева.

Петроварадин, пруга (Фото „Инфраструктура железнице Србије”)

Вијадукт, измештене станице, нове станичне зграде

Међу најзахтевнијим објектима на овој прузи су тунел и вијадукт Чортановци где су радови почели августа 2017. са роком за завршетак од 52 месеца. Почетак радова на прузи Прокоп – Стара Пазова, где су извођачи били „China Railway International” и „China Communications Construction Company”, свечано је обележен у новембру 2017. и тада је као рок за завршетак најављено 36 месеци. У међувремену је као датум старта радова на тој деоници почео да се наводи јун 2018, а касније је рок за окончање радова анексима уговора продужен. Обнова и модернизација отворене пруге Стара Пазова – Нови Сад, за коју је био задужен руски „РЖД Интернешнл” кренула је 16. марта 2018. са роком од 48 месеци.

Возови који ће од марта железнички поново спојити Београд и Нови Сад кретаће се пругом на којој више неће бити укрштања друмског и железничког саобраћаја, односно путних прелаза.

– Крајем 2021. обављени су статички тестови на геометрији колосека и контактној мрежи, као и статичка тестирања сигнално-сигурносних и телекомуникационих система. Динамичко тестирање пруге почело је 17. јануара, а дан касније на српску брзу пругу стигла су мерна кола компаније Немачких железница „Дојче бан системтехник” и још две локомотиве за брзине до 230 километара на сат. Динамичким тестирањем обухваћено је испитивање геометрије новоизграђених колосека за велике брзине, параметри контактне мреже, уграђена опрема за велике брзине, компатибилност опреме и система и остали изведени грађевински радови – указује за „Политику” Ненад Станисављевић, пи-ар „Инфраструктуре железнице Србије”, и додаје да је у станици „Београд центар” пре тога стављена у функцију нова Телекоманда за саобраћај возова великих брзина (Диспечерски командни центар).

На деоници пруге до Старе Пазове, наводи Станисављевић, најзначајнији објекти су надвожњаци Земун-поље, Нова Пазова и Стара Пазова, подвожњак Камендин, галерија у Батајници, као и потходници у станицама на овој траси. У току ових радова реконструисане су станице Нови Београд, Земун, Земун-поље, Батајница, Стара Пазова и Нова Пазова (са новим станичним зградама у Земуну и Батајници). Стајалиште Тошин бунар измештено је у односу на некадашњу позицију, а у току градње пруге уређена су и два потпуно нова стајалишта – Камендин и Алтина.

Како истиче Драгана Станковић, планирано је да ова два стајалишта буду службена места само за гарнитуре из система „БГ воз”.

На другој деоници од Старе Пазове до Новог Сада на двоколосечној прузи биће 62 нова објекта (мостови, галерије, вијадукти, надвожњаци...).

– Између Старе Пазове и Новог Сада у завршној фази је реконструкција и уређење железничких станица. Станице Инђија и Петроварадин задржавају се на постојећим локацијама. Нова станица Сремски Карловци удаљена је неколико стотина метара од старе, а на новој локацији је и нова железничка станица Бешка. У току је и обнова и уређење станице Нови Сад. Прва фаза обухвата радове на прва три станична колосека, као и на 10. и 11. колосеку, изградњу новог перона и надстрешнице, као и делимичну санацију и адаптацију станице Нови Сад. Завршетак ове фазе реконструкције усклађен је са пуштањем у саобраћај деонице Београд – Нови Сад – наглашава Станисављевић.

Пре почетка реконструкције пруге између Београда и Новог Сада, подсећа Станисављевић, на свега осам километара тог гвозденог пута (деоница Нова Пазова – Стара Пазова), возови су могли да саобраћају 120 километара на час.

Обнова потеза од Београда до Старе Пазове „тешка” је 350,1 милиона долара, а финансирана је из кредита кинеске Ексим банке, а вредност радова на прузи Стара Пазова – Нови Сад укључујући и изградњу тунела и вијадукта Чортановци укупно износи 585,5 милиона долара и тај пројекат се финансира из кредита Руске Федерације.

