Данас отварање моста преко Дарданела
Специјално за „Политику”
У Турској се отвара један од, у својој класи, три највећа моста на свету – „Чанакале 1915” над мореузом Дарданели, који спаја европску и азијску обалу. Овај мост, с највећим средишњим распоном на свету, по свом дизајну, инжењерингу, конструкцији и техничком знању које је добијено његовом изградњом представља заиста важно дело, нагласио је турски председник Реџеп Тајип Ердоган на свечаности поводом завршетка изградње куле моста. Ову импозантну грађевину називају и „Огрлицом теснаца Чанакале”. Она је својеврстан поклон турским грађанима, али и свету, поводом стогодишњице независности Републике Турске, која се обележава идуће године.
Изградња моста „Чанакале 1915” почела је у марту 2017. године, кад је формиран конзорцијум састављен од две турске („Лимак” и „Јапи Меркези ”) и две јужнокорејске компаније („ДЛ Е и Ц” и „СК екоплант”), а његова вредност износи две и по милијарде долара. Дужина моста је 4.608 метара, укључујући средњи распон од 2.023 метра, бочне распоне од 770 метара и прилазне вијадукте од 365 и 680 метара, о чему је већ писано у „Политици”.
Сад је преко мореуза могуће прећи за само шест минута, док је раније за прелазак с једне на другу страну трајектом било потребно и до сат и по. Магла и таласи, који су често представљали препреку за нормално одвијање морског саобраћаја, више нису препрека ни турским грађанима ни туристима.
Симболика моста је вишеструка. Ни сам датум отварања, као ни висина моста – 318 метара, нису случајни. Кула висока 318 метара симболизује победу у Чанакалеу 18. марта 1915. године – важан датум у историји Турске, када су под војним вођством каснијег првог председника Турске Кемала Ататурка у Првом светском рату поражене британске, аустралијске и новозеландске трупе. Средњи распон износи 2.023 метра, што симболизује стогодишњицу постојања Републике Турске, основане 1923. године.
У пројекат је ушло и 89 километара ауто-пута и 12 километара приступних путева, као и два вијадукта и 12 раскрсница. Њиме је остварена интеграција лука најразвијенијег дела Турске с друмским саобраћајем, железницом и системом ваздушног саобраћаја.
Транзитни саобраћај преко Босфора биће ублажен, а логистички сектор биће ефикаснији, што ће довести до раста увоза и извоза. Запошљавањем више хиљада људи у фазама изградње, пуштања у рад и коришћења моста, као и оживљавањем разних других сектора, пројекат умногоме доприноси развоју турске економије.
Унапређена је и културна интеракција с Европом и помоћи ће развоју туристичког сектора. Смањиће се растојање између туристичких центара попут Измира, Ајдина и Анталије и европских земаља. Биће удахнут нови живот Путу свиле. У оквиру иницијативе „Средњи коридор”, коју води Турска у склопу пројекта „Једно поколење, један пут”, директно ће се допринети циљу стварања трговачког пута од Пекинга до Лондона.
Модеран висећи мост својом функционалношћу и естетиком представљаће круну Чанакалеа. „Коначно можемо с надом да гледамо у будућност”, рекао је турски председник, додавши да је ово архитектонско чудо турски поклон човечанству. Више о овом архитектонском чуду можете прочитати у недељном Магазину, додатку „Политике”.
Ускоро у Турску с личном картом
Завирили смо мало и у архиву турске дипломатске активности и сазнали да ће се ускоро ојачати и дипломатски мост између Србије и Турске. Министар унутрашњих послова Турске Сулејман Сојлу ускоро долази у посету Србији и том приликом је планирано потписивање акта који предвиђа могућност путовања из једне у другу земљу само с личном картом.
Подели ову вест







Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.