četvrtak, 13.12.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:34

Narodna nošnja u podgolijskim selima

Devojke su marame malo zabacivale, pa se iznad čela videla i kosa, dok je kod udatih žena to smatrano raskalašnim
Autor: Slavka Bakračevićnedelja, 02.04.2017. u 18:30
Ивана и Далибор Тодотовић (Фото С. Бакрачевић)

Novi Pazar – Kako sa starih fotografija zaključiti iz kog su vremena, da li su udate žene ili devojke, od čega se odeća izrađivala – samo su neka od pitanja za čijim odgovorima neumorno traga mladi istraživač volonter Dalibor Todorović iz Raške.

Na prezentaciji tradicionalne narodne nošnje u podgolijskim selima Raške i Novog Pazara u 19. i 20. veku, minulog vikenda u novopazarskom muzeju „Ras“ Dalibor je iznenadio i najstarije u publici, koji se prisećaju kako su se oni i njihovi preci oblačili.

Dalibor nije etnolog, već doktor veterine, zaposlen u Institutu za veterinu u Novom Sadu. Ali, običaji, nošnja, starinske pesme i igre sačuvani u sećanjima starih odavno su ga zanimali. Pet godina je kao član Kulturno-umetničkog društva „Raška“ obilazio dvadesetak sela u raščanskoj opštini, beležeći kazivanja najstarijih i prikupljajući odevne predmete koje odavno niko ne nosi, ali se čuvaju kao dragocenost i uspomena na pretke.

Kada se oženio Novopazarkom Ivanom, tada članicom KUD „Ras“, istraživanje je proširio i na podgolijska sela u ovoj opštini. Ivana mu se u tome pridružila. Obišli su desetak sela, koja se malo razlikuju od raščanskih, jer su do balkanskih ratova bila u sastavu Osmanskog carstva. – Nema tu mnogo raznovrsnih materijala. Kraj je bio stočarski, pretežno ovčarski, pa se i odeća izrađivala od vune, zatim od konoplje, ređe od pamuka i lana. Bojila se prirodnim bojama, u orahovini, lukovini, koprivi, ili kani i karaboju, koji su kupovani u varoši – kaže Dalibor.

Zapaža ovaj mladi istraživač i i da su u 19. veku muškarci nosili duge košulje do iznad kolena od konopljanog platna sa vezom, pantalone i prsluk, džemadan, od belog sukna, jelek od crnog sukna, opanke od neštavljene „prijesne“ svinjske kože i vezne čarape, a u specijalnim prilikama i japundžu, ogrtač od crvenog sukna i kapu ćelepoš ili fes na glavi. Obavezni deo nošnje bio je i šareni pojas, tkanica, koji se u ovom kraju naziva i kanica.

U ženskoj nošnji tog vremena preko vunene suknje obavezna je šarena pregača, „uvijanka“, nalik sadašnjoj kecelji, marama sa resama, a zatim i zubun – dugi prsluk od belog sukna sa vezom.

Kasnije, pred Prvi svetski rat muškarci počinju da nose pantalone od tamnog sukna, krojene ravno, koporan sa jelekom i šubare. Kape šajkače u ovaj kraj su stigle tek po povratku solunaca, posle Velikog rata.

Tada počinju da se izrađuju opanci od prerađene svinjske kože, sa „ćušama“ i kaišima oko nogu. Zato se i vezene šare na čarapama pomeraju na gore, uz nogu. Pregača izlazi iz mode, stižu suknje „meleske“ i pantalone na bridž, sa „gušama“ .

Na fotografijama nastalim uglavnom na crkvenim saborima tog vremena Dalibor pokazuje da su se i dečaci i devojčice oblačili isto kao i odrasli. Marama na glavi je obavezna i za devojke i udate žene, ali devojke su marame malo zabacivale, pa se iznad čela videla i kosa, dok je kod udatih žena to smatrano raskalašnim.

Na fotografijama nastalim nešto kasnije, uoči Drugog svetskog rata, uočava se poneki detalj iz centralne Srbije.

Dalibor kaže da je nošnja sastavni deo identiteta jednog naroda i da će on i Ivana nastaviti sa istraživanjem i prikupljanjem starih odevnih predmeta.

U ulozi svojevrsnih manekena prikupljene modele stare više od jednog veka nosili su članovi KUD „Golija“. Predsednik ovog društva Goran Asović kaže da folklor nisu samo igre i pesme, već i sve ono što je činilo jedno vreme, odevanje i običaji. Direktorka Muzeja „Ras“ Milena Rajović je istakla da i na taj način ustanova doprinosi očuvanju kulture i tradicije ovog kraja.


Komentari1
845f0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Alisa
U Grckoj su sacuvali secanje na nosnje u svakom kraju Grcke. Onda na drzavni praznik skole imaju parade (svaka u svojoj opstini) i dok su skolska deca u nekim uniformama ili teget belim kombinacijama, pretskolska deca oblace iznajmljene narodne nosnje iz raznih krajeva Grcke. Naravno da su preslatki i odlicno im stoje. Nosnje su lepo uradjenje i iznajmljuju se. Bilo bi divno kad bi nesto tako postojalo i u Srbiji.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja