Nedelja, 14.08.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Kepler i naučnici o Bogu i čoveku

Јохан Кеплер, рад Августа Келера (Фото: „Википедија”)

Poštovani g. Dragan Stanković iz Beograda u dopisu objavljenom pre nekoliko meseci u rubrici Među nama pod naslovom „Majka naučnika Keplera optužena da je veštica” navodi i imena drugih naučnika koje je Katolička crkva kaznila zbog njihovih stavova – Galileja, Kopernika i Đordana Bruna, koji je „živ spaljen”. Autor navodi da je u tzv. Svetom rimskom carstvu lov na veštice bio razvijen i tokom stotinak godina i „25.000 starijih žena svoj život je završilo na lomači”. Dopis je pisan tako da se naučnici prikažu kao ateisti i borci protiv crkvenih stega i njene dogme da je „Zemlja centar vasione”.

Tačnije je da je poimanje tadašnje nauke bilo takvo i da se smatralo da je atom nedeljiv. Kasnijim izučavanjem Stvoriteljeve tvorevine, kako nas uči Simvol vere, „Verujem u jednoga Boga Oca, Svedržitelja, Tvorca neba i zemlje i svega vidljivog i nevidljivog”, došlo se do novih saznanja na Zemlji, od „atoma do Univerzuma”, na kojoj se rodio Isus Hristos, iskupitelj i spasitelj, potomak Adamov u vreme Oktavijana Avgusta i osnovao crkvu svoju, koja se 1054. godine razdelila pa je zapadna, odvojena od istočne pravoslavne.

Prosvećeni umovi su izračunali da je naša „Gospodnja Zemlja i sve što živi na njoj” (Ps 24.1) udaljena od Sunca 150 miliona kilometara; pa kada bi se ona u svom kretanju primakla Suncu sve bi sagorelo, a kada bi se udaljila sve bi se u led pretvorilo. Nije ni čudo da je psalmopevac car David pevao „Veliki jesi, Gospode, i čudna su djela tvoja i nijedna reč nije dostojna da opeva veličinu tvoju”.

Kažu i da je sam Isak Njutn zadivljen Prirodotvorčevom tvorevinom i „na pomen imena Božjeg skidao šešir i klanjao se Bogu”, kako navodi prof. dr Lazar Milin u knjizi „Razgovori o veri”. Nisu svi naučnici nevernici, kako mnogi, pa i g. Stanković ističu. Jeste inkvizicija na zapadu u Rimskoj crkvi „sudila” ljudima koje je svrstala u jeretike, dok je Pravoslavna crkva do danas bila i ostala „lečilnica”, moleći se rečima Hristovim: „Oprosti im, Oče, ne znaju šta čine” i ostavite: „Osveta je moja”.

Dr Milin navodi da je Đordano Bruno spaljen kao Jan Hus, jer je ismejao rimskog episkopa (papu), a po njegovom navodima, među mnogim naučnicima i istraživačima, među kojima je i Rene Dekart, nije ni tri odsto ateista. Ako bi se iz oblasti matematike izostavili verujući, kao što su bili Platon, Pitagora, Dekart, Paskal, Ojler, Lajbnic i Gaus, od knjiga matematike ostale bi samo korice. Francuski fizičar i matematičar Blez Paskal često je isticao: „Koliko sam radio, stekao sam veru seljaka iz Bretanje”.

U 20. veku treba pomenuti verujuće naučnike kao što su Maks Plank i Nils Bor. Zatim tu je mikrobiolog Aleksandar Fleming, koji je otkrio je penicilin, pa Driš, Bavnik, a da ne govorimo o našim planetarnim umovima. Zato P. P. Njegoš kao Milton poje: „Bog je sebi i hram digao nad svima/što sav strašni prostor zauzima”. Među naučnicima koji su verovali u Boga su i Nikola Tesla, Mihajlo Pupin, Ruđer Bošković, Jovan Cvijić, Josif Pančić... Bez pomenutih umova, Bogom danih rodu čovečjem i našem srpskopravoslavnom, ne bi bilo ni hrišćanske civilizacije, jer Hristos je „put, istina i život”, uči nas apostol Jovan u Jevanđelju (Gl 14, stih 6).

Treba se setiti reči „svetitelja svetske književnosti” F. M. Dostojevskog, koji dovikuje uzburkanom i ratom zahvaćenom svetu: Smiri se, gordi čoveče, u nemiru kaznićeš samog sebe.

Protojerej-stavrofor Aleksandar Sredojević,
Beograd

bambi
Dusane religijske dogme je izmislio covek, a matematicki aksiomi su profil prirode konstatovan observacijom. Nije isto. Sa druge strane, ne postoji bozja volja, jer ako bi postojala, tesko da bi smo akcije u koncentracionim logorima mogli da podredimo njom? Osim toga, zakon u datim okolnostima vazi uvek isto ali se dogadjaj koji proizilazi iz doticne zakonitosti realizuje razlicito sa razlicitom verovatnocom. Opasno je pricati o nauci ako nisi naucnik.
Srdjan Lonchar
Ne postoji NAUKA o nastanku Svemira i zivota na zemlji. Postoje stvari kako to Djokica zamislja (bila jednom 1 mala inf tacka ogromne mase pa eksplodirala Booom! Stvori se 1cel bakterija! Pa iz nje nastala riba pa riba izasla na suvo postalo drvo pa poletela pa majmun..Darvinova religija). Sva moderna nauka je verovatnoca. Nema ni 0 verov da postoji AKTIV BOG koji sve zapisuje. Nezamislivo je (mala verov) da je SAVRSENSTVO zivota i Svemira puka slucajnost-sama po sebi sto je i Ajnstajn smatrao
Gordana
Religija, umetnost i nauka tri puta u vecnom traganju ka istom cilju - ISTINI
Kaja
Nauka i religija nisu suprotstavljene već komplementarne. Jedna se zasniva na znanju druga na verovanju.
Бранислав Станојловић
НИШТА релативно! Наука нас учи како, а вера зашто. Као физичар током живота истраживања на ивици научног знања схватио сам да је све детаљно прорачунато и створено.
dusan1
Dali su religijske dogme i matematički aksiomi isto ? Dali je postojanje veza između uzroka i posledice Božija volja (koja nekad može ali i ne mora da se ponovi) ili zakon (koji važi uvek u datim okolnostima) ? Ako jesu onda je nauka i religija isto !
Prikaži još odgovora
dr Slobodan Devic
Fenomen boga je aksiom i za religiju i za nauku. Religija ga naziva Bogom, a nauka prirodom ...
Srdjan Lonchar
Njutnov 2-gi Univerzalni Zakon Kretanja (A=R): Svaka uzurpacija u Svemiru MORA da se amortizuje do 0 kad tad! Ko to obezbedjuje? Samo po sebi? Nema nista samo po sebi. Nacisti pobili 6 miliona (A). R josh dolazi u ratama: Nemci placaju reparacije. Kad dodje zivotinja-covek svi kazu Hitler(Nemac).To je (R)! Proces nulifikacije A. NATO napao prcvarnicu SCG unistio MP(A). KIM je zauvek izgubljen (Akad Kostic). Polako. R je sad u UKR. Svet uvek tezi ka resenjima BOZJE PRAVDE na dugu stazu. Otkud to?