Sreda, 01.12.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
DOSIJE

Modna zaostavština Jovanke Broz u 53 kutije

U depou Etnografskog muzeja čuva se više od 600 odevnih predmeta, preko 90 pari cipela, stotine komada aksesoara i gotovo 2.000 primeraka časopisa, krojeva i uzoraka tkanina koji su pripadali supruzi predsednika SFRJ Josipa Broza Tita – riznica spakovana u 53 kutije svedočanstvo je o vremenu kada je moda bila meka moć Jugoslavije i prema Istoku i prema Zapadu, a prva dama najveći promoter i zaštitno lice njene tekstilne industrije
Посета Француској, председнички пар у разгледању Градске већнице, Париз, 8. 5. 1956.

Beli dvor, četvrtak, 18. septembar 1952. Predsednik Jugoslavije Josip Broz Tito priređuje prijem za ministra inostranih poslova Velike Britanije Roberta Entonija Idna i njegovu suprugu Klarisu. Međutim, medijski reflektori nisu usmereni ni na visokog gosta iz Velike Britanije, niti na njegovog domaćina u beloj uniformi sa zlatnim oznakama čina. U centru pažnje je Jovanka Broz, s kojom je maršal stupio u brak 15. aprila te godine i koja se na ovom prijemu prvi put pojavljuje u javnosti.

 

Portret Jovanke Broz

„Supruga maršala Tita, lepa preplanula brineta, imala je na sebi haljinu od bordo satena. O vratu je nosila zlatnu ogrlicu, a na haljini dijamantski broš. Crna kosa bila je začešljana u punđu”, dočarao je Jovankinu pojavu izveštač Rojtersa.

Fascinaciju izgledom i stilom prve dame delili su i ostali izveštači svetskih medija, a reporter „Tajmsa” zabeležio je da joj je jedan od gostiju dao kompliment „da privlači više pažnje nego sam gospodin Idn”.

„Ta satenska haljina nastala je u krojačnici Jugoslovenskog dramskog pozorišta. U izradi su iskorišćene sve cake scenskog kostima: kosi krojevi koji ističu struk, ojačanja na donjim rubovima, slojevi svile ispod haljine – jedna ravna, druga na falte, treća nacigovana... da sve stoji čvrsto i saliveno. A Jovanka je imala figuru koja je sve to na najbolji način mogla da ponese”, kaže Mirjana Menković, muzejski savetnik u Etnografskom muzeju. U depou ove ustanove nalaze se najopipljiviji tragovi „modne epohe Jovanke Broz” – u 53 kutije spakovana su 3.353 komada njene odeće i obuće, aksesoara, krojeva, uzoraka tkanina, ilustracija i specijalizovanih časopisa.

„Jovankina modna pojava bila je oličenje estetike i životnog stila koji je jugoslovenski socijalizam projektovao i želeo da predstavi svetu. Odevanjem uvek šaljemo poruku, a može se slobodno reći da je Jovanka brendirala Jugoslaviju jer je bila jedan od njenih najprijemčivijih simbola. Inostrani mediji su je naprosto obožavali”, kaže naša sagovornica.

Detalji sa izložbe „Jovanka u boji”, hol RTS-a

Ipak, kako ističe, Jovanka nije bila proizvod nekakve socijalističke modne laboratorije. Godinama je stvarala vlastiti odevni stil – elegantan, dostojanstven, odmeren i dosledan trendovima toga doba, uz maksimalno poštovanje odrednica protokola.

„Naravno, imala je konsultante i savetnike koji su joj pomogli da oblikuje svoju estetiku. U prvom redu to je bio njen 32 godine stariji suprug, a bolji učitelj od Tita po pitanju ukusa i otmenosti nije joj ni trebao. U savladavanju odevnog i svakog drugog protokola, kao i u učenju engleskog jezika, imala je veliku pomoć i Klarise Idn, supruge Entonija Idna. Modne informacije upijala je iz časopisa ’Vog’, a stizale su joj i kroz našu diplomatsku mrežu”, navodi Menkovićeva.

U Jovankinoj modnoj orbiti značajno mesto imala je i Klara Rotšild, vlasnica modnog ateljea u Budimpešti, u koji su stizali originalni odevni komadi „Diora”, „Lanvena”, „Balmena” i „Šanela”. Modeli koje je slala Jovanki u Beograd poslužili su kao uzor za kreacije ili su dorađivani, budući da nijedna prva dama javno ne nosi robne marke inostranih proizvođača.

