Понедељак, 08.06.2026. ✝ Верски календар € Курсна листа
ПОРОДИЧНИ ЛЕКАР

И витамини обарају притисак

Омега масне киселине, као и минерали садржани у суплементима, могу ефикасно да допуне терапију за хипертензију
И витамини обарају притисак
(Фотографије Pexels)

Витамини и минерали које добијамо из исхране или из суплемената, осим значаја који имају за јачање имунитета, одржавање доброг здравља, могу у одређеној мери да спрече појаву високог крвног притиска.

Управо о антихипертензивном потенцијалу суплемената на недавном Конгресу о хипертензији говорила је проф. др Нађа Васиљевић, специјалиста исхране у Саветовалишту за дијететику Института за хигијену Медицинског факултета у Београду.

– Хипертензија се обично јавља између 40. и 60. године. Бројни фактори утичу на појаву високог крвног притиска, а у основи лежи такозвани ефекат оксидативног стреса и упални процеси који утичу на ендотел крвних судова. Системски инфламаторни одговор организма зависи од резерве нутријената, односно резерве минерала и витамина које у телу постоје. Другим речима, од тога колико су људи јели поврће и воће зависиће одбрамбена способност од слободних радикала – подсетила је докторка Васиљевић.

Она је додала да свако ко жели да буде здрав ту „резерву” треба да обезбеди тако што ће свакодневно јести довољну количину поврћа и воћа. Међу поврћем др Васиљевић на прво место ставља кељ (200 грама) или спанаћ, а код воћа – боровнице и купине. Довољно је, додала је, дневно јести 200 грама јагода или 125 грама боровница.

Бројна медицинска истраживања у свету трагају за одговором којим се то витаминским и минералним додацима може допунити терапија болесника с дијагнозом хипертензије.

Кад је реч о високом крвном притиску најважније је смањење уноса натријума, односно соли. Подједнако је важно у каквом су односу калијум и натријум, али и магнезијум, који смањује упалне процесе.

Омега-три масне киселине делују повољно на крвни притисак, најбољи ефекат остварује се са 3 до 5 грама на дан у комбинацији с витамином Де.

Витамин Це је моћни антиоксиданс. У таблетама структура витамина је иста као и у природним изворима. Најбоље је користи витамин Ц с екстрактом нара, воћем које има већи антиоксидативни потенцијал од грожђа, боровница, купина...

Др Васиљевић је издвојила и азотни оксид, гас важан за здравље, посебно за дилатацију крвних судова и хипертензију.

– Дуго су трајала истраживања, али се утврдило да се азотни оксид у поврћу највише налази у цвекли, зеленом лиснатом поврћу – блитви, спанаћу, зеленој салати, руколи. Чаша сока од цвекле смањује притисак, али само док се примењује. Не треба се заваравати да то може да лечи повишени крвни притисак. Суплементи су важни као допуна свакодневној исхрани, да се организму обезбеде хранљиве материје. Исто то важи и за бели лук, који смањује висок крвни притисак, али се он и даље не саветује ни у једном протоколу, јер ефекти су много мањи када се упреде с ефектом који се добија ако се скине вишак килограма и уведе редовна физичка активност – поручила је професорка Нађа Васиљевић.

Рибље уље на кашику

У мору савета који витамини најбоље лече вирусну инфекцију, која уља доприносе снажнијем имунитету, да ли је боље да пијете црно вино или једите боровнице и купине обичан човек се све теже сналази. У дискусији која се развила на конгресу, после предавања, у којој су и лекари сами признали да понекад не знају шта да препоруче пацијенту, проф. др Нађа Васиљевић открила је шта она прописује пацијентима у Саветовалишту за дијететику:

– Препоручим им обавезно да узимају магнезијум и то посебно магнезјум-глуконат три месеца. Затим да узимају омега-три масне киселине од 1. новембра до 1. априла и то, искључиво, као рибље уље. Значи, на стари начин – на кашику. Сада може да се купи и лепо, норвешко, које није непријатног укуса. Тај период је довољан да се резерве напуне. Саветујем обавезно сваки дан порцију сезонског воћа, по 200 грама: некада јагоде или шта друго има.

Коментари2
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

DP
A ja savetujem sasvim normalnu raznovrsnu ishranu. Umerenu u svemu.
Деда Буцко
"Суплементи"! "Хипертанзија"! Зар је то тешко рећи на српском језику?

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.