Petak, 20.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
RAZGOVOR NEDELjE: AJA JUNG, direktorka Beogradskog festivala igre

Dobila sam podršku Pekinga za svoje ideje

Nisam umela da ćutim kada su u pitanju odluke iz kulture i zaštite svega što predstavlja istoriju i autentičnost Beograda
Аја Јунг (Фото лична архива)

Jedna od prvih i najvećih žrtava pandemije kovida 19 jeste kultura. Virus je oterao publiku s mnogih kulturnih događaja i manifestacija, što je naša sagovornica, direktorka Beogradskog festivala igre Aja Jung, najbolje osetila na svojoj koži. Već dve godine zaredom suočava se s velikim problemima da održi festival koji već 19 godina povezuje Srbiju sa svetom, dovodeći u Beograd najznačajnije baletske i trupe savremene igre. Upravo ovih dana stiglo joj je i veliko priznanje iz sveta – u okviru kineske globalne inicijative „Pojas i put”, poznatije kao „Put svile”, izabrana je za predsedavajuću u sferi kulture i umetnosti za naredne tri godine.

Nedavno ste bili u Milanu i posetili ste Balet Milanske skale. Kako izgleda nakon strašnih udara pandemije i rigoroznih mera u Lombardiji?

Balet Milanske skale gledali smo 2008. na Beogradskom festivalu igre. Nastupili su pred prepunom salom Sava centra s komadom „Mediteranea” Maura Bigoncetija. Tako je ceo region, u najširem smislu reči, upisao prvo gostovanje jedne od najstarijih opersko-baletskih kuća Starog kontinenta. Intendant teatra bio je slavni dirigent Rikardo Muti. Sećam se da su pregovori trajali nekoliko godina, na kraju smo dobili premijeru, zbog koje su jednim avionom u Beograd doputovali igrači i tehničari, a drugim, o svom trošku, abonenti Skale. Danas je teatar poveren Dominiku Majeru, intendantu koji je stigao sa dugogodišnjim iskustvom vođenja Pariske opere i Bečke opere. Premijeru baleta „Don Kihot” u verziji Rudolfa Nurejeva postavio je u Milanu nedavni gost Beograda, baletska zvezda Hulio Boka. Bilo je predivno videti punu salu i čuti gromoglasne aplauze, nakon mnogo vremena. Predstave se i dalje gledaju pod maskama i svima su potrebni zeleni sertifikati, to jest kodovi za ulazak u teatar. Ipak, sve se zaboravi već s prvim otvaranjem zavese i izlaskom prelepe Nikolete Mani na scenu.

Aktivni ste na međunarodnom planu, a nedavno je stiglo i priznanje iz Kine – postali ste predsedavajuća inicijative „Pojas i put”, zadužena za kulturu i umetnost. Velika je čast za Srbiju da vodi ovaj komitet Unije 16+1 u narednom periodu.

U okviru delegacije Ministarstva kulture Srbije 2016. sam otišla u Peking. Tada je formirana Unija 16+1 za kulturu i umetnost. Beogradski festival igre i Nacionalna fondacija za igru, dve organizacije koje predvodim, pozvane su da budu među osnivačima. Potpisan je glavni akt i tražili smo načine da oživimo saradnju. Odmah po povratku pozvala sam pedagoge čuvene Baletske akademije iz Pekinga da dođu i predaju u Srbiji. Ponudili smo im jednogodišnje ugovore. Tako su u Beograd stigli baletski stručnjaci koje mi nemamo, a u Peking su, na moju preporuku, otišli pedagozi i koreografi savremene igre. Kasnije su usledili kongresi u Šangaju i Pekingu, zajednički gala koncerti u Beogradu povodom susreta gradonačelnika 16+1, kao i veliki kongres koji je 2019. godine organizovan u okviru Beogradskog festivala igre. Tokom 2020. i 2021. godine preselili smo se na virtuelne platforme. Susreti su postali iscrpljujući, u formi monologa o pandemijskim problemima i iskustvima. U jednom trenutku sam se pobunila jer nisam razumela svrhu naših izlaganja. Uostalom, i u Beogradu sam insistirala na programima, a ne na opravdanjima. Usledio je poziv. Na jednoj od poslednjih onlajn sesija kineske kolege su me predložile za predsedavajuću. Iako sam naslućivala da se nalazim u užem izboru, bilo je lepo čuti zvanično obrazloženje za poziciju Beograda u ovoj organizaciji i podršku iz Pekinga za moje ideje.