„Osnovne linije kroja i karakteristični detalji poput draperije, izreza, falti, preklopa, kragni i dezena ukazuju na stil pariskih kreatora visoke mode. Nosila je pretežno svetle boje, često s kontrastnim detaljima, ali i izrazito koloritne haljine ljubičaste, ciklamacrvene, žute, narandžaste i smaragdnozelene boje”, kaže Menkovićeva, uz opasku da je Jovankina odeća bila raznolika i skupocena, ali je uključivala i jednostavne modele od skromnijih materijala. Za razliku od današnjih „diva”, dešavalo se da istu haljinu obuče u više prigoda. Kako je s godinama dobijala na kilaži, prepravljala je posebno drage odevne predmete da bi i dalje mogla da ih nosi.

Večernji prijem u Belom dvoru u čast britanskog ministra inostranih poslova Entonija Idna, 18. 9. 1952.

No, njena uloga se nije iscrpljivala u tome da upotpunjuje glamuroznu sliku predsedničkog para. Bezrezervna podrška jugoslovenskoj modnoj i tekstilnoj industriji i mladim dizajnerima, poput Mirjane Marić i Aleksandra Joksimovića, koji su za nju i kreirali, bila je jedna od uporišnih tačaka javnog delovanja Jovanke Broz. To je podrazumevalo redovne posete Beogradskom sajmu odevanja, Zagrebačkom velesajmu, brojnim revijama na kojima je domaća visoko estetizovana konfekcija predstavljana inostranim izveštačima i diplomatskom koru. Moda je sedamdesetih godina prošlog veka bila svojevrsna meka moć Jugoslavije, udarna pesnica za tržišni proboj na sve četiri strane sveta. A Jovanka je, noseći modele koje su po njenoj meri izrađivale sve naše konfekcijske kuće, bila njihova najbolja pokretna reklama. Bila je to i snažna politička poruka da se garderoba prve dame šije u istim halama kao i odeća za sve radne ljude i građane – s tim što su njeni primerci bili unikatni.

„U intervjuu koji je 15. marta 1969. objavljen u ’Bazaru’ Jovanka je izjavila da bi osnivanje jednog velikog izvoznog preduzeća koje bi se bavilo jugoslovenskom tekstilnom industrijom i modom bilo vrlo korisno. Ubrzo se ispostavilo da je Jovankin naizgled lični stav zapravo bio nagoveštaj političke odluke o povezivanju moćnog izvozno-uvoznog preduzeća ’Jugoeksport’ s proizvodnjom vrhunske konfekcije, koju je 1970. utemeljila kreatorka Mirjana Marić”, ističe naša sagovornica, koja je ličnošću Jovanke Broz počela da se bavi još 2005, kada je i uspostavila kontakte s njenom porodicom. Oni su i predložili da Mirjana Menković 2017. s timom svojih stručnjaka izvrši izdvajanje ličnih stvari Jovanke Broz, koje su posle ostavinske rasprave pripale naslednicima.

Porodica i naslednici Jovanke Broz izjasnili su se da će celokupnu kolekciju pokloniti državi Srbiji, uz dva uslova: da bude javnosti predstavljena u celini i da se zaštita i prezentacija obavi u roku od dve do tri godine. Međutim, trenutno je neizvesno kada će se modna zaostavština Jovanke Broz naći pred licem javnosti. Na sastanku s ministarkom kulture Majom Gojković u junu ove godine dogovoreno je da kolekciju preuzme Muzej primenjene umetnosti, koji bi je i prezentovao nakon što obavi svu neophodnu obradu. Plan se u međuvremenu izjalovio, ali je Muzej grada Beograda iskazao želju da taj posao preuzme na sebe. Do raspleta 53 kutije ostaju deponovane u Etnografskom muzeju.

