Петак, 18.07.2025. ✝ Верски календар € Курсна листа
ПСИХОЛОШКО ТЕСТИРАЊЕ БУДУЋИХ ПРВАКА

Провера емотивне и социјалне зрелости

Процењује се да ли је дете у стању да седи у клупи 45 минута. – Важније je да је првак стекао основне друштвене и хигијенске навике, него да зна сва слова азбуке или абецеде
Родитељи често имају већу трему него деца када пођу на тестирање (Фото Н. Марјановић)

Шестогодишњи и седмогодишњи малишани који ове године уписују први разред основне школе јуче су почели административни „кондициони” тренинг, који је неопходан услов за такмичење у осмогодишњем школском маратону. Провера њихове зрелости трајаће до 31. маја, а заказивање термина за тестирање будућих првака већ је почело и ради се преко портала е-управе. Упис ће трајати два месеца, односно до 1. јуна, а у том року малишани треба да прођу све лекарске прегледе, али и психолошко тестирање. Многи родитељи, међутим, оцену психолога доживљавају као изрицање „страшног суда” о могућностима сопственог детета, због чега многе маме и тате некад добијају „генијалне” идеје како да дете што боље „прође” на психолошком тестирању. Неки одводе будућег основца код комшије психолога да га посаветује како да одговара на питања, а довитљивији „преко везе” набављају психолошке тестове и сами тестирају малишана. Или сачекују малишане из краја који су се тестирали иза ћошка школе и моле их да им препричају „искуства”. За тако нешто, објашњавају психолози, нема разлога.

„Циљ психолошког тестирања није процена да ли је дете паметно или ’глупо’ – тестови су структурисани тако да процене зрелост младих испитаника и предвиде њихов (не)успех у даљем школовању. Школски психолог, између осталог, треба да процени да ли је дете у стању да седи у клупи 45 минута или ће му евентуално пасти на памет да оде кући после другог часа, јер се није наспавало или му је предавање учитеља досадно. Наиме, циљ тестирања није само процена интелектуалне, већ и социјалне и емоционалне зрелости детета – ако оно није достигло одговарајући ниво социјалне зрелости и није у стању да се психолошки ’одвоји’ од родитеља, неће бити у стању да се уклопи у групу вршњака, односно у школски колектив. Важније je да дете зна основне социјално-хигијенске навике, него сва слова азбуке или абецеде, односно да самостално једе, користи тоалет, пере руке и брине о својим личним стварима”, објашњава школски психолог Бранка Тишма.

Наша саговорница додаје да током једночасовног разговора психолог открива како дете решава конфликте у колективу, каква му је толеранција на фрустрацију, да ли је сарадљиво и да ли ће се устезати да позајми или да оловку или гумицу другару из клупе, да ли зна да везује пертле и држи оловку како треба... Тишма констатује да су деца све несамосталнија – када је она тестирала прву генерацију будућих првака 1999. године од 120 деце само седморо њих није знало да веже пертле... Седамнаест година касније, само седморо малишана је то умело.

Данас на тестирање долазе деца која знају латинске глаголе, али не умеју самостално да једу, нити да закопчају дугмиће на јакни, не знају пут од школе до куће, не знају адресу на којој живе, као ни број телефона маме и тате, а веома мали број њих зна чиме се родитељи баве. Све су ово ствари, напомиње Бранка Тишма, које би деца требало да науче до поласка у школу.

„Kада се заврши тестирање свих будућих првака, психолог и педагог одлучују о саставу одељења. Није у питању никаква школска ’лутрија’ у којој најсрећнији добијају премију у виду најбољег учитеља, већ се посебно води рачуна о индивидуалним особеностима малишана. Примера ради, ако је дете стидљиво и мање комуникативно неће бити смештено код захтевног и ’проактивног’ учитеља који нема претерани сензибилитет према ’мазама’. Увек се води рачуна да у истом разреду не буде велики број леворуке деце, као ни велики број деце са поремећајем пажње, деце са говорним манама, интровертне или екстровертне деце, деце самохраних родитеља, нити деце са озбиљним здравственим проблемима”, наглашава овај психолог.

Маја Ступар, мајка шестоипогодишње Саре која ове јесени постаје ђак првак, признаје да има већу трему од кћерке када је у питању психолошко тестирање.

„Моје дете је веома несташно и хиперактивно, не држи је место, не може да се ’сврти’ ни док једе, а пажња јој је веома краткотрајна. Са друге стране, неустрашиво се вере по тобогану и вози ролере до изнемоглости, па се често запитам да ли је стварно зрела за школску клупу. Не, не бих се зачудила да нам психолог каже да ипак треба сачекати годину дана са куповином ђачких књига”, искрено прича ова мајка.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.