Технички преглед као на филму
Као на сету снимања филмске мелодраматске серије, у наставцима, са неизвесним крајем. Камере укључене, снима се из више углова. Епизода траје не мање од 40 минута а уме да се отегне и на сат. У средишту радње је лимени четвороточкаш а актери око њега завирују, мере, загледају. Около каблови, инструменти, екрани...И тако на више од хиљаду места у Србији.
Не би тако било да законодавац више верује у поштење нације. Јер, како да се уклоне „кршеви“ са путева, да не угрожавају безбедност у саобраћају, да не загађују околину а да нема протекције и корупције.
Правилник о техничком прегледу возила са знатно стриктнијим и строжим прописима, донет 5. јула 2018. године, био је „замрзнут“, на велики притисак возачке армије, на три године. До јула прошле године, требало је да возачи припреме и прилагоде возила. Затечени, неспремни и под претњом да се свако друго возило у Србији отпише и оде у отпад, рок за примену је поново одложен за две године, тамо до 5. јула 2023. Издувни гасови се мере и измерени резултати утичу на оцену техничке исправности, али то није проблем јер су критеријуми прилично флексибилни, па не пролазе само они који имају неку озбиљну неисправност на издувном систему.
Измене прописа о техничким условима које возила морају да испуне да би прошла технички преглед и продужила регистрацију, донекле су умирила возаче јер су све одредбе које су могле да представљају проблем, или промењене или одложене.
Док се не искорени став да је технички преглед мамипара, непотребан трошак, државни харач, стање српског возног парка биће овако како је сада. Прописана је и цена тог трошка, од 3.100 до 6.100 динара. У Београду се та цена креће ка горњој граници. Са осталим трошковима, таксама, осигурањем, на регистрацију оде бар један “минималац”.
Раша Ђаковић, власник техничког прегледа „BP com d.o.o” и члан одбора Групације техничких прегледа при Привредној комори Србије каже нам да се издувни гасови мере и оцењују али да су критеријуми у овој прелазној фази – ниски.
„Мерење аеро загађења (ламбда сонда) је за сада само информативног карактера, тако да кажем. Да власницима скренемо пажњу да ће од идућег лета морати да имају исправан катализатор, ДПФ филтер…”
Ђаковић за “Политику” каже да се око 70 одсто примедби на прегледу односи на сигнализацију, (мигавци и светла… )
Ако вас врате, имате три радна дана да средите проблем и да о истом трошку прођете технички преглед.
Осим сигнализације, и кочиони систем може да буде проблем:
„За сада контролишемо овалност кочионих дискова, што је предвиђено Правилником, али без последица, само упозоравамо, каже нам Ђаковић.
За сада нема бриге ни око катализатора ни око овалности кочница све до 5. јула 2023. године кад истиче мораторијум на правилник.
Међутим, нешто друго је још више плашило власнике старијих возила са дизел-моторима, а то је да им приликом контроле издувних гасова не „цркне“ мотор. Контролори мере гасова на два начина. Код оних мотора који немају електронику, извади се шипка за мерење нивоа уља, стави уместо ње сонда и црево у ауспух да би се добили резултати. Модернији начин је код новијих возила где се на “џек” за мотор, постави ОБД читач и помоћу блутута се добију резултати температуре уља и број обртаја.
Неки возачи тврде да им се десило да после контакта са ОБД читачем побркају подаци о интервалима сервиса и температури уља.
Наш саговорник нас разуверава да ОБД конектор може било шта да мења:
„Он само прима податке и блутутом их шаље до апарата за мерење и испис. Просечно, годишње на три линије, прегледамо око 10.000 возила. Нико од клијената није пријавио такав проблем. Онима којима се то десило је вероватно у питању нека случајност, подударност квара са обављањем техничког прегледа.
Дакле до следећег лета, сва возила мораће да имају исправан катализатор, односно ДПФ филтер, и оцена техничке исправности ће им зависити од нивоа штетних материја у издувним гасовима, такозване чађавости. Услови мерења су усклађени са годином производње возила, а не, како је раније било прописано, са датумом прве регистрације у Србији.
Ако опет не буде одлагања, биће стресно и напето, као у трилер филму.
Подели ову вест






Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.