Ponedeljak, 27.06.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Abortus – između dozvole i zabrane

Dok su u Americi, ali i nekim zemljama Evrope rigorozniji zakoni o pravu na abortus, u Srbiji na ovu medicinsku intervenciju najviše odlaze udate žene, majke dvoje dece
Сви се слажу да дете мора бити пре свега жељено (Фото: Д.Јевремовић)

Gotovo pola veka od kada je američki Vrhovni sud dao ženama za pravo da odlučuju o sopstvenoj trudnoći, sve je verovatnije da će sada to pravo da im ukine. Tamošnja javnost strahuje da će, odmah posle presude Vrhovnog suda, oko 20 konzervativnih država zabraniti abortus. Dok većina Amerikanaca podržava pravo na medicinski prekid trudnoće, političari se nadaju da će i ovu temu okrenuti u svoju korist – za konzervativce to je prilika da stignu do srca najtvrđih birača, a za demokrate manje neprijatna tema od ekonomskih problema. I u Evropi je ovo pitanje aktuelno – iako je u većini zemalja abortus legalan medicinski zahvat, žene u Poljskoj i Mađarskoj se suočavaju sa sve restriktivnijim zakonima, dok je na Malti prekid trudnoće zabranjen.

A na Balkanu rasprave o abortusu nedavno je probudio slučaj Mirele Čavajde, Zagrepčanke kojoj su lekari u 27. nedelji trudnoće odbili da izvedu pobačaj iako je tada ustanovljeno da plod nema šansi da pobedi tumor na mozgu. Mada hrvatski zakon u ovakvim situacijama nedvosmisleno omogućava prekid trudnoće i nakon desete nedelje, tamošnji lekari pozvali su se na prigovor savesti. Ovo pravo u Hrvatskoj se obilato koristi, pa podaci pravobraniteljke za ravnopravnost polova pokazuju da se 2018. godine 59 odsto lekara pozivalo na savest.
A kakav je situacija u Srbiji? Kao i u komšiluku, prekid trudnoće na zahtev pacijenata legalan je do desete nedelje trudnoće i svaka žena samostalno može da odluči da li će da rodi ili ne. Prema poslednjim dostupnim podacima Instituta za javno zdravlje „Dr Milan Jovanović Batut”, pre dve godine obavljeno je ukupno 11.584 prekida trudnoće. Ginekolozi svedoče da se na ovaj korak najčešće odlučuju udate žene, koje su uz to i majke dvoje dece. Statistika pokazuje i da je čak 70 odsto žena koje su se obratile lekaru imale između 25 i 34 godine, dok je mlađih od 20 godina bilo 3,2 odsto.

Ove brojke deluju posebno zabrinjavajuće u sudaru sa statistikom koja pokazuje da se stanovništvo Srbija godišnje smanjuje za po jedan grad. S druge strane, zdravstvene vlasti, boreći se sa belom kugom, izdvajaju sve veća sredstva za finansiranje vantelesne oplodnje, podižu starosnu granicu za žene kojima je ovo možda jedina šansa da dobiju dete, a iz budžeta se izdvajaju sve veća sredstva za podsticaj rađanja.
Kakva god da su zakonska rešenja i statistike u društvu je aktuelna rasprava ko je u pravu –oni koji se zalažu za život ili oni koji se zalažu za izbor? I uvek je otvoreno pitanje gde povući granicu između dozvole i zabrane?
– Važno je da žene imaju izbor, ali i da razumeju da abortus nije isto što i stomatološka intervencija i da ga ne shvataju kao kontraceptivno sredstvo. Stav „uvek možeš da abortiraš” je opasan i govori nam da je neophodna edukacija. Nažalost, mnoge žene odlaze kod doktora tim povodom a da i nisu svesne kako će nakon toga da osećaju. Za veliki broj njih abortus je traumatično iskustvo i najčešće se suočavaju sa osećajem tuge, krivice, žaljenjem… Zato je važna podrška i porodice i psihologa i društva – objašnjava za „Politiku” psiholog i psihoterapeut Aleksandra Janković.

