Utorak, 21.09.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Stanična zgrada na Prokopu koštaće 7,43 miliona evra

Njenu izgradnju finansira kompanija „Rejlvej siti”, partner državi u projektu od značaja za Republiku Srbiju, a zauzvrtak dobija pravo svojine na zemljištu na kojem će zidati poslovno komercijalne objekte
Овај пројекат Влада Србије прогласила је пројектом од значаја за Републику Србију фебруара 2020, дала је сагласност на оквирни уговор о заједничкој изградњи који је закључен у мају прошле године

Gradnja stanične zgrade na Prokopu, prema proceni Gradskog zavoda za veštačenje, koštaće 7,43 miliona evra, potvrdio je Jovan Vorkapić, direktor Republičke direkcije za imovinu (RDI), u pisanim odgovorima našem listu. Ono što još nije poznato su detalji okvirnog ugovora za izgradnju stanice, parkinga i poslovno komercijalnih sadržaja, u čiju zakonitost Transparentnost Srbija sumnja, između ostalog i zato što taj dokument nije objavljen. Ne zna se ni to kada će ugovor između države i privatnog partnera kompanije „Rejlvej siti Beograd” biti konačan, od čega to zavisi i da li se neke njegove odredbe još mogu promeniti.

Zajednička izgradnja, kako navodi RDI, predviđa da će „Rejlvej siti” o svom trošku, kao finansijer, sagraditi zgradu železničke stanice i parking mesta, a da će zauzvrat „dobiti pravo svojine na jednom delu parcela, pravo gradnje i isključivu svojinu nad određenim objektima, čiju će izgradnju u potpunosti finansirati”.

− Zgrada železničke stanice i parkinga neophodnih za nesmetano i funkcionalno korišćenje stanice gradiće se po parametrima koji su opredeljeni urbanističkim projektom i po zakonu će biti u javnoj svojini Srbije, uključujući i poslove upravljanja i održavanja zgrade, kao i naplate naknada krajnjim korisnicima usluga, što ostaje prihod Srbije, odnosno nadležnih koji se bave javnim železničkim prevozom. Druga strana („Rejlvej siti” prim. „Politike”) nema po ugovoru nikakva prava na ovom objektu u svojinsko-pravnom smislu, uključujući i pravo korišćenja, upravljanja ili prihodovanja po ovom osnovu – ukazuje Vorkapić.

Upravo planovi za gradnju stanične zgrade i drugih sadržaja na Prokopu, odnosno samo partnerstvo države i „Rejlvej sitija”, nedavno su, posle pisanja našeg lista, naišli na kritike „Transparentnosti Srbija” za nezakonit odabir privatnog partnera. Za „Transparentnost”, ova saradnja države i privatne kompanije je klasičan primer javno-privatnog partnerstva, ali takvog u kome država i RDI nisu poštovali procedure i sve drugo što zahteva Zakon o javno-privatnom partnerstvu.

Vorkapić u odgovorima našem listu tvrdi suprotno – ugovor sa „Rejlvej sitijem” nije zaključen u skladu sa odredbama Zakona o javno-privatnom partnerstvu i koncesijama, jer „u konkretnom slučaju druga strana u ovom pravnom poslu samo finansira izgradnju objekata stanične zgrade“.

− Zajednička izgradnja, procedura, postupak i svi elementi ovog posla zasnovani su na primeni Zakona o planiranju i izgradnji i Zakona o javnoj svojini, za čije sprovođenje je Direkcija nadležna. Zakonom o javnoj svojini između ostalog je propisano da nosioci prava javne svojine mogu zajednički ili sa drugim licima investirati u izgradnju dobra od opšteg interesa, u skladu sa ovim ili drugim zakonom, i po tom osnovu sticati određena prava i ostvarivati prihode – naglašava Vorkapić i dodaje da je ceo postupak vezan za projekat izgradnje zgrade železničke stanice „Beograd Centar”, parkinga i pratećih komercijalnih sadržaja „bio u svakom delu javan i transparentan, a u svakoj fazi postupka od objavljivanja javnog poziva do zaključenja ugovora potvrđen odgovarajućim odlukama Vlade”.

Prema Zakonu o planiranju i izgradnji, naglašava prvi čovek Republičke direkcije za imovinu, građevinsko zemljište u javnoj svojini može se otuđiti ili dati u zakup neposrednom pogodbom. To je dozvoljeno u slučaju izgradnje objekata za potrebe obavljanja poslova iz nadležnosti državnih organa i organizacija, organa jedinica teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, kao i drugih objekata u javnoj svojini i realizacije projekta od javnog značaja. Ovaj projekat Vlada Srbije proglasila je projektom od značaja za Republiku Srbiju februara 2020, dala je saglasnost na okvirni ugovor o zajedničkoj izgradnji koji je zaključen u maju prošle godine.

− Ovde nije reč o dugoročnoj saradnji između javnog i privatnog sektora, koja je osnova definisanja javno-privatnog partnerstva, niti postoji biznis plan druge strane („Rejlvej sitija“) da ima interes da eksploatiše zgradu stanice – izričit je Vorkapić.

Kako su nedavno u odgovorima naveli u kompaniji „Rejlvej siti Beograd” čiji je jedan od vlasnika domaći privrednik Branislav Grujić, gradnja stanične zgrade i otvorneog parkinga na Prokopu počeće u toku jeseni ove godine. Ova, prva faza radova, kako su istakli, prema planu biće okončana do kraja 2022. U narednim fazama gradiće se poslovno-komercijalni objekti i višeetažna garaža. Plan je da ceo kompleks od oko 50.000 kvadrata, sa staničnom zgradom, poslovno-komercijalnim objektima, parkinzima i saobraćajnicama bude završen u toku 2024. godine

Komentari5
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

сивошевић
градња по систему "све може"
Almeida
Znači li to da je Nemanja skuplji projekat?
M.
@Dragan p... Svako ima pravo da vidi sta mu je lepse i srcu blize. Super sonicne avione koji polecu svakih pet minuta za Pozarevac nemamo. Samo neko zlonameran moze da kaze da nemamo novu Zeleznicku stanicu konacno u funkciji i gradi se i dalje kao i nova Autobuska stanica koja napreduje svakim danom. Bice dostupnije naravno kada se zavrsi. Nema nerviranja, malo strpljenja. Cekali pola veka za Prokop, sacekacemo jos par godina. Zato imas nove auto-puteve, pa vozi se Dragance...
Драган П.
А које то резултате видимо? Ја видим да већ пар година Београд нема железничку станицу, нити је железнички транспорт лако доступан за путовања из Београда и у Београд. Ускоро ће да укину и аутобуски. Трамваја такође нема у центру већ годину и по. Остаје нам само аеродром. Па ћемо до Пожаревца или Суботице да летимо.
Prikaži još odgovora

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.