Utorak, 04.10.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
69. PULA

„Zlatne arene” za dominantnu „Zbornicu”

Debitantski film Sonje Tarokić dobio čak pet „Arena”, „Leto...” Raše Andrića osvojio nagradu publike, a među laureatima je i hrvatsko-srpski „Stric”
Соња Тарокић с једном од пет освојених „Златних арена” за филм „Зборница” (Фото: 69. Пула ФФ)

Pula – Dalo se očekivati da će u nacionalnom takmičarskom programu 69. Pulskog festivala, sastavljenom od 10 filmskih naslova (sedam debitantskih), trijumfovati „Zbornica”.

Jednostavno, ovaj debitantski film scenaristkinje i rediteljke Sonje Tarokić, u produkciji uporne i visprene Ankice Jurić Tilić („Kinorama”), bio je superioran u ovogodišnjoj selekciji. I zato je sasvim opravdano što je osvojeno čak pet „Zlatnih arena”. Osim nagrade za najbolji film 69. Pule, tu su i „Arene” za najbolju režiju, najboljeg glumca (Stojan Matavulj), najbolju sporednu žensku ulogu (nenadmašna Nives Ivanković) i najbolju montažu (Borna Buljević).

Zanimljivo je da je film „Zbornica” svoju svetsku premijeru imao na prošlogodišnjem 55. Festivalu u Karlovim Varima, sa kojeg se vratio sa dva osvojena „Kristalna globusa”. Sada je ovaj film konačno dočekao susret sa žirijem na domaćem terenu i s pulskom publikom u Areni. Izvrstan, rediteljski kompleksan i zahtevan film. Sonja Tarokić je u svojoj „Zbornici” na humoran, dovitljiv, ali i duboko istraživački način uronila u mikrokosmos prave školske košnice, fokusirajući se upravo na one koji su preuzeli na sebe najodgovorniju ulogu koju odrasla osoba može da ima – da obrazuje buduće generacije. Prateći svoju glavnu junakinju Anamariju (izvrsna Marina Redžepović), novozaposlenog školskog pedagoga sa iskrenim i pomalo naivnim pristupom razvoju i značaju svog posla, Tarokićeva uz pun dinamizam međusobno složenih nastavničkih odnosa vodi gledaoce na put suočavanja s licemerjem, nadobudnošću, sitnim i krupnim podmetanjima, ulizničkim odnosom prema onima po hijerarhiji iznad, s nervozom, stresom i sa odnosima prema deci i roditeljima. Svaka scena je ogledalo nekog ili nečeg važnog iz školskog života koji će na sve zajedno ostaviti trajni trag...

Sonja Tarokić u svojoj „Zbornici” vešto i zanimljivo predočava i igru moći koja se odvija iza kulisa i preciznom režijom, prethodno brižnom i pažljivo sprovedenom koreografijom scena, pokazuje i svoju autorsku samouverenost i sigurnost. Rezultat svega toga sada je u Puli još jednom potvrđen.

„Zlatnu arenu” za najbolji scenario osvojio je scenarističko-rediteljski dvojac u sastavu Andrija Mardešić i David Kapac za priču iz filma „Stric”, u kojem naslovnu rolu tumači Predrag Miki Manojlović. Ovogodišnjem 56. Festivalu u Karlovim Varima „Stric” je imao svetsku premijeru u programu „Proksima” i osvojio je Specijalnu nagradu. Sam film je nastao kao koprodukcija između Hrvatske i Srbije, srpski producentski partner je Milan Stojanović („Sense prodakšen”), čiji producentski potpis stoji i iza filma „Leto kada sam naučila da letim” Radivoja Raše Andrića, koji je apsolutno najtoplije dočekan i s najvećom ocenom od strane pulske publike ocenjen film (4,87). Kao srpsko-hrvatska koprodukcija, Andrićevo „Leto...” našao se među takmičarima u Međunarodnom programu, a zvanični žiri namenio mu je „Zlatnu arenu” za najbolji hrvatski doprinos u manjinskoj koprodukciji – glumici Snježani Sinovčić Šiškov, za „topao, srdačan i životni portret baba-tetke Luce, koja leči generacijske i etničke razlike u šarmantnom Andrićevom filmu o odrastanju”. Posle veoma uspešnog vatrenog krštenja u Areni film „Leto kada sam naučila da letim” od 11. avgusta kreće u redovnu bioskopsku distribuciju širom Hrvatske.