Razloge za prekid trudnoće kod žena koje već imaju decu naša sagovornica vidi pre svega u racionalizaciji, ali neretko i u stilu života.

– Nedostatak finansijskih sredstava, postpandemijska kriza i osećaj da je svet postao opasno mesto za život, neki su od razloga. Takođe, živimo u doba hedonizma u kojem ljudi ne žele da podnesu žrtvu i gde je sve svedeno na materijalno, pa se kroz tu prizmu gleda i na nov život. S druge strane, kod žena koje nisu rađale postoji strah od abortusa u smislu da li će ova intervencija ostaviti trajne posledice na reproduktivni sistem i zato je njih manje u ovoj statistici – ističe Aleksandra Janković.

U društvu često žene koje abortiraju bivaju etiketirane kao razmažene, a naša sagovornica naglašava da se sa stigmatizacijom suočavaju i majke koje su više puta rađale, kao i žene koje nemaju decu.
– O njima se priča kao o nepotpuno ostvarenim osobama, dok one koje su se porađale tri ili četiri puta bivaju okarakterisane kao primitivne, kao osobe koje ništa drugo u životu ne rade osim što rađaju. A žigosane su i one žene koje se odluče da prekinu trudnoću, od lekara koji ih osuđuju što su došle na tu intervenciju do sredine u kojoj žive. U svim ovim slučajevima sve se lomi na leđima žena – naglašava naša sagovornica.

Komentari7
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

ja
Zasto kutija kontraceptiva za jedan mesec kosta vise od 1200 dinara?
dani
Ne radi se o zabrani abortusa, kako pise u tekstu vec o povlacenja automatskog prava zene da abortus dobije preko socijalnog. Inace bi abortusi i dalje bili dozvoljeni. Inace, mislim da se premalo prica o posledicama abortusa za zenu, psihickim i fizickim. Mozda su ove psihicke ozbiljnije. Svi pisu o pravu zene da to uradi jer je to njeno telo, ali ne pise se o tome sta taj postupak zapravo cini njenom telu, i dusi. Pise se o tome kao da je to vadjenje zuba.
bambi i jelena
Oba komentara napisali su muškarci. Kad počnu da radjaju, nek se jave. Moje telo, moja odluka.
dusan1
Osim tela žene imaju i dušu . Nisam pop da brinem o tuđoj duši ali ako je samo briga o telu za žene toliko bitna onda je (odluka za) abortus nešto kao vađenje zuba . Za takve žene deca dođu kao neka Božija kazna ! Možda je i pravednije da ih nemaju ali iz iskustva znam da se kad vide bebu majke promene i ne misle više samo na sebe !
Александар С.
Беба није ваше тело, нити део вашег тела. Има своје органе, чак и своју ДНК. За крај, децу не доносе роде, тако да будите пажљиви и нећете бити у таквој ситуацији.
bambi
Svaka osoba koja abortusom ubije bebu za mene nije normalna u psihijatrijskom smislu reci. Takve osobe su bolesne i drustvo mora da im izadje u susret. Za abortus doista ne postoji niti moze postojati bilo koje opravdanje. Prekid trudnoce se moze obaviti u slucaju da je u pitanju bilo silovanje ili u slucaju da postoji krupan problem sa zdravljem ploda. Postoje i procene lekara ali to su sasvim druge okolnosti i nemaju veze sa necijim hirom da se abortira zato sto mu je tako palo na pamet.
Jelena
Resenje je da se pokrene aktivna kampanja kojom ce se majke podsticati da ostave sansu nerodjenom detetu, iznesu trudnocu i onda ako ga zaista ne mogu zadrzati neka dete ostave za usvajanje. Radjanje je zdravije od prekida trudnoce, detetu je spasen zivot a nesrecni bezdetni parovi ce se dobiti radost roditeljstva, sto je sve dobro za celu zajednicu.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.