Utorak, 07.02.2023. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
NA PRUZI ZA VELIKE BRZINE

Do Novog Sada za 36 minuta

„Intersiti” voz polaziće iz stanice „Beograd centar”, a pre Srpske Atine zaustavljaće se samo u Novom Beogradu
„Штадлер кис 200” воз (Фото: „Србија воз”)

„Intersiti voz za Novi Sad preko Novog Beograda postavljen je na deseti kolosek. Voz polazi po prijemu putnika”, otprilike ovako na stanici „Beograd centar” uskoro će zvučati obaveštenje o postavljanju voza za Srpsku Atinu. Putnički železnički prevoz će između prestonice i Novog Sada, posle nešto više od tri godine od potpunog ukidanja saobraćaja između ova dva grada, ponovo biti uspostavljen u martu, potvrđuju u „Infrastrukturi železnice Srbije”.

Kada su u februaru 2019. ukinuti svi vozovi između Beograda i Novog Sada, očekivalo se da će oni biti vraćeni nešto ranije, barem u toku jeseni 2021. Ali kao i sa svim drugim velikim rekonstrukcijama u zemlji, i za obnovu i modernizaciju pruge na ovoj relaciji zvaničnici su licitirali sa rokovima da bi, pokazalo se na kraju, prava mera i realan rok bio mart 2022.

Uoči puštanja redovnog saobraćaja javnost se upoznala sa novim vozovima i prvim testiranjima pruge, a čule su se i najave o cenama karata. Ali, kako „Politika” saznaje, to je tek deo onoga što donosi puštanje u saobraćaj pruge za brzine do 200 kilometara na sat. Kako nam je potvrđeno u „Srbija vozu”, na relaciji Beograd – Novi Sad predviđeno je da saobraćaju dve elektromotorne garniture „štadler kis 200” kao „itersiti” voz koji će između „Beograd centra” i Novog Sada stajati samo u stanici Novi Beograd. Postojaće i kategorija „regio ekspres” vozova koji će stajati na sedam usputnih stanica.

– Prosečno vreme putovanja „intersiti” voza do Novog Sada iznosiće 36 minuta i predviđeno je po pet polazaka iz Beograda i Novog Sada. „Regio ekspres” imaće po četiri polaska iz oba ova grada sa prosečnim vremenom putovanja 48 minuta. Ti vozovi stajaće u Novom Beogradu, Batajnici, Novoj Pazovi, Staroj Pazovi, Inđiji, Beški i Sremskim Karlovcima – ukazuje za naš list Dragana Stanković, direktorka Centra za marketing i medije „Srbija voza”.

Kako pojašnjava, osim dabldeker garnitura „kis 200”, na ovoj relaciji saobraćaće i regio vozovi „štadler flirt” (dve elektromotorne garniture) čije će prosečno vreme putovanja biti 56 minuta (stajaće u svim službenim mestima) i imaće po devet polazaka iz Beograda i Novog Sada.

– Za putnike dabldeker garnitura „kis 200” biće obezbeđena ketering usluga, a osim vozopratnog osoblja, za dodatni komfor biće zadužene stjuardese i stjuardi. Javnost će biti blagovremeno informisana o cenama voznih karata, kao i o komercijalnim povlasticama – navodi Stankovićeva.

Petrovaradin, pruga (Foto „Infrastruktura železnice Srbije”)

Vijadukt, izmeštene stanice, nove stanične zgrade

Među najzahtevnijim objektima na ovoj pruzi su tunel i vijadukt Čortanovci gde su radovi počeli avgusta 2017. sa rokom za završetak od 52 meseca. Početak radova na pruzi Prokop – Stara Pazova, gde su izvođači bili „China Railway International” i „China Communications Construction Company”, svečano je obeležen u novembru 2017. i tada je kao rok za završetak najavljeno 36 meseci. U međuvremenu je kao datum starta radova na toj deonici počeo da se navodi jun 2018, a kasnije je rok za okončanje radova aneksima ugovora produžen. Obnova i modernizacija otvorene pruge Stara Pazova – Novi Sad, za koju je bio zadužen ruski „RŽD Internešnl” krenula je 16. marta 2018. sa rokom od 48 meseci.

