Subota, 29.01.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Ruženje Beograda

Блок 45 (Фото Википедија/Тајга)

Čuveni Blok 45 na Novom Beogradu izgrađen je 1973 godine. Njegovo urbanističko rešenje služilo je za primer, a više puta je predstavljano najvišim stranim zvaničnicima. U to vreme predstavljalo je revoluciju u domaćem urbanizmu, a neka rešenja bi bilo korisno i sada primeniti.

Osnovna karakteristika bloka je to što je s tri strane opasan ulicama tipa bulevara, a s četvrte rekom Savom s lepo uređenim kejom. Glavna odlika je što je blok presečen s dva upravna šetališta (sada upravo obnovljena), pa nema tranzitnog saobraćaja. Važna karakteristika je i to što je blok pomeren oko 80 metara od Ulice Jurija Gagarina i tu je najpre bila zelena površina, a kasnije su građeni uslužno-trgovinski i delom stambeni objekti koji su imali prizemlje i sprat. Osim toga, slobodne površine su sa dosta parkova i parkinga (kojih sada već nema dovoljno), sportskih i dečjih igrališta. Pored stambenih zgrada, u bloku su izgrađeni škola i dečje ustanove, kao i trgovine za snabdevanje. U susednom bloku su dom zdravlja, pijaca i brojne prodavnice.

Glavna stavka urbanističkog rešenja su dve pešačke zone, a ovde je u fokusu šetalište – koridor koji je upravan na reku Savu i Ulicu Jurija Gagarina. U produžetku je Ulica Dušana Vukasovića (odvaja blokove 62 i 63), tako da vizuelno predstavlja koridor od Bežanijske kose do reke Save.

Na kraju šetališta koje izlazi na Savski nasip bilo je izgrađeno monumentalno stepenište, u punoj širini pešačke zone. Pored više stepeništa, tu su bili platoi s betonskim klupama za druženje i ogromne betonske žardinijere. Sve je to razorio Čovićev propali projekat za daljinsko grejanje i, u prvo vreme, razbacao po parkovskim površinama, a mnogo kasnije samo je isplanirana površina zemljanog nasipa, dok su razoreni betonski elementi usitnjeni i odvezeni na deponiju (žardinijere su još na parkovskoj površini). Time je potpuno presečena veza pešačke zone i Savskog keja, a pešaci se sada snalaze obilazeći preko susednih kosih rampi. Niko nije ni pokušao da objasni da li je bilo moguće obići ovaj deo radi izbegavanja ogromne i trajne štete. Nadali smo se da svaka dozvola za rad na nekoj infrastrukturi znači i dovođenje oštećenih delova u pređašnje stanje.

Na drugom kraju šetališta, kojim se stazom izlazilo na Ulicu Jurija Gagarina, izgrađen je servis – auto kuća. Prvobitno je ispoštovana spratnost prema kojoj su izgrađeni i ostali objekti (prizemlje i sprat), ali je privatni vlasnik ogradio ceo okolni prostor, tako da pešaci koji idu na brojne linije gradskog saobraćaja ili se sa stanica javnog prevoza vraćaju mogu do svojih kuća i pešačkog koridora stići samo preko okolnog parkinga. Vizuelno je stvar još gora, jer je u poslednje dve godine u izgradnji (deo je već završen) „čudo” koje se sastoji od prizemlja i deset nadzemnih etaža iznad servisa i pored njega. Ova zgrada (a sigurno se sprema i proširenje, jer je s druge strane ostavljen kalkan za uziđivanje) potpuno kompromituje ideju i namenu pešačkog i vizuelnog koridora.

Miljojko Trišović,
dipl. građ. inž., Novi Beograd

Komentari2
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Vera Trišović
Poenta ovog teksta, što je bilo navedeno u originalnom  naslovu, je u tome što su državni mehanizmi odobrili gradnju desetospratnice koja je potpuno presekla pešačku osovinu bloka tako da ljudi sada moraju da je naširoko obilaze i preko nekog parkinga stignu do stanica gradskog prevoza. Primera  legalizovanja nedopustivog ima bezbroj, od gradnje kuća na Savskom nasipu pa sve do gore pomenutog Beograda na vodi koji samo tehnički neobrazovani mogu smatrati bilo čim osim nepopravljive greške.
Voter Gejt
Pogresno! Ispravno je pisati o ulepsavanju Beograda koji je najzad izasao na vodu sa urbanistickim resenjem koje predstavlja ovaj put zaista stvarnu revoluciju u domacem urbanizmu i koga posecuju strani zvanicnici koji su zainteresovani ne samo za urbanisticka resenja vec i za kupovinu kvadrata u njemu a za razliku od Bloka 45 koga su samo kurtoazno posecivali da ne uvrede domacina. Treba sada videti sta su vizure, pasarele i decije ljuljaske.. A tek 'deking' da ti stane pamet...

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.