Da li ste dobili i podršku država regiona?

Politika je ozbiljan faktor koji ume da zaslepi čak i kada razgovaramo o baletu ili edukaciji u oblasti umetničkih profesija. Zato su pojedini predstavnici iz regiona ostali uzdržani tokom glasanja. Jasno je ipak svima da Beogradski festival igre baca bleštavo svetlo iz ove naše male avlije. Trebalo bi sada zasukati rukave i bez tradicionalnog naricanja, svojstvenog nama i komšijama, prionuti na posao. Cilj je da Unija 16+1, u delu koji se bavi umetnošću, a ponajviše igrom, bude vidljivija. Za početak najavljujem veb-sajt koji će na jednom mestu prikazati aktivnosti organizacija koje čine članstvo iz 17 zemalja.

U poslednje četiri godine ste odbornica u Skupštini Beograda, ali ste poznati po tome da imate svoje mišljenje i da se ne ustežete da ga iznesete. Recimo, niste se složili s promenom naziva nekih ulica, kao ni u nekim drugim prilikama.

Smatram da je Sarajevska ulica važna za Beograd jer je Beograd veliki i kosmopolitski grad. Verujem da staro jezgro mora da čuva svoje toponime, poput Ulice Strahinjića Bana. S druge strane, Beograd raste i širi se. Postoje ulice koje čekaju svoje ime i kuće koje čekaju svoju adresu. Svakako, ni tu se ne treba zaletati, već temeljno promisliti predloge. Nakon poslednjih beogradskih izbora među odbornicima su se našle brojne nestranačke ličnosti. Neki su poziv shvatili kao usputnu stanicu, ubrzo zahtevajući unapred zamišljene funkcije. Ja nisam imala nikakvu želju. Bilo mi je dovoljno što me je predsednik pozvao i otvorio ozbiljan prostor za drugačija mišljenja i stavove. Ostala sam do kraja četvorogodišnjeg mandata, smatrajući to elementarnim vaspitanjem i lojalnošću onom ko mi je ukazao poverenje. Nisam se mešala u teme kojima ne vladam, ali nisam umela ni da ćutim kada su u pitanju odluke iz kulture i zaštite svega što predstavlja istoriju i autentičnost grada.

I sami ste izloženi kritikama, zamerano vam je što ste „kupili” kartu za metro, govorili su da je to fatamorgana. Mnogi nisu verovali da je to moguće, ali sada, međutim, počinje izgradnja ovog najznačajnijeg projekta u istoriji Beograda.

U slavu balkanskog mazohizma i destrukcije metro je, umesto rešenja za nesnosnu gužvu i beskrajno traženje parkinga, u jednom delu ovdašnje javnosti prerastao u metaforu pogrešnog i nemogućeg. Metro imaju svi veći evropski gradovi, pa ne razumem zašto bi Beograd bio izuzetak. Iako smo u decenijskom kašnjenju, to ne znači da neke stvari nikada ne treba da nam se dese. Sputavajući svoju urođenu dorćolsku odvažnost, uvek saslušam kritike i sugestije, uz preduslov da su dobronamerne i stručne. Verujem da je mišljenje profesionalaca i stručnjaka u svakom poslu najvažnije. Međutim, ovde je samo u jednim novinama moje ime pomenuto 137 puta u vezi s metroom. Držanje karte koja je trebalo da označi početak projekta s francuskim partnerima iznedrilo je na stotine vickastih komentara i u drugim medijima. Zarad tiraža ili lajka na mrežama, nadmetali su se neznani junaci čija je kritika zastajala na prizemnim pošalicama. Nažalost, svi znamo da se i najbolji kafanski vicevi izližu ponavljanjem.

Kako ocenjujete stanje u kulturi posle četiri godine? Grade se muzeji grada Beograda i Nikole Tesle, zgrada Filharmonije...

