nedelja, 05.04.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:08
FORMULE ŽIVLjENjA

Džungla u učionici

Vršnjačko nasilje je najbolje razumeti kao posledicu ili simptom jednog dubljeg poremećaja – neprijateljstva u vršnjačkoj grupi, a lek za to nije toliko u zabranama i kaznama, koliko u smanjenju neprijateljskih i izgradnji dobrih i prijateljskih odnosa
Autor: Zoran Milivojevićponedeljak, 20.11.2017. u 08:00
(Срђан Печеничић)

Izveštaji o vršnjačkom nasilju u školama ne samo da uznemiravaju zbog brutalnosti zlostavljanja, već i zbog reakcije vršnjačke „publike” koja je ili ravnodušna ili navijački podstiče zlostavljanje njihovog „druga” ili „drugarice”. Za osudu je i čin zlostavljanja i odnos unutar vršnjačke grupe.

Brutalno zlostavljanje je uvek izraz neprijateljskog odnosa. Za zlostavljača je zlostavljanje opravdano njegovim doživljajem da je drugi bilo zla osoba (mržnja) bilo bezvredna osoba (prezir). Vršnjačko nasilje je najbolje razumeti kao posledicu ili simptom jednog dubljeg poremećaja – neprijateljstva u vršnjačkoj grupi.

Kada se fokusiramo na nasilno ponašanje, fokusiramo se na simptom. Zato je dobro, ali nedovoljno podizati svesnost o raznim oblicima zlostavljanja, jasno ga označavati kao neprihvatljivo ponašanje, zabranjivati i kažnjavati. Korenito rešenje je ono koje se usmerava na odnose u vršnjačkoj grupi, na smanjenje neprijateljskih, a izgradnju dobrih, prijateljskih odnosa posebno u vršnjačkoj grupi koju čini odeljenje ili razred.

Vladavina jačeg ili „luđeg”

Kada dete pođe u školu ono je biće koje je nedovoljno socijalizovano, a upravo buduće iskustvo školovanja i funkcionisanja u odeljenju treba da mu pomogne da se socijalizuje. U tom segmentu škole koje su sve više obrazovne, a ne vaspitne ustanove treba da povrate svoju vaspitnu funkciju.

Kada se u razredu nađe grupa nedovoljno socijalizovane dece oni između sebe uspostavljaju grupnu dinamiku „vladavine jačega”. Oni uspostavljaju grupnu hijerarhiju na čijem vrhu je onaj koji je najjači (označen kao alfa), dok se na nižim nivoima nalaze slabiji, sve do dna na kome su najslabiji članovi (označeni kao omega). U grupi su odnosi zasnovani na strahu od nasilja jačeg ili „luđeg”, gde se pojedinci podređuju jačem, dok sebi podređuju slabije. Članovi grupe su sebični, ne uspostavljaju odnose poštovanja, samilosti, saosećanja i empatije. Alfa dečaci prete fizičkim nasiljem, a alfa devojčice zastrašuju spletkama, odbacivanjem i isključivanjem.

Ovakvu grupnu hijerarhiju zasnovanu na piramidi moći nalazimo u čoporima određenih životinja. Iako u njima postoji osećanje pripadnosti grupi, uspostavljeni odnosi nisu prijateljski već se kreću od pasivnog neprijateljstva koje se izražava kao ravnodušnost prema patnjama drugog člana grupe do aktivnog neprijateljstva koje podrazumeva neku vrstu agresivnosti motivisane prezirom ili mržnjom.

Vladavina pravičnosti

Kada su pojedinci u grupi dovoljno socijalizovani, tada grupa više nije skup pojedinaca koji se međusobno bore za status, već je uređena prema principu „vladavine pravičnosti”. Tada u grupi više nije važno ko je jači, a ko slabiji, već je važno ko je u pravu, a ko nije; šta je fer, a šta nije fer. Članovi grupe se poistovećuju sa drugim članovima: u drugima vide sebe i ne žele da drugima rade ono što ne žele da drugi rade njima. Članovi grupe su važni jedni drugima, važno im je kako se drugi osećaju, izražavaju saosećajnost, samilost, empatiju, a nadasve uvažavaju prava drugih. Najkraće rečeno, to je grupa u kojoj prevladavaju prijateljski odnosi, što ne znači da je u njoj svako prijatelj sa svakim.

