Зашто морамо да се помиримо
И власт и опозиција и студенти слажу се да је смрт 16 људи због пада надстрешнице на Железничкој станици 1. новембра прошле године ужасна и необјашњива трагедија. Из два разлога. Због огромног броја страдалих. И због начина погибије. Ти људи нису страдали ни на један разуму прихватљив начин. Крајње безбрижно су кренули на једно обично путовање возом. И на главу су им се, из чиста мира, сручиле стотине тона бетона и железа. Таква смрт превазилази најбизарније сценарије из најмрачнијих хорор филмова. И зато суд мора бити на висини задатка. Мора драконски казнити све који су својим нерадом, немаром и неодговорношћу надстрешницу, од грађевинског елемента, претворили у смртоносну клопку. У оружје за масовно убиство. И не треба бити Шерлок Холмс па знати да је посао стручњака да ураде пројекте, прорачуне и контролишу изведене радове.
Трагедија је седам месеци била непремостиви јаз неразумевања, који паралише цео Нови Сад и целу Србију. Али не треба да остане непробојни грудобран мржње. Шанац непријатељства. Разумевајући размере трагедије и тугу породица, треба сагледати последице, извући поуке и наћи снагу да сви заједно закорачимо напред. Да прекинемо с блокадама. Да зауставимо даље ширење злоћудног полипа нетрпељивости. Свака рана се може залечити ако се томе приступи с добром намером, а не с мрачним предрасудама.
Сви који сматрају да због велике патње изазване трагедијом на Железничкој станици треба зауставити време и даљи живот, греше. Снага је у уздизању, не у даљем потонућу. Историја нуди доказе за то. Нови Сад је патио много пута. И много пута био у много тежим околностима. И сваки пут су наши преци смогли снагу да се уздигну изнад императива политичке себичности и удруже се у добронамерности заједништва.
Нови Сад памти урлике топова 1849, кад је срушен до темеља и кад је од 20.000 становника погинуло 13.000 и срушенe 2.004 куће од укупно 2.808. Сећа се џелата смрти из Новосадске рације 1942. Памти кораке избеглица после „Бљеска” и „Олује”. Сећа се молитви мајки 1999. кад су бомбе НАТО-a падале уместо киша. Кад је Александар Поповић, најбољи студент електротехнике, погинуо код Надаља бранећи своју земљу. Кад је Олег Насов, прелазећи свој мост, у свом граду, убијен разорном гранатом лансираном палцем неког Тексашанина. Кад се Дунав прелазио скелом. Кад су улицама ходале хиљаде гладних чије су фирме уништене у приватизацији.
Сасвим је извесно да су 1849. постојали грађани који су сматрали да не треба стати на страну Аустрије, већ подржати Мађаре. Али још је сигурније да је највећи број Новосађана, сасвим оправдано и разумно, сматрао да не треба бирати страну у туђем сукобу. Да треба гледати своја посла. Можда је и било политичких неслагања, али није било злобе и разједињености. Пре више од 170 година наши преци су имали здравије и рационалније тумачење политичких и друштвених околности. Размели су да би сукоби и поделе довели до нових недаћа. До нових патњи. Зато су се ујединили. И здушно приступили обнови Новог Сада, коју је предводио Змајев отац Павле Јовановић. Нови Сад који знамо изникао је из рушевина 1849.
Да ли је после Другог светског рата и Новосадске рације, и злочина у сремским насељима требало да заувек мрзимо Мађаре, Немце, Хрвате?
На крају Другог светског рата ослободиоци револуционари ликвидирали су велики број грађана. Неки су подржавали фашисте. Неки нису. И јединима и другима заједнички је био њихов иметак. Убијени су да би пролетери дошли до њихових станова и других богатстава. Кад је наступио мир, Новосађани су имали снаге да опросте једни другима. Да се уједине и заједно изграде Нови Сад као град толеранције.
Зашто не можемо да прихватимо чињеницу да је у демокрaтији суд преузео улогу племена? Зашто нам је данас толико тешко да прихватимо међусобне мане и поштујемо узајамне врлине? Како смо постали толико злуради? Како смо на зло брзо спремни и приправни? Толстој је још пре 130 година објаснио да се не може остварити добро употребом зла. Што рече Александар Тишма, зло обавезно губи у сукобу с врлином.
Можемо тражити изговоре говорећи да су наши преци мање знали о демократији. Да су били мање образовани. Да су били сиромашнији. Да су били навикнути да трпе. Ако смо образованији, писменији, прогресивнији и либералнији од њих, зашто се губимо у мрачним лавиринтима сукоба и презрења? Зашто, ми тако авангардни, робујемо примитивним нагонима? И где нестаде пијетет према жртвама?
Живот је саткан од тријумфа и пораза. Успона и падова. Али не сме да буде заснован на мржњи. Милтон је у праву. „Штa je тамно у мени – просветли, шта ниско – уздигни, подржи!” Студенти и опозиција треба да одлуче да ли ћемо заједно пронаћи пут помирења или ћемо заувек остати заробљеници огорчења.
Нема тих неспоразума који могу оправдати даљу сатанизацију и понижавање оних који се не слажу с блокадама. Демократске слободе су цивилизацијско достигнуће. Оне су производ људских договора. И плод вишевековног напора да прихватимо права других као своја сопствена. Неслагање не треба да роди непријатељство, већ разговор.
Дијалог није двобој. Није мортал комбат, већ уљудна размена аргумената. Људска права нису троглодитскa пећина у којој вичемо једни на друге. Нису племенско разбојиште. Нису варварска шатра у којој се вреднује само принцип талиона. Демократија је префињена палата у којој живимо заједно, негујући међусобне разлике. Та кућа је крхка, може брзо да се уруши ако сви брижљиво не учествујемо у њеном одржавању. Није већи демократа онај ко снажније галами, већ онај ко је способнији да саслуша. Другачије мишљење није недопуштена слабост, већ уважавајућа снага.
Не треба уживати у жудњи за продужавањем постојећих и стварањем нових подела и распаљивању бакљи мржње, већ у умећу да се оне угасе. Боље је слушати разум, него страсти. Помирење је боље од сукоба. Дијалог је захвалнији од искључивости.
*Новинар и публициста
Подели ову вест







Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.