Среда, 05.10.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа
ЕВРОПИ ПРЕТИ НАЈВЕЋА СУША У ПОСЛЕДЊИХ 500 ГОДИНА

Битка за сваку кап воде

Угрожена карго пловидба Рајном у Немачкој, у Француској све чешћи сукоби због воде, у Швајцарској војни хеликоптери дотурају воду стадима на пашњацима у Високим Алпима
Угрожена пловидба на Рајни (Фото EPA-EFE/Ronald Wittek)

Суша у Европи могла би да буде најгора у последњих 500 година, и могла би да обухвати 47 одсто њене територије. Уколико не буду предузете одговарајуће мере, интензитет суше и мањак воде само ће се повећати од севера до југа континента, пренео је јуче Јуро њуз упозорење Андреа Торетија, вишег сарадника Здруженог истраживачког центра Европске комисије. У међувремену, индустријско срце Немачке дуж реке Рајне ових дана је већ на ногама због званичних процена да би се референтни ниво водене линије на водном прелазу Кауб на Рајни, западно од Франкфурта, данас могао спустити испод 40 сантиметара и наставити да пада још ниже. Да би барже туда прошле под пуним теретом ниво водене линије би морао да буде 1,5 метара. На тој коти пловидба Рајном већег дела тешких баржи за снабдевање (понеке су носивости и 6.000 тона) крцатих угљем, производима хемијске индустрије, сољу, грађевинском опремом... доводи се у питање. Односно, већина тих баржи морала би драстично да смањи количину робе у бродској утроби да би макар део терета пренела до одредишта.

Рајна код Диселдорфа (Фото EPA-EFE/Sacha Steinbach)

Низак водостај на Рајни могао би имати и непроцењиве последице за пословање бројних немачких и европских фирми. Наиме, сваке године више од 300 милиона тона робе превози се Рајном, између Базела и Северног мора. Истовремено, више од 80 одсто воденог транспорта унутар Немачке одвија се Рајном и њеним притокама Елбом, Руром и Дунавом.

У међувремену, карго превозници на Рајни (од изворишта у Швајцарској до ушћа у Северно море та река дуга је око 800 километара) у оваквој климатској невољи уочавају прилику за енормну зараду. Наиме, водостај Рајне почео је прошлог месеца осетно да пада: пре тога, у јуну „спот цена” (уговорена на лицу места) за транспорт баржама цистерни са течностима износила је око 20 евра по тони, док је ове седмице тамо порасла на око 116 евра. Истовремено цена превоза одређених горива Рајном од Базела у Швајцарској порасла је са 25 евра по тони до вртоглавих 267 евра.

Посматрачи истовремено истичу да тренутно опадање „навигационог маркера” у Каубу није тако застрашујуће као 2018. године када је на тој коти износио 27 сантиметара. Али, овог пута, неизвесно трајање суше прати и енергетска криза непредвидивог наставка. Наиме, због водоситуације на Рајни, доводи се у питање даљи рад најмање две немачке термоелектране, које су недавно обновиле рад како би надокнадиле мањак руског гаса за потребе домаће индустрије. Најугроженија у овом тренутку је немачка хемијска индустрија и њено снабдевање потрошача широм Европе и света.

Према подацима управе за пловне путеве и бродарство на Рајни, очекује се да ће ниво воде наставити да опада у наредних неколико дана (Фото EPA-EFE/Sacha Steinbach)

„Готово 10 одсто транспорта хемикалија у Европи обавља се водама Рајне, укључујући сточну храну, ђубрива, полуготове и готове хемијске производе. Немачка је иначе средиште европске хемијске индустрије, са 36 одсто укупне производње у ЕУ. Унутар Немачке Рајном се превози 28 одсто хемикалија за домаће тржиште. Пребацивање тог огромног терета на железнички саобраћај не може да замени превоз Рајном. Ови поремећаји учиниће рецесију у Немачкој још изгледнијом”, истичу стручњаци немачког Ифо института.

Да ли ће кише ускоро засути подручје Рајне и шта ће бити уколико тамо изостану атмосферске падавине, остаје да се види.

Разорне последице суше све су опипљивије широм Европе. Док је Италија раније летос завела ванредно водостање у региону реке По ( где је због исушивања речног корита недавно на видело изашла потопљена бомба из Другог светског рата) , Француска ових дана учестало излази са новим рестрикцијама воде. Зато су у овој земљи све чешћи сукоби због воде, при чему су приметне бројне крађе воде из цистерни за снабдевање, приватних џакузија и чесми по гробљима, наводи француско гласило „Конексион”.

Да живот људи, пољопривредног растиња, али и стоке овог лета све више бива угрожен сведочи и вест да су војни хеликоптери Швајцарске од прошле седмице ангажовани у допремању воде стадима крава у Високим Алпима, известио је лондонски „Фајненшел тајмс”.

Није извесно у овој климатској драми на Старом континенту шта ће бити са планом Брисела да ЕУ до 2030. године четвртину транспорта робе обавља својим водним путевима, а 50 одсто до 2050. године.

Коментари10
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

ММ
Па, сада нека се увере оно који поричу постојање климатских промена, и њихову горућу важност за опстанак живота на планети Земљи.
Milica
Svi buduci ratovi, kao sto su neki ekolozi i predvideli, vodice se zbog vode. A mi prodajemo nase vodene resurse strancima. Evo neka vasi novinari istraze koliko i koje banje i izbori su u vlasnistvu stranaca.
Lillah
Upravljanje klimom.
Демос Кратеин
Дунав се улива у Црно море а не у Рајну па према томе Дунав није притока Рајне.
Демос Кратеин
Дунав и Тиса су повезане каналом Дунав-Тиса-Дунав па се Дунав не улева у Тису. Канал је канал.
Земунац
Колико ја знам још давно је направљен канал Рајна-Мајна-Дунав тако да су ипак ове реке повезане.
Принцип
Ротшилди незванично веч десет година улажу паре у временске прогнозе. Незванично то раде вероватно још од времена кад су (ЈП) Морганови убили Теслу. Ратови Хаарпом се воде већ педесетак година, ако не и дуже. Ви којима су уста пуна 'конспираси теорија' ништа ни не знате.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.