Vozovi koji će od marta železnički ponovo spojiti Beograd i Novi Sad kretaće se prugom na kojoj više neće biti ukrštanja drumskog i železničkog saobraćaja, odnosno putnih prelaza.

– Krajem 2021. obavljeni su statički testovi na geometriji koloseka i kontaktnoj mreži, kao i statička testiranja signalno-sigurnosnih i telekomunikacionih sistema. Dinamičko testiranje pruge počelo je 17. januara, a dan kasnije na srpsku brzu prugu stigla su merna kola kompanije Nemačkih železnica „Dojče ban sistemtehnik” i još dve lokomotive za brzine do 230 kilometara na sat. Dinamičkim testiranjem obuhvaćeno je ispitivanje geometrije novoizgrađenih koloseka za velike brzine, parametri kontaktne mreže, ugrađena oprema za velike brzine, kompatibilnost opreme i sistema i ostali izvedeni građevinski radovi – ukazuje za „Politiku” Nenad Stanisavljević, pi-ar „Infrastrukture železnice Srbije”, i dodaje da je u stanici „Beograd centar” pre toga stavljena u funkciju nova Telekomanda za saobraćaj vozova velikih brzina (Dispečerski komandni centar).

Na deonici pruge do Stare Pazove, navodi Stanisavljević, najznačajniji objekti su nadvožnjaci Zemun-polje, Nova Pazova i Stara Pazova, podvožnjak Kamendin, galerija u Batajnici, kao i pothodnici u stanicama na ovoj trasi. U toku ovih radova rekonstruisane su stanice Novi Beograd, Zemun, Zemun-polje, Batajnica, Stara Pazova i Nova Pazova (sa novim staničnim zgradama u Zemunu i Batajnici). Stajalište Tošin bunar izmešteno je u odnosu na nekadašnju poziciju, a u toku gradnje pruge uređena su i dva potpuno nova stajališta – Kamendin i Altina.

Kako ističe Dragana Stanković, planirano je da ova dva stajališta budu službena mesta samo za garniture iz sistema „BG voz”.

Na drugoj deonici od Stare Pazove do Novog Sada na dvokolosečnoj pruzi biće 62 nova objekta (mostovi, galerije, vijadukti, nadvožnjaci...).

– Između Stare Pazove i Novog Sada u završnoj fazi je rekonstrukcija i uređenje železničkih stanica. Stanice Inđija i Petrovaradin zadržavaju se na postojećim lokacijama. Nova stanica Sremski Karlovci udaljena je nekoliko stotina metara od stare, a na novoj lokaciji je i nova železnička stanica Beška. U toku je i obnova i uređenje stanice Novi Sad. Prva faza obuhvata radove na prva tri stanična koloseka, kao i na 10. i 11. koloseku, izgradnju novog perona i nadstrešnice, kao i delimičnu sanaciju i adaptaciju stanice Novi Sad. Završetak ove faze rekonstrukcije usklađen je sa puštanjem u saobraćaj deonice Beograd – Novi Sad – naglašava Stanisavljević.

Pre početka rekonstrukcije pruge između Beograda i Novog Sada, podseća Stanisavljević, na svega osam kilometara tog gvozdenog puta (deonica Nova Pazova – Stara Pazova), vozovi su mogli da saobraćaju 120 kilometara na čas.

Obnova poteza od Beograda do Stare Pazove „teška” je 350,1 miliona dolara, a finansirana je iz kredita kineske Eksim banke, a vrednost radova na pruzi Stara Pazova – Novi Sad uključujući i izgradnju tunela i vijadukta Čortanovci ukupno iznosi 585,5 miliona dolara i taj projekat se finansira iz kredita Ruske Federacije.

Rekonstrukcija, modernizacija i izgradnja savremene pruge Beograd – Novi Sad – Subotica – granica sa Mađarskom – Budimpešta obuhvata obnovu jednokolosečne pruge i izgradnju drugog koloseka, kako bi se formirala savremena pruga za mešoviti (putnički i teretni) saobraćaj. Izgradnja pruge Beograd – Budimpešta je prvi prekogranični projekat u okviru saradnje Kine i zemalja centralne i istočne Evrope.

