Среда, 01.02.2023. ✝ Верски календар € Курсна листа

Крађа возила „на тркача”

У 36 одсто случајева кола се краду јер власници оставе кључ у ауту како би нешто накратко обавили
(Фото Танјуг/Р. Прелић)

У последњих неколико година број возила који се у престоници украду све је мањи. И док је 2001. године са београдских паркинга и плочника дневно „нестајало” и по 13 аутомобила, сада се та ситуација променила па се може рећи да сваки други дан буде украден по један аутомобил. Променио се и начин крађе – у 36 одсто случајева возила се краду јер власници оставе кључ да „тркну” како би нешто накратко обавили. Тај начин крађе жаргонски се, како каже, Бошко Секуловић, шеф одсека за сузбијање деликата на моторним возилима ПУ за град Београд, зове тркач.

– У 2011. и 2012. године у просеку су лопови у престоници дневно крали по четири возила, али се с годинама тај број смањивао тако да је 2021. украдено 317 возила, а прошле године 240. У бројкама то за 2022. годину износи 0,66 возила по дану. Изражено у процентима, број крађа аутомобила пао је за 25 одсто у односу на претпрошлу годину. Претходних година највише су се крала возила немачке производње, али је прошле године први пут ситуација другачија па се на мети крадљиваца нашао „рено”. Сада је „фолксваген” на њиховој „листи” пао на друго место, на трећем месту је „фијат”, па „ауди”, затим „застава”, „бе-ем-ве” и „шкода” – каже Секуловић.

Он истиче да је од 240 возила 87 украдено на тај начин што су власници оставили кључ у брави и возило са упаљеним мотором да би „тркнули” до продавнице, киоска, апотеке... а лопов искористио непажњу и украо кола.

– Део возила овако украдених догодио се у приградским општинама, тако што су људи у својим возилима остављали или заборављали кључеве. Број украдених кола са кључем не расте у односу на претходне године, али се генерално смањује број крадених возила, тако да сада овај начин доминира. Због тога апелујемо на суграђане да више воде рачуна о томе, да схвате да нису баш сви поштени и да ће лопов искористити погодан моменат да се дочепа возила. Иако начин крађе „на тркача” преовлађује, не може се рећи да то раде организоване групе. Да би се оваква крађа догодила потребно је и да су човек који остави кључ у брави и лопов на истом месту. У оваквим крађама није важно које је возило марке. Важно им је да је возило на њиховом терену и да се поклопе време и „роба”– објашњава Секуловић.

Они који се баве овим крађама нису класични „моторњаци” који краду кола и имају разрађене шеме за њихову продају. Они углавном у први мах сакрију возило, па потом гледају шта с њим да ураде. Постоје, ипак, места где се лопови најчешће врзмају. Има их око апотека, школа, вртића, тржних центара, аутобуских стајалишта где има продавница. У последње време се све више краду и возила за доставу хране. Ту возачи остављају кључеве у брави јер мисле да ће накратко изаћи, испоручити робу, што лопови, наравно, користе.

– Оно што олакшава посао полицији после крађе „на тркача” јесте што власници одмах пријаве шта им се десило па ми правовремено можемо да реагујемо. Управо то нам је олакшало па смо од 87 возила украдених на овај начин 69 пронашли. У ситуацијама када власник возило паркира поподне крађу обично открије сутрадан ујутру што лопову, наравно, оставља велики простор – каже Секуловић.

Возила се највише краду на Новом Београду, а затим на Вождовцу, Звездари, Палилули, Чукарици, у Земуну, Раковици…

У последње време лопови су почели да користе такозвани ометач сигнала закључавања возила.

– Ова справа функционише тако што лопов прати возача и док овај даљински закључава возило, шаље сигнал који га омета. Возач обично не провери да ли су му кола закључана и нема појма да је возило отворено. Лопов у тим тренуцима и не мора бити близу возила. Може се налазити чак 100, 150 метара даље. Ове ситуације се најчешће дешавају на великим паркинзима – код Аде Циганлије, Бетон хале, „25. маја”, „Арене”, код хипермаркета… Људи ту обично оду на кафу, у куповину, а у колима остављају вредне ствари, јакне, лаптопе, таблете, торбице, фото-апарате... Лопов сними ситуацију и из возила код кога је блокирано закључавање однесе све што му падне под руку. Због тога је препорука да се сваки пут након даљинског закључавања руком провери брава аутомобила и да се у возилу не оставља ништа вредно. Јако је важно и да суграђани заштите возило или електронском или механичком заштитом – истиче Секуловић.

Није важно колико возило вреди, колико год да је – то је нечија имовина, а као и свака имовина, мора се штитити. Људи су већ почели да мењају свест, али је ипак потребно радити на томе још више. Јер, у Београду има око 800.000 возила, око 150.000 возила дневног транзита и око 50.000 возила која као нерегистрована стоје на паркинзима. То је идеално „поље” за лопове, а ако возачи своје возило не заштите на било који начин, испадне као да га остављају „на извол’те” и гурају некоме у руке.

Коментари1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Toma
Bez daljeg ulaženja u tekst, prvo i osnovno, kaže se "na brzaka"...

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.