Lana Barić sa osvojenom „Arenom” za najbolju žensku glavnu ulogu (Foto: 69. Pula FF)

„Zlatnu arenu” za najbolju glavnu žensku ulogu na 69. Pulskom festivalu osvojila je izvrsna Lana Barić, koja je bez „dramatičnih scena, bez plakanja, vikanja ili nervnih slomova, već isključivo sa svojom uverljivom autentičnošću” odigrala lik supruge Vesne u filmu „Glava velike ribe” Arsena Oremovića. Film je nastao prema romanu Ognjena Sviličića, a s njim je i u formi dugometražnog igranog filma Oremović, nekadašnji filmski novinar i kritičar, sada uspešno debitovao. Oslonivši se u ovoj izazovnoj porodičnoj drami na tri sjajna glumca – Barićevu, Nikšu Butijera i Nevena Aljinovića Tota (igraju dva brata) i na izvanredni snimateljski rad i fotografiju Marinka Marinkića, Oremović je izgradio film angelopulovski maglovite atmosfere i ritma, čime je postigao da priča o životnim neuspesima, posttraumatskim stresnim sindromima i neskladnom bračnom odnosu od strane gledalaca dobije puno razumevanje i saživljavanje.

Sa čak četiri osvojene „Zlatne arene” u Međunarodnom programu, za svoje uspešno (hrvatski) manjinsko producentsko učešće u filmovima „Dani suše” turskog reditelja Emina Alpera i „Vizija leptira” ukrajinskog autora Maksima Nakonečnog, na velikoj sceni u Areni dominirala je producentkinja Anita Juka („4 film”), a među nagrađenima na 69. Pulskom festivalu našla se i glumica, scenaristkinja i rediteljka Nina Violić, autorka filma „Baci se na pod”, za koji je osvojila nagradu „Breza” za najbolji debi na festivalu.

Učešće većinski srpskih filmova i naših autora i ove godine u Puli bilo je i zapaženo i značajno. Osim Radivoja Raše Andrića, svoje filmove su pred publikom predstavili Dušan Kovačević, Srđan Dragojević (u Međunarodnom programu), Gordan Matić (njegov film „Pucnji u Marseju” prikazan je u Specijalnom programu), Ivan Jović i Kosta Đorđević („Filmovi u nastanku”). Svi oni u realizaciji svojih filmova, za koje su dobili sredstva preko konkursa Filmskog centra Srbije, imali su i hrvatske koproducente. Bez međusobne koproducentske pomoći i podrške teško da se više može zamisliti opstanak i napredak kinematografija iz zemalja regiona. To je bila i jedna od važnih tema u ovogodišnjem industrijskom delu filmskog festivala u Puli.

Komentari2
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

сви у пулу, пазаниш
"Без међусобне копродуцентске помоћи и подршке тешко да се више може замислити опстанак и напредак кинематографија из земаља региона." Чак и више од тога, ни српска, ни хрватска, нити босанска кинематографија не могу се замислити без мешовитих глумачких екипа. Тако да опет добијамо, како је модерно да се каже "регионалне" глумце и глумице. А ради се, заправо, о наставку постојања југословенског филмског простора као неминовне, природне целине, која не мора нужно да буде политички обојена.
Перагеније
"Боже, сачувај ме од српског јунаштва и хрватске културе." (Мирослав Крлежа)

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.