Stara Pazova, koloseci (Foto „Infrastruktura železnice Srbije”)

TPS Zemun do septembra

Jedna od važnijih celina savremenog Beogradskog železničkog čvora, osim rekonstruisane pruge i stanica, jeste i Tehničko-putnička stanica Zemun (TPS Zemun) budućeg savremenog i moderno opremljenog kompleksa za održavanje vozova za prevoz putnika. Modernizacija ove stanice započeta je u septembru 2019, a u okviru nje do sada su sanirani postojeći kolosečni kapaciteti, izrađen je najveći deo novih kolosečnih kapaciteta, obavljeni su arhitektonski i konstrukcijski radovi na halama za održavanje putničkih kola i za pranje vozova, objektu za prijem i otpremu vozova i hidrotehničkim instalacijama vodovoda i kanalizacije, i započeti su grubi građevinski radovi na hali za nove elektromotorne vozove.

– Preostalo je da se obave elektrotehnički radovi na instalacijama, ugradnja signalno-sigurnosnog sistema i telekomunikacionih sistema (oprema nabavljena i isporučena). Treba da se uradi opremanje objekata opremom za održavanje voznih sredstava (oprema je nabavljena i isporučena), kao i ispitivanje svih sistema i njihovo puštanje u rad. Završetak radova se prema projekciji izvođača očekuje 1. septembra, ukoliko ne dođe do većeg poremećaja u isporuci materijala – ističe Stankovićeva.

Kako je ranije ukazano, moderni stanični kompleks prostiraće se na ukupno 35 hektara na zemljištu između stanica Zemun i Zemun-polje. Novi deo TPS Zemun biće između levog i desnog kraka pruge prema Novom Sadu. Ugovor za aktuelne radove u TPS Zemun sklopljen je sa konzorcijumom „Energoprojekt niskogradnja” – „Energoprojekt oprema” – „Kolas rejl” i vredan je 50.854.876,94 evra. Brže do Novog Sada nego probijanje kroz Beograd

Posle trogodišnjeg čekanja ponovnog uspostavljanja voza na relaciji Beograd – Novi Sad, sve više je raznih reakcija građana koji su pre ukidanja pruge ovu liniju redovno koristili godinama. Tako se prethodnih sedmica na forumima i mrežama koje prate ovu temu moglo pročitati: „Brate, više će mi trebati kroz grad od mog naselja do novobeogradske železničke, nego vozom od Beograda do Novog Sada.” Komentariše se i izgled novih vozova, ali najviše, čini se, putnici željno iščekuju što skorije objavljivanje reda vožnje i svih cena karata. Šta bi trebalo da bude prošlost na novoj pruzi

– Vozovi koji se „ukrštaju” u stanicama, čekanje dolaska drugog voza.

– Usporavanja na pojedinim delovima trase zbog stanja pruge

– Informacije poput: „Voz izuzetno izostaje” ili „Voz kasni u polasku 60 minuta”

Komentari12
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sale
Za 36 min. i 23 sec.
Предраг Давидовић
Сви возови су одувек имали нешто посебно, чак и када касне. Нећемо замерити ако и овакви понекад окасне,свакако не и ако стигне пре времена..
Dule Astro
Ketering za vožnju kraću od sat vremena? Za šta? Da se opravda cena karte? Uvedite polaske na pola sata, prepolovite cenu karata, izbacite ketering, stjuarde, stjuardese. Samo neka bude čisto i tačno, ništa nam drugo ne treba. Zatim, obezbedite parkinge oko glavnih stanica, spojite ih gradskim prevozom, a ne da većina ljudi i dalje ne zna kako da stigne do Prokopa, a ni stanica NBG nije baš najsrećnije povezana prevozom.
Милан
А зашто користити "интерсити" када постоји наша реч међуградски. Нема народа који мање поштује свој језик.
Sloba Novski
Cim letos budem dosao na odmor, iz radoznalosti cu se provozati ovim vozom!

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.