I u grupi u kojoj prevladavaju prijateljski odnosi dolazi do konflikata, a i do fizičkih obračuna. Postoje dve bitne razlike u odnosu na neprijateljsku grupu. Prva je ta što je dominantna emocija u konfliktima ljutnja, a ne neprijateljske emocije prezira ili mržnje. Zato i u slučaju fizičkog obračuna primenjena sila nema kvalitet brutalnosti. Druga je ta što članovi grupe koji nisu uključeni u konflikt deluju tako što razdvajaju, sprečavaju, štite žrtvu i osuđuju onog člana koji je nepravičan ili nasilan.

Iako socijalizacija grupe nije brz proces, ona je glavni mehanizam borbe protiv svakolikog vršnjačkog zlostavljanja. Udružena sa podučavanjem nenasilnim metodama rešavanja konflikata, vršnjačkom medijacijom i sličnim postupcima može dati željene rezultate ne samo u sprečavanju vršnjačkog nasilja već u izgradnji odgovornih, samostalnih funkcionalnih odraslih osoba.


Komentari9
36587
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Milan Trisic
To je sve posledica drustvenog modela gde vise nismo jedni drugima drugovi, kolege u nekom zajednickom radu. Ucenju, projektu, bilo cemu. Sad smo postali konkurenti. I taj model se, ogoljen, primitivan, spustio i u skole. Zgazi drugog, da meni bude bolje. Zapravo, zgazi sve, samo sam ja bitan.
Galla
Koji je sistem vrednosti i model koji se nude mladima?! -Devojke, razgolitite se i obavezno stavite silikone i implante na zdrave zube.Obavezno operisite vase mlado i lepo lice kod nekog dr. plasticne hirurgije. Upisite se na privatni fakultet i kupite diplomu! Budite starleta!Budite kao J. Karleusa! Udajte se za fudbalera...po mogucnosti. -Mladici, budite nabildovani, celavi i istetovirani. Budite kontroverzni biznismeni! Ne prezajte ni od cega!Upisite se u vladajucu partiju.
Vesna Pavlović
Bilo kakav oblik nasilja, je vapaj. Kao pokusaj samoubistva secom vena. Iz njega se cuje, svi smo mi zrtve necega ili nekoga PRIMETITE ME VEC JEDNOM I JA NESTO ZNAM I VREDIM. Svako ima potrebu da se istakne u necemu, a kada porodica kao kljuc problema zakaze najlakse se istaci kroz neki oblik nasilja pogotovo u drustvu bez autoriteta i porodice koja se spominje samo u vreme "Ivkovih" slava, proslava punoletstva po kafanama i vencanjima koja su duza i skuplja nego ceo njihov bracni zivot posle.
милица новаковић
Млади са својом енергијом,хормонима,жељом за афирмацијом су увек тежили да померају границе.Одрасли су ту да им постављају границе.Ако граница,обавеза и одговорности нема њихова енергија мора да се изживи;онда млади измишљају активности на свој начин.
Sasa Trajkovic
Moram da pohvalim autora teksta koji izlazi iz klišea koji nam decenijama dolazi iz nadležnog ministarstva u NVO koja po pravilu krivicu NE vidi u sebi već u školi, profesorima koji su i sami žrtve nasilja koje je dominantno u našem društvu pogledajte skupštinu, stadione, ulicu... naslovne strane novina ili sa TV a a sve se to reflektuje na ŠKOLU. Nasilje dolazi sa ulice i iz kuće a škola je samo mesto na kome ono kulminira u sveopštoj klimi nasilja i NE tolerancije dok ga je ova vlast pro zapadnim zakonima o nekakvim KVAZI pravima koja su deklarativna jer ih NE prate i odgovarajuće kazne ili obrasci ponašanja u porodici, medijima... društvu. Celoj ovoj priči su kUmovali i psiholozi koji promovišu deceniju ŠKOLU BEZ NASILJA ... a rezultate sada vidimo ali odgovornost NE prihvataju. I tako ulazimo u spiralu nasilja koja se preliva iz porodice, stadiona ulica na školu u tom začaranom krugu NASILJA svi smo na kraju ŽRTVE.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja