Subota, 25.06.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Tehnički pregled kao na filmu

(Фото Р. Ђаковић)

Kao na setu snimanja filmske melodramatske serije, u nastavcima, sa neizvesnim krajem. Kamere uključene, snima se iz više uglova. Epizoda traje ne manje od 40 minuta a ume da se otegne i na sat. U  središtu radnje je limeni četvorotočkaš a akteri oko njega zaviruju, mere, zagledaju. Okolo kablovi, instrumenti, ekrani...I tako na više od hiljadu mesta u Srbiji.

Ne bi tako bilo da zakonodavac više veruje u poštenje nacije. Jer, kako da se uklone „krševi“ sa puteva, da ne ugrožavaju bezbednost u saobraćaju, da ne zagađuju okolinu a da nema protekcije i korupcije.

Pravilnik o tehničkom pregledu vozila sa znatno striktnijim i strožim propisima, donet 5. jula 2018. godine, bio je „zamrznut“, na veliki pritisak vozačke armije, na tri godine. Do jula prošle godine, trebalo je da vozači pripreme i prilagode vozila. Zatečeni, nespremni i pod pretnjom da se svako drugo vozilo u Srbiji otpiše i ode u otpad, rok za primenu je ponovo odložen za dve godine, tamo do 5. jula 2023. Izduvni gasovi se mere i izmereni rezultati utiču na ocenu tehničke ispravnosti, ali to nije problem jer su kriterijumi prilično fleksibilni, pa ne prolaze samo oni koji imaju neku ozbiljnu neispravnost na izduvnom sistemu.

Izmene propisa o tehničkim uslovima koje vozila moraju da ispune da bi prošla tehnički pregled i produžila registraciju, donekle su umirila vozače jer su sve odredbe koje su mogle da predstavljaju problem, ili promenjene ili odložene.

Dok se ne iskoreni stav da je tehnički pregled mamipara, nepotreban trošak, državni harač, stanje srpskog voznog parka biće ovako kako je  sada.  Propisana je i cena tog troška, od 3.100 do 6.100 dinara. U Beogradu se ta cena kreće ka gornjoj granici. Sa ostalim troškovima, taksama, osiguranjem, na registraciju ode bar jedan “minimalac”.

Raša Đaković, vlasnik tehničkog pregleda „BP com d.o.o” i član odbora Grupacije tehničkih pregleda pri Privrednoj komori Srbije kaže nam da se izduvni gasovi mere i ocenjuju ali da su kriterijumi u ovoj prelaznoj fazi – niski.

„Merenje aero zagađenja (lambda sonda) je za sada samo informativnog karaktera, tako da kažem. Da vlasnicima skrenemo pažnju da će od idućeg leta morati da imaju ispravan katalizator, DPF filter…”

Đaković za “Politiku” kaže da se oko 70 odsto primedbi na pregledu odnosi na signalizaciju, (migavci i svetla… )

Ako vas vrate, imate tri radna dana da sredite problem i da o istom trošku prođete tehnički pregled.

Osim signalizacije, i kočioni sistem može da bude problem:

„Za sada kontrolišemo ovalnost kočionih diskova, što je predviđeno Pravilnikom, ali bez posledica, samo upozoravamo, kaže nam Đaković.

Za sada nema brige ni oko katalizatora ni oko ovalnosti kočnica sve do 5. jula 2023. godine kad ističe moratorijum na pravilnik.

Međutim, nešto drugo je još više plašilo vlasnike starijih vozila sa dizel-motorima, a to je da im prilikom kontrole izduvnih gasova ne „crkne“ motor. Kontrolori mere gasova na dva načina. Kod onih motora koji nemaju elektroniku, izvadi se šipka za merenje nivoa ulja, stavi umesto nje sonda i crevo u auspuh da bi se dobili rezultati. Moderniji način je kod novijih vozila gde se na “džek” za motor, postavi OBD čitač i pomoću blututa se dobiju rezultati temperature ulja i broj obrtaja.

Neki vozači tvrde da im se desilo da posle kontakta sa OBD čitačem pobrkaju podaci o intervalima servisa i temperaturi ulja.

Naš sagovornik nas razuverava da OBD konektor može bilo šta da menja:

„On samo prima podatke i blututom ih šalje do aparata za merenje i ispis. Prosečno, godišnje na tri linije, pregledamo oko 10.000 vozila. Niko od klijenata nije prijavio takav problem.  Onima kojima se to desilo je verovatno u pitanju neka slučajnost,  podudarnost kvara sa obavljanjem tehničkog pregleda.

Dakle do sledećeg leta, sva vozila moraće da imaju ispravan katalizator, odnosno DPF filter, i ocena tehničke ispravnosti će im zavisiti od nivoa štetnih materija u izduvnim gasovima, takozvane čađavosti. Uslovi merenja su usklađeni sa godinom proizvodnje vozila, a ne, kako je ranije bilo propisano, sa datumom prve registracije u Srbiji.

Ako opet ne bude odlaganja, biće stresno i napeto, kao u triler filmu.

 

Komentari6
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Земунац
За мене технички исправно возило је оно које има исправно: кочиони систем, систем за управљање, и светла. Све остало је дискутабилно, нарочито естетски изглед. Једно питање које би новинари требало да провере је то: за колико саобраћајних несрећа је узрочник техничка неисправност возила, а за колико је кривица до, да је тако назовем, ''саобраћајне неписмености'' и бахатости возача. Нешто ми се чини да би требало више пажње посветити проверама возача, него проверама возила.
Милисав
Држава, како би се ускладила са ЕУ је ргулисала прописима као адетив етанол алкохол како у бензин тако и у дизел. То за 4 год или кажимо 150000 км од новог мотора направи да вам ауто почне да трокира, гаси се и сл. Етанол алкохол је смрт за мотор и за филтер чађи. Дакле добро је за државу, добро је за механичаре, добро је за продавце аутомобила али никако није добро за возаче. Онда као шлаг преко свега дође да вам на техничком неко соли памет.
bambi
Kada covek realno pogleda u danasnjem tranzicionom sistemu u Srbiji, sve deluje nekako nelogicno i potpuno primitivno. Pogledajte, na tehnickom pregledu auto mi stajao sat vremena, totalno bezveze. Kao nesto gledaju. Kazu ispravan, a svetla, koja su najvaznija stvar uopste nisu konstatovali da ne valjaju. Prosto ispiranje mozga. Za stavke na racunu za struju i za akcize i takse za gorivo, prosto ne postoji nikakva logika. Zivimo u jedno laznom drustvu.
Милан
Технички преглед возила траје 45 минута до сат, а преглед код лекара опште праксе не сме бити дужи од 15 минута.
zoran
Ti tehnicki pregledi u Srbiji svake godine imaju jedino cilj da izvlace novac od vlasnika automobila i nista vise. Dali mislite da sa tim sistemom Srbija ima bezbednije automobile na putevima od jednog Quebec a gde tehnicki pregled automobila uopste ne postoji, kupite auto i vozite ga dokle god hoce da ide? Ili od npr Nemacke gde prve cetiri godine novog auta nema tehnickog, a posle na svake dve godine? Ne, godisnji tehnicki, dozvole i nalepnice u Srbiji je samo adminstraciji za mlacenje para.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.