Izuzetno je važno to što su nakon dugih radova otvoreni važni muzeji. Grade se novi prostori, ulaže se u opremu, govori o investicijama koje mogu trajno da unaprede umetničku ponudu... Nikada nije bilo toliko projekata i planova, ali ne zaboravite da publika uvek govori o izložbi, umetniku, predstavi, a gotovo nikada o konzervatorskim uslovima, hidrauličnom liftu za dizanje scenografije ili udobnom sedištu. Za rezultate u kulturi i njihovu konkurentnost na svetskom tržištu odgovorni su oni koji vode institucije. Činjenica je da među glasnogovornicima i direktorima važnih ustanova i manifestacija ima onih koji su tu bili i pre par ili više decenija. Takođe možemo da primetimo, ali ne uvek i da prihvatimo, ponekog izuzetnog menadžera i važne pomake. Dok se uspeh ne bude merio prodatim ulaznicama, nego slavskim čestitkama, nećemo imati sasvim jasnu sliku neuspeha.

Tendencije u Evropi povezane su s približavanjem kulture mladim generacijama?

Prelazak iz prošlosti u sadašnjost takođe bi trebalo da uključi mlade ljude ili one koji imaju radne kapacitete i želju za rizikom. Bez tih rezova ne vrede nam prostori. Ako Balet Milanske skale može da izađe na ulicu i nastupa na 17 lokacija u svom gradu, ako se izložbe slavnih slikara danas priređuju sa zadatkom da dizajnom, animacijama i kodovima privuku najmlađe, ako se vođenje kroz muzeje odigrava na vašem telefonu, onda zaista ne znam u kom smo se mi to vremenu zaglavili. Drago mi je da se ovih dana u Beogradu gledaju radovi Igora Vuka Torbice. U slavu talenta, ali i u cilju surovog podsećanja da mi takve hrabre i drugačije autore nismo spremni da podržimo onda kada je potrebno, jer brižljivo negujemo i zalivamo prosek. Primera je, nažalost, mnogo.

Tri trupe nam je kovid 19 zauvek ugasio

Beogradski festival igre, koji s velikim entuzijazmom vodite već skoro dve decenije, među retkima je u Evropi koji nije otkazan zbog pandemije, ali niste imali nijedan slučaj zaražavanja. Da li biste mogli da opstanete da nemate podršku velikih kompanija?

Beogradski festival igre je priča koja je odavno prevazišla zamisli svojih inicijatora. Međutim, bez strasti, hrabrosti i sulude posvećenosti, ne bi ga bilo. Tako je, verujem, u svakom poslu. Na samom početku ove strašne pandemije, kada su zamandaljeni svi teatri u svetu i prizemljeni svi avioni, donela sam odluku da nećemo otkazivati predstave. Zbog naše publike odlagali smo neke naslove i po pet-šest puta, ali smo ipak uspeli da ih izvedemo. Dve stresne godine zaokružićemo nastupom Drezden–Frankfurt trupe u decembru i onda možemo da kažemo da smo u potpunosti ispunili obećanja prema našoj publici, osim u slučaju tri trupe koje je kovid 19 zauvek ugasio. Iz Evrope, Amerike, Izraela, sa Kube i iz daleke Indije doveli smo sjajne umetnike. Nažalost, kapacitet sala je bio ograničen, pa smo u želji da publika ipak vidi nastupe nalazili nove kanale komunikacije i, zahvaljujući RTS-u, snimali i emitovali pojedine komade. Pomeranja, nemogućnost regularne prodaje ulaznica i odustajanje dela sponzora, doneli su ogromne finansijske gubitke. Zahvalni smo kompanijama koje nas tokom ove dve godine nisu napustile. Nadam se i želim da verujem da će 19. Beogradski festival igre izgledati baš ovako kako je početkom oktobra najavljen i da nećemo morati ovoliko da se borimo za svaki program. Uspeh je evidentan, ali ni umor nije zanemarljiv.

 

Komentari3
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

divno
Lepo je što ima još čitalaca Iljfa i Petrova. Dobrodošli u klub.
Ostap Bender
I kao što kaže čuveni Ostap Bender u romanu Zlatno tele, "benzin vaš, ideje naše". Ko će to da plati? Srpski narod, naravno.
Мали кромпир
Колико се сећам, у романима "Златно теле" и "Дванаест столица" Иљфа и Петрова, Остап Бендер, за разлику од ових наших данашњих, није мењао име које је добио од родитеља, по рођењу. Не знам да ли је случајно, али филм "12 столица" Мела Брукса, сниман је код нас, а завршна сцена управо у центру Београда!

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.