Petak, 19.08.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
19. BFI

Igra je način povezivanja sa božanskim

Koreografije Alonza Kinga „Lični element” i „Azot” u izvođenju Lajns baleta iz San Franciska otvaraju 19. Beogradski festival igre
Алонзо Кинг са играчицом на сцени, током постављања представе (Фото: БФИ)

Njegovi igrači mogu sve, neguju savremeni izraz na špic patikama, tipičnim za klasiku, tehnički su precizni, a uz klavirsku džez muziku vode u meditativni svet. Za to je zaslužan koreograf Alonzo King, čija će trupa Lajns balet iz San Franciska, osnovana 1982, izvesti dva njegova komada, večeras u 20 časova u Madlenianumu, otvarajući svečano 19. Beogradski festival igre. Alonzo King, koji pripada rangu koreografa kakvi su Kilijan i Forsajt, posmatra balet kao nauku, zasnovanu na univerzalnim, geometrijskim principima energije, razvijajući tako novi rečnik pokreta iz klasičnih formi.

Kingove koreografije čine deo repertoara Kraljevskog baleta Švedske, potom Frankfurt, Bežar, Monte Karlo i Džofri baleta, Kompanije Elvina Ejlija, Hong Kong baleta i drugih. Sarađivao je sa brojnim vizuelnim umetnicima, muzičarima i kompozitorima iz celog sveta i veoma je cenjen kao pedagog. Dobitnik je brojnih međunarodnih nagrada. Naša publika videće večeras dve koreografije Alonza Kinga „Lični element” i „Azot” koje sam autor ovako predstavlja:

– Osnovna ideja komada „Lični element” je da nauka i posvećenost svemu što radimo moraju da se prepliću. Da bi komad bio dubok i posedovao moć transformacije, mora da postoji lični element u kome dajemo sebe, u aktu uspostavljanja ravnoteže između volje i prepuštanja. „Azot” je pak delo od 50 minuta koje govori o posebnoj promeni. Koncept pretvaranja olova u zlato je simbol stvarnog alhemijskog delovanja. Ideja je bila da se osnovni metali transformišu u čiste metale. Simbolično govoreći pretvaranje olova u zlato se odnosi na transformaciju uma i srca u duhovno zlato. Verovalo se da je azot suštinski agens transformacije u alhemiji. To je ime koje su drevni alhemičari dali živi koja upravo predstavlja živi duh skriven u materiji i koji čini transmutaciju mogućom. Veruje se da azot sadrži sve informacije o univerzumu, pa se takođe koristi i kao sinonim za Kamen mudrosti. Inače džez muzičari Džejson Moran i Čarls Lojd su maestralni i uvek je zadovoljstvo sarađivati sa njima i u ovim komadima koje ćete vi gledati večeras. Mi stvaramo zajedno i to je zanimljivo putovanje.

O tome koliko su pokret i igra važni King objašnjava:

– Ljusko telo predstavlja kolekciju vrtložnih sila u pokretu. Ćelije napravljene od rotirajućih atoma, protona i elektrona deluju zajedno sa inteligencijom i vitalnom snagom… Tu su osećaj, misao, snaga volje… Od grčkih filozofa smo naučili da je čovek zbir svih stvari. To doslovno znači da je svaki čovek na ovoj planeti mali mikrokosmos, minijatura koja sadrži sva svojstva i neprocenjivi potencijal za nešto veliko. Taj mikrokosmos ponekad se izgubi u logici makrokosmosa. Spolja, telo deluje kao jedan mali mehanizam, ali je njegova unutrašnjost i sadržaj, zapravo priča o beskonačnosti.

Na pitanje kako se nauka uklapa sa umetnošću i zašto njegova trupa ima naziv „Lajns” poznati koreograf odgovara:

– Termin „lajns” je sve ono vidljivo u svetu fenomena. Ne postoji ništa što je napravljeno ili formirano bez linije. U osnovi svega što možemo da sagledamo su linije. U matematici je to ravna ili zakrivljena kontinuirana dužina bez širine. Linije su u našim otiscima prstiju, oblicima naših tela, sazvežđima, geometriji... Linija označava početnu tačku i kraj... granicu ili večnost. Dodao bih da je igra najkompleksnija umetnost. Mora biti vrhunska, i može biti izvor isceljenja i regeneracije u kom se srce otvara i predaje. Igra je način povezivanja sa božanskim.

Tokom nastupajuće godine Alonzo King najavljuje da Lajns balet obeležava 40. godišnjicu i ističe da trenutno radi na celovečernjem komadu sa Džejsonom Moranom i izvanrednom pevačicom Lizom Fišer. Posle nastupa u Beogradu, očekuje ih evropska turneja. To je ujedno prvi put da Lajns balet gostuje u Evropi tokom proleća, jer su u to vreme uvek morali da otvore sezonu u San Francisku. Kovid je promenio neke ustaljene planove i doveo ih baš sada na Beogradski festival igre.

Jair Vardi: Jedan od najboljih festivaal u Evropi

U Nacionalnoj fondaciji za umetničku igru juče je Aja Jung najavila početak 19. BFI, u prisustvu troje igrača Lajns baleta iz San Franciska, zamenika gradonačelnika Gorana Vesića i Jaira Vardija, igrača, koreografa i dugogodišnjeg prvog čoveka Suzan Delal centra iz Tel Aviva. Lajns balet večeras u 20 časova u Madlenianumu otvara 19. BFI, a igrači ove trupe Majkl Montgomeri, Ađi Cisoko i Ilaria Guera su govorili o svojim iskustvima u radu sa koreografom Alonzom Kingom. Pokret nudi jedno humano i čovečno iskustvo, a kao što je istakla Cisoko sa Montgomerijem igra se sa maksimumom snage i uz rizik, a rizik je važan u životu. Nas je jedanaestoro igrača i svi smo kao porodica. A Ilaria Guero je podvukla da Kingove koreografije dodiruju srce i da je igrati isto što i živeti.

Novinarima se obratio i Jair Vardi koji će večeras besedom svečano otvoriti BFI:

‒ Vodio sam 20 godina jedan od najvećih centara igre u Tel Avivu i jedan od najvećih festivala u Izraelu. Nastupao sam sa kompanijom „Batševa”, Barišnjikovim i londonskim Rambert baletom. Danas sam ovde i uživam na jednom od najboljih festivala u Evropi koji ima odličnu selekciju. Prvi put sam u Beogradu ponovo posle 46 godina, kada sam nastupao sa Rambert kompanijom. Mnogo trupa iz Izraela je gostovalo kod vas i ta razmena je za nas bila veoma važna. Nema mnogo dobrih festivala u Evropi, a vaš je jedan od najboljih.

Komentari1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

n ercegovac
U svom ovom ludilu koje nas okružuje, Beograd i Srbija imaju jednu šansu, koju treba koristiti što se više može, dok traje. Ta šansa je da na istom mestu mogu da okupe umetnike iz zakrvljenih zemalja i civilizacija. Do it Belgrade!

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.