Среда, 06.07.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Технички преглед као на филму

(Фото Р. Ђаковић)

Као на сету снимања филмске мелодраматске серије, у наставцима, са неизвесним крајем. Камере укључене, снима се из више углова. Епизода траје не мање од 40 минута а уме да се отегне и на сат. У  средишту радње је лимени четвороточкаш а актери око њега завирују, мере, загледају. Около каблови, инструменти, екрани...И тако на више од хиљаду места у Србији.

Не би тако било да законодавац више верује у поштење нације. Јер, како да се уклоне „кршеви“ са путева, да не угрожавају безбедност у саобраћају, да не загађују околину а да нема протекције и корупције.

Правилник о техничком прегледу возила са знатно стриктнијим и строжим прописима, донет 5. јула 2018. године, био је „замрзнут“, на велики притисак возачке армије, на три године. До јула прошле године, требало је да возачи припреме и прилагоде возила. Затечени, неспремни и под претњом да се свако друго возило у Србији отпише и оде у отпад, рок за примену је поново одложен за две године, тамо до 5. јула 2023. Издувни гасови се мере и измерени резултати утичу на оцену техничке исправности, али то није проблем јер су критеријуми прилично флексибилни, па не пролазе само они који имају неку озбиљну неисправност на издувном систему.

Измене прописа о техничким условима које возила морају да испуне да би прошла технички преглед и продужила регистрацију, донекле су умирила возаче јер су све одредбе које су могле да представљају проблем, или промењене или одложене.

Док се не искорени став да је технички преглед мамипара, непотребан трошак, државни харач, стање српског возног парка биће овако како је  сада.  Прописана је и цена тог трошка, од 3.100 до 6.100 динара. У Београду се та цена креће ка горњој граници. Са осталим трошковима, таксама, осигурањем, на регистрацију оде бар један “минималац”.

Раша Ђаковић, власник техничког прегледа „BP com d.o.o” и члан одбора Групације техничких прегледа при Привредној комори Србије каже нам да се издувни гасови мере и оцењују али да су критеријуми у овој прелазној фази – ниски.

„Мерење аеро загађења (ламбда сонда) је за сада само информативног карактера, тако да кажем. Да власницима скренемо пажњу да ће од идућег лета морати да имају исправан катализатор, ДПФ филтер…”

Ђаковић за “Политику” каже да се око 70 одсто примедби на прегледу односи на сигнализацију, (мигавци и светла… )

Ако вас врате, имате три радна дана да средите проблем и да о истом трошку прођете технички преглед.

Осим сигнализације, и кочиони систем може да буде проблем:

„За сада контролишемо овалност кочионих дискова, што је предвиђено Правилником, али без последица, само упозоравамо, каже нам Ђаковић.

За сада нема бриге ни око катализатора ни око овалности кочница све до 5. јула 2023. године кад истиче мораторијум на правилник.

Међутим, нешто друго је још више плашило власнике старијих возила са дизел-моторима, а то је да им приликом контроле издувних гасова не „цркне“ мотор. Контролори мере гасова на два начина. Код оних мотора који немају електронику, извади се шипка за мерење нивоа уља, стави уместо ње сонда и црево у ауспух да би се добили резултати. Модернији начин је код новијих возила где се на “џек” за мотор, постави ОБД читач и помоћу блутута се добију резултати температуре уља и број обртаја.

Неки возачи тврде да им се десило да после контакта са ОБД читачем побркају подаци о интервалима сервиса и температури уља.

Наш саговорник нас разуверава да ОБД конектор може било шта да мења:

„Он само прима податке и блутутом их шаље до апарата за мерење и испис. Просечно, годишње на три линије, прегледамо око 10.000 возила. Нико од клијената није пријавио такав проблем.  Онима којима се то десило је вероватно у питању нека случајност,  подударност квара са обављањем техничког прегледа.

Дакле до следећег лета, сва возила мораће да имају исправан катализатор, односно ДПФ филтер, и оцена техничке исправности ће им зависити од нивоа штетних материја у издувним гасовима, такозване чађавости. Услови мерења су усклађени са годином производње возила, а не, како је раније било прописано, са датумом прве регистрације у Србији.

Ако опет не буде одлагања, биће стресно и напето, као у трилер филму.

 

Коментари6
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Земунац
За мене технички исправно возило је оно које има исправно: кочиони систем, систем за управљање, и светла. Све остало је дискутабилно, нарочито естетски изглед. Једно питање које би новинари требало да провере је то: за колико саобраћајних несрећа је узрочник техничка неисправност возила, а за колико је кривица до, да је тако назовем, ''саобраћајне неписмености'' и бахатости возача. Нешто ми се чини да би требало више пажње посветити проверама возача, него проверама возила.
Милисав
Држава, како би се ускладила са ЕУ је ргулисала прописима као адетив етанол алкохол како у бензин тако и у дизел. То за 4 год или кажимо 150000 км од новог мотора направи да вам ауто почне да трокира, гаси се и сл. Етанол алкохол је смрт за мотор и за филтер чађи. Дакле добро је за државу, добро је за механичаре, добро је за продавце аутомобила али никако није добро за возаче. Онда као шлаг преко свега дође да вам на техничком неко соли памет.
bambi
Kada covek realno pogleda u danasnjem tranzicionom sistemu u Srbiji, sve deluje nekako nelogicno i potpuno primitivno. Pogledajte, na tehnickom pregledu auto mi stajao sat vremena, totalno bezveze. Kao nesto gledaju. Kazu ispravan, a svetla, koja su najvaznija stvar uopste nisu konstatovali da ne valjaju. Prosto ispiranje mozga. Za stavke na racunu za struju i za akcize i takse za gorivo, prosto ne postoji nikakva logika. Zivimo u jedno laznom drustvu.
Милан
Технички преглед возила траје 45 минута до сат, а преглед код лекара опште праксе не сме бити дужи од 15 минута.
zoran
Ti tehnicki pregledi u Srbiji svake godine imaju jedino cilj da izvlace novac od vlasnika automobila i nista vise. Dali mislite da sa tim sistemom Srbija ima bezbednije automobile na putevima od jednog Quebec a gde tehnicki pregled automobila uopste ne postoji, kupite auto i vozite ga dokle god hoce da ide? Ili od npr Nemacke gde prve cetiri godine novog auta nema tehnickog, a posle na svake dve godine? Ne, godisnji tehnicki, dozvole i nalepnice u Srbiji je samo adminstraciji za mlacenje para.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.