Среда, 10.08.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Данас отварање моста преко Дарданела

Дужина моста „Чанакале 1915”, који се тако зове у знак сећања на турску војничку победу у Првом светском рату, износи 4.608 метара, укључујући средњи распон од 2.023 метра
Модеран висећи мост због функционалности и естетике називају и „Огрлицом теснаца Чанакале” (Фото Твитер)

Специјално за „Политику”

У Турској се отвара један од, у својој класи, три највећа моста на свету – „Чанакале 1915” над мореузом Дарданели, који спаја европску и азијску обалу. Овај мост, с највећим средишњим распоном на свету, по свом дизајну, инжењерингу, конструкцији и техничком знању које је добијено његовом изградњом представља заиста важно дело, нагласио је турски председник Реџеп Тајип Ердоган на свечаности поводом завршетка изградње куле моста. Ову импозантну грађевину називају и „Огрлицом теснаца Чанакале”. Она је својеврстан поклон турским грађанима, али и свету, поводом стогодишњице независности Републике Турске, која се обележава идуће године.

Изградња моста „Чанакале 1915” почела је у марту 2017. године, кад је формиран конзорцијум састављен од две турске („Лимак” и „Јапи Меркези ”) и две јужнокорејске компаније („ДЛ Е и Ц” и „СК екоплант”), а његова вредност износи две и по милијарде долара. Дужина моста је 4.608 метара, укључујући средњи распон од 2.023 метра, бочне распоне од 770 метара и прилазне вијадукте од 365 и 680 метара, о чему је већ писано у „Политици”.

Сад је преко мореуза могуће прећи за само шест минута, док је раније за прелазак с једне на другу страну трајектом било потребно и до сат и по. Магла и таласи, који су често представљали препреку за нормално одвијање морског саобраћаја, више нису препрека ни турским грађанима ни туристима.

Симболика моста је вишеструка. Ни сам датум отварања, као ни висина моста – 318 метара, нису случајни. Кула висока 318 метара симболизује победу у Чанакалеу 18. марта 1915. године – важан датум у историји Турске, када су под војним вођством каснијег првог председника Турске Кемала Ататурка у Првом светском рату поражене британске, аустралијске и новозеландске трупе. Средњи распон износи 2.023 метра, што симболизује стогодишњицу постојања Републике Турске, основане 1923. године.

У пројекат је ушло и 89 километара ауто-пута и 12 километара приступних путева, као и два вијадукта и 12 раскрсница. Њиме је остварена интеграција лука најразвијенијег дела Турске с друмским саобраћајем, железницом и системом ваздушног саобраћаја.

Транзитни саобраћај преко Босфора биће ублажен, а логистички сектор биће ефикаснији, што ће довести до раста увоза и извоза. Запошљавањем више хиљада људи у фазама изградње, пуштања у рад и коришћења моста, као и оживљавањем разних других сектора, пројекат умногоме доприноси развоју турске економије.

Унапређена је и културна интеракција с Европом и помоћи ће развоју туристичког сектора. Смањиће се растојање између туристичких центара попут Измира, Ајдина и Анталије и европских земаља. Биће удахнут нови живот Путу свиле. У оквиру иницијативе „Средњи коридор”, коју води Турска у склопу пројекта „Једно поколење, један пут”, директно ће се допринети циљу стварања трговачког пута од Пекинга до Лондона.

Модеран висећи мост својом функционалношћу и естетиком представљаће круну Чанакалеа. „Коначно можемо с надом да гледамо у будућност”, рекао је турски председник, додавши да је ово архитектонско чудо турски поклон човечанству. Више о овом архитектонском чуду можете прочитати у недељном Магазину, додатку „Политике”.

Ускоро у Турску с личном картом

Завирили смо мало и у архиву турске дипломатске активности и сазнали да ће се ускоро ојачати и дипломатски мост између Србије и Турске. Министар унутрашњих послова Турске Сулејман Сојлу ускоро долази у посету Србији и том приликом је планирано потписивање акта који предвиђа могућност путовања из једне у другу земљу само с личном картом.

Коментари6
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

VesaD
..marsala..
beli
Potpuno tacno da je ovo poklon Turske pre svega balkanu i evropi pa i citavoj aziji.Svaka cast.
Deda
Sjajna vest, cestitamo Turskoj ! Mostovi su plemenita dela, evo sta je o njima rekao Ivo Andric : "Od svega što čovek u životnom nagonu podiže i gradi, ništa nije u mojim očima bolje i vrednije od mostova. Oni su važniji od kuća, svetiji, još opštiji, od hramova. Svačiji i prema svakom jednaki, korisni, podignuti uvek smisleno, na mestu na kom se ukrštava najveći broj ljudskih potreba, istrajniji su od drugih građevina i ne služe ničem što je tajno ili zlo".
Novi beograd
Rade ljudi i to dobro rade
Бранислав Станојловић
Још један који треба минирати кад се ослободи Константинопољ!
Бошко
Хахаха али зашто земљаче, све стоји за Цариград али зашто рушити било шта

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.