Недеља, 15.06.2025. ✝ Верски календар € Курсна листа

Превоз бесплатан, а „маркица” остаје?

Закон о раду дефинише право запосленог на надокнаду трошкова превоза, али није пресудно чиме је дошао на посао, кажу стручњаци
(Фото Н. Марјановић)

Да ли ће послодавци и даље имати обавезу да запосленима исплаћују надокнаде за превоз, питање је које се наметнуло после најаве градоначелника Београда Александра Шапића да ће од 1. јануара 2025. јавни превоз бити бесплатан. Иако су послодавци одмах почели да калкулишу где ће тај новац да преусмере, а запослени да страхују да ће остати без овог додатка на плату, правници сматрају да се обавеза послодаваца неће битније мењати. Они верују да ће бити проблема у тумачењу прописа, међутим чланом 118 Закона о раду јасно је дефинисано право запосленог на надокнаду трошкова за долазак и одлазак са рада, у висини цене превозне карте у јавном саобраћају, ако послодавац није обезбедио сопствени превоз.

Ова одредба се тумачи тако да се накнада трошкова превоза везује за јавни превоз само у погледу утврђивања висине те накнаде, као неког најекономичнијег превозног средства. То значи да није пресудно да ли је запослени стигао јавним или неким другим превозом. Ако се томе дода и мишљење Врховног касационог суда из 2022. Године, по коме право на трошкове превоза није условљено доказивањем стварних трошкова нити који превоз запослени користи, јасно је да ова обавеза послодаваца неће тек тако да се укине.

Посебно ако се има у виду да је одлука о бесплатном превозу донета на нивоу главног града, а исплата месечне надокнаде је регулисана Законом о раду који важи у целој Србији.

Из Уније послодаваца Србије за „Политику” кажу да очекују да се надлежни огласе о овом питању како би све остало у оквирима закона.

– Послодавци су по закону обавезни да исплаћују ову надокнаду, али она мора и да буде остварена. Претпостављамо да ће у оквиру одлуке о бесплатном превозу стићи и неке смернице које ће послодавцима дати ближе објашњење, у противном ће сви тражити мишљење надлежних, што додатно компликује ситуацију – каже Светлана Будимчевић представник Уније послодаваца Србије.

Она додаје да би о овоме требало да се изјасне Министарство финансија и Пореска управа.

У јавности су се појавиле информације да увођењем бесплатног превоза у Београду запослени који користе јавни саобраћај неће имати право на накнаду за превоз, јер нема документованих трошкова. Иначе, према Закону о порезу на доходак грађана, овакве накнаде су ослобођене пореза до износа од 5.398 динара месечно. Запослени који не користе јавни превоз, већ приватна превозна средства, као што су сопствени аутомобил, такси или комби превоз, могу остварити право на накнаду уз одговарајућу документацију, попут изјаве о коришћењу одређеног превозног средства.

– Бесплатан јавни превоз у Београду не мења право запослених да траже накнаду трошкова уколико користе алтернативна превозна средства. Дилема постоји у случају оних који користе искључиво јавни превоз, јер неће имати на основу чега да документују те трошкове – сматрају стручњаци.

Душко Вуковић, потпредседник Савеза самосталних синдиката Србије, каже да у синдикату очекују прецизније информације о овој одлуци, али да генерално заступају став да радници имају право на трошкове превоза.

– Одлука о бесплатном јавном превозу се односи на Београд, а не заборавимо колико радника у главни град долази, а не живе у Београду. И до сада је било неспоразума који су настајали због различитих тумачења прописа, па зато апелујемо на надлежне да буду врло прецизни приликом доношења ове одлуке. Послодавци ће са синдикатима даље договарати детаље, али за сада чекамо званичну одлуку Скупштине Београда – каже Вуковић.

Коментари5
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

bambi
Ma sta ce nam novac za prevoz. Mi smo bogat narod. Mi imamo prosecno 250.000 dinara platu mi smo ekonomski tigar.
Коста
Једни у клин, други у плочу. Српска посла.
FORum LIvii
Da li ce gradjani Srbije iz unutrasnjosti , koji dodju u Beograd imati pravo na besplatan prevoz ?
Milos miokovic
......trebalo bi tu malo upakovati free roštilja za putovanje....
Mr Dragan D
"у висини цене превозне карте у јавном саобраћају" a ta cena je NULA dinara, znači prosto bez pravničkog muljanja nema za vas iz glavnog grada nema "prevoza" pa se lepo vozajte autobusima umesto automobilima

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.