„Na popisu su između ostalog 651 odevni predmet, 93 para cipela, 77 šešira, toka i turbana, 74 para rukavica, mnoštvo spavaćica, košulja, šalova i ogrtača, 1.968 časopisa, krojeva, skica, uzoraka materijala... Tu je i njen vojnički šinjel i trodelna uniforma, a za jedan crni komplet mislimo da je onaj koji je nosila na sahrani Josipa Broza. Ova riznica nije samo spomen na jednu izuzetnu, istorijsku ličnost već i na vreme koje je umnogome obeležila, od prvog pojavljivanja 1952. do rastave od Tita 1977. i progona iz javnog života. Kolekcija predstavlja materijal od prvorazredne važnosti za istraživanja lika i dela Jovanke Broz, ali i razvoj kulture tekstilne industrije, mode i ukupnih društvenih prilika”, zaključuje Mirjana Menković.

Rijeka i Zagreb žele da ugoste „Jovanku u boji”

Povodom početka emitovanja igrano-dokumentarne serije RTS-a „Jovanka Broz i tajne službe”, u holu zdanja Radio-televizije Srbije priređena je postavka pod nazivom „Jovanka u boji” na kojoj je prikazan delić blaga deponovanog u Etnografskom muzeju. Izloženo je 18 haljina upečatljivog kolorita, tri šala, šest pari rukavica, osam pari cipela, sedam toka i kapa, pet crteža i skica, jedan ženski časopis i jedno od pisama Klare Rotšild, vlasnice modnog ateljea u Budimpešti.

Želju da ugosti ovu postavku iskazao je Muzej grada Rijeke, u okviru velike izložbe povodom završetka rekonstrukcije broda „Galeb”, rezidencijalne jahte Josipa Broza Tita, koju je koristio za brojna putovanja i susrete sa državnicima i poznatim ličnostima.

Poziv za gostovanje stigao je i iz Zagreba, a na spisku zainteresovanih su i Kulturni centar Kragujevac, Muzej Vojvodine u Novom Sadu i Galerija SANU.

Punđa kao zaštitni znak Jugoslovenki

Modni stil Jovanke Broz bio je uglavnom nedostižan uzor za supruge visokih zvaničnika Istočnog bloka, a razlika po svim kriterijumima najviše se videla prilikom susreta sa suprugama državnih i partijskih funkcionera Sovjetskog Saveza. Prema izveštajima ondašnjih zapadnih reportera akreditovanih iza „gvozdene zavese”, po eleganciji je Jovanki donekle mogla da parira jedino Marija Kadar, životna saputnica mađarskog komunističkog lidera Janoša Kadra. Ipak – ne i po lepoti i mladosti.

„I na crnobelim fotografijama iz pedesetih godina vi vidite kako Jovanka blešti, kako pleni osmehom i zanosnom figurom uskog struka i bujnog poprsja. Bila je lepotica u rangu italijanskih glumica Sofije Loren i Ane Manjani. Teško je bilo Jovanku oponašati mada su jedan njen zaštitni modni detalj žene u Jugoslaviji masovno prihvatile. Reč je o frizuri u obliku punđe – najpre ju je nosila na potiljku ili vratu, a u kasnijim godinama za Jovanku su bile karakteristične visoke punđe, učvršćene lakom za kosu”, objašnjava Mirjana Menković.

 

Komentari8
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Prljava antisrpska propaganda
Iako ovo deluje kao bezazlena razbibriga, posebno za nas žene, ovo je prikrivena i veoma opasna antisrpska propaganda. Kao i priče o "kulinarstvu na Brozovom dvoru", Brozovoj "kolekciji automobila", Brozovim "cigarama sa Kube" i šta sve još neće iskopati. Ako je nekome do (nesumnjivo) lepih haljina, ima dosta mbogo otmenijih i elegantnijih žena iz tog vremena koje nam nisu radile o glavi, pa čitajte o njima. Ovo nema veze sa modom već služi podsećanju na monstruma Broza i njegov krvavi režim.
ziljkic alija
tito je bio dobrodosao u sve engleske zemlje ne u rusiju ne u francusku i ne u tursku ne i u kinu englez
ziljkic alija
englezi su isli na to da smaknu sve kraljeve odnosno da ih dovedu u london i naprave gradjanska drustva kumunisticka sto je isto sto i gradjanska
ziljkic alija
broz uopste nije ratovao bezi tamo bezi ovamo dok su se rusi i nemci tukli i cekao da zavrsi rat i po dogovoru sa enlezima da nasledi jugoslaviju__ratovali su ostali
сивошевић
50тих постоји модни атеље у Пешти који купује аљине из Париза. Власница Клара са необичним презименом. дивота. госпоџа партизанка.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.