Реконструкција, модернизација и изградња савремене пруге Београд – Нови Сад – Суботица – граница са Мађарском – Будимпешта обухвата обнову једноколосечне пруге и изградњу другог колосека, како би се формирала савремена пруга за мешовити (путнички и теретни) саобраћај. Изградња пруге Београд – Будимпешта је први прекогранични пројекат у оквиру сарадње Кине и земаља централне и источне Европе.

Стара Пазова, колосеци (Фото „Инфраструктура железнице Србије”)

ТПС Земун до септембра

Једна од важнијих целина савременог Београдског железничког чвора, осим реконструисане пруге и станица, јесте и Техничко-путничка станица Земун (ТПС Земун) будућег савременог и модерно опремљеног комплекса за одржавање возова за превоз путника. Модернизација ове станице започета је у септембру 2019, а у оквиру ње до сада су санирани постојећи колосечни капацитети, израђен је највећи део нових колосечних капацитета, обављени су архитектонски и конструкцијски радови на халама за одржавање путничких кола и за прање возова, објекту за пријем и отпрему возова и хидротехничким инсталацијама водовода и канализације, и започети су груби грађевински радови на хали за нове електромоторне возове.

– Преостало је да се обаве електротехнички радови на инсталацијама, уградња сигнално-сигурносног система и телекомуникационих система (опрема набављена и испоручена). Треба да се уради опремање објеката опремом за одржавање возних средстава (опрема је набављена и испоручена), као и испитивање свих система и њихово пуштање у рад. Завршетак радова се према пројекцији извођача очекује 1. септембра, уколико не дође до већег поремећаја у испоруци материјала – истиче Станковићева.

Како је раније указано, модерни станични комплекс простираће се на укупно 35 хектара на земљишту између станица Земун и Земун-поље. Нови део ТПС Земун биће између левог и десног крака пруге према Новом Саду. Уговор за актуелне радове у ТПС Земун склопљен је са конзорцијумом „Енергопројект нискоградња” – „Енергопројект опрема” – „Колас рејл” и вредан је 50.854.876,94 евра. Брже до Новог Сада него пробијање кроз Београд

После трогодишњег чекања поновног успостављања воза на релацији Београд – Нови Сад, све више је разних реакција грађана који су пре укидања пруге ову линију редовно користили годинама. Тако се претходних седмица на форумима и мрежама које прате ову тему могло прочитати: „Брате, више ће ми требати кроз град од мог насеља до новобеоградске железничке, него возом од Београда до Новог Сада.” Коментарише се и изглед нових возова, али највише, чини се, путници жељно ишчекују што скорије објављивање реда вожње и свих цена карата. Шта би требало да буде прошлост на новој прузи

– Возови који се „укрштају” у станицама, чекање доласка другог воза.

– Успоравања на појединим деловима трасе због стања пруге

– Информације попут: „Воз изузетно изостаје” или „Воз касни у поласку 60 минута”

Коментари12
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sale
Za 36 min. i 23 sec.
Предраг Давидовић
Сви возови су одувек имали нешто посебно, чак и када касне. Нећемо замерити ако и овакви понекад окасне,свакако не и ако стигне пре времена..
Dule Astro
Ketering za vožnju kraću od sat vremena? Za šta? Da se opravda cena karte? Uvedite polaske na pola sata, prepolovite cenu karata, izbacite ketering, stjuarde, stjuardese. Samo neka bude čisto i tačno, ništa nam drugo ne treba. Zatim, obezbedite parkinge oko glavnih stanica, spojite ih gradskim prevozom, a ne da većina ljudi i dalje ne zna kako da stigne do Prokopa, a ni stanica NBG nije baš najsrećnije povezana prevozom.
Милан
А зашто користити "интерсити" када постоји наша реч међуградски. Нема народа који мање поштује свој језик.
Sloba Novski
Cim letos budem dosao na odmor, iz radoznalosti cu se provozati ovim vozom!

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.