Превоз бесплатан, а „маркица” остаје?
Да ли ће послодавци и даље имати обавезу да запосленима исплаћују надокнаде за превоз, питање је које се наметнуло после најаве градоначелника Београда Александра Шапића да ће од 1. јануара 2025. јавни превоз бити бесплатан. Иако су послодавци одмах почели да калкулишу где ће тај новац да преусмере, а запослени да страхују да ће остати без овог додатка на плату, правници сматрају да се обавеза послодаваца неће битније мењати. Они верују да ће бити проблема у тумачењу прописа, међутим чланом 118 Закона о раду јасно је дефинисано право запосленог на надокнаду трошкова за долазак и одлазак са рада, у висини цене превозне карте у јавном саобраћају, ако послодавац није обезбедио сопствени превоз.
Ова одредба се тумачи тако да се накнада трошкова превоза везује за јавни превоз само у погледу утврђивања висине те накнаде, као неког најекономичнијег превозног средства. То значи да није пресудно да ли је запослени стигао јавним или неким другим превозом. Ако се томе дода и мишљење Врховног касационог суда из 2022. Године, по коме право на трошкове превоза није условљено доказивањем стварних трошкова нити који превоз запослени користи, јасно је да ова обавеза послодаваца неће тек тако да се укине.
Посебно ако се има у виду да је одлука о бесплатном превозу донета на нивоу главног града, а исплата месечне надокнаде је регулисана Законом о раду који важи у целој Србији.
Из Уније послодаваца Србије за „Политику” кажу да очекују да се надлежни огласе о овом питању како би све остало у оквирима закона.
– Послодавци су по закону обавезни да исплаћују ову надокнаду, али она мора и да буде остварена. Претпостављамо да ће у оквиру одлуке о бесплатном превозу стићи и неке смернице које ће послодавцима дати ближе објашњење, у противном ће сви тражити мишљење надлежних, што додатно компликује ситуацију – каже Светлана Будимчевић представник Уније послодаваца Србије.
Она додаје да би о овоме требало да се изјасне Министарство финансија и Пореска управа.
У јавности су се појавиле информације да увођењем бесплатног превоза у Београду запослени који користе јавни саобраћај неће имати право на накнаду за превоз, јер нема документованих трошкова. Иначе, према Закону о порезу на доходак грађана, овакве накнаде су ослобођене пореза до износа од 5.398 динара месечно. Запослени који не користе јавни превоз, већ приватна превозна средства, као што су сопствени аутомобил, такси или комби превоз, могу остварити право на накнаду уз одговарајућу документацију, попут изјаве о коришћењу одређеног превозног средства.
– Бесплатан јавни превоз у Београду не мења право запослених да траже накнаду трошкова уколико користе алтернативна превозна средства. Дилема постоји у случају оних који користе искључиво јавни превоз, јер неће имати на основу чега да документују те трошкове – сматрају стручњаци.
Душко Вуковић, потпредседник Савеза самосталних синдиката Србије, каже да у синдикату очекују прецизније информације о овој одлуци, али да генерално заступају став да радници имају право на трошкове превоза.
– Одлука о бесплатном јавном превозу се односи на Београд, а не заборавимо колико радника у главни град долази, а не живе у Београду. И до сада је било неспоразума који су настајали због различитих тумачења прописа, па зато апелујемо на надлежне да буду врло прецизни приликом доношења ове одлуке. Послодавци ће са синдикатима даље договарати детаље, али за сада чекамо званичну одлуку Скупштине Београда – каже Вуковић.
Подели ову вест






Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.