ponedeljak, 12.11.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 17:31

Poletela „sova”

​Jednomotorni avion, niskokrilac, četvorosed ima najmoderniju digitalnu opremu, spreman je za letove u svim uslovima i namenjen za obuku, selekciju, sportsko i turističko letenje
Autor: Olga Jankovićčetvrtak, 23.08.2018. u 21:31
(Фото Танјуг)
Пилот Зоран Шпановић у новој летелици (Фото: О. Јанковић)

Pančevo – Prvi utisci izuzetni, lep let, a „ptica” prelepa. Avion iznad očekivanja, na tragu „utve” 66 i 75, tradicija se nastavlja u punom sjaju. Po mom letačkom mišljenju, „Utvina” „sova” je letelica izuzetnih performansi i punog komfora, ne samo za posadu, nego i za putnike. Konkurentan, prati nove trendove i predviđam mu lepu budućnost. Ovo su reči iskusnog pilota Zorana Španovića, pošto je sa visine od 4.000 fita, posle gotovo jednočasovnog prvog probnog leta tokom programa ispitivanja, prizemljio novu letelicu pančevačke fabrike aviona.

Kao avion opšte namene, „sova” je domaći proizvod, plod je domaće pameti i izašao je „ispod čekića” fabrike „Utva avio-industrija”, koja je nosilac nacionalnog 21G odobrenja organizacije za proizvodnju, a dolaskom novog rukovodstva ubrzan je rad na osposobljavanju i preduzeti koraci za dobijanje dozvole za njen prvi let.

Reč je jednomotornoj letelici, niskokrilcu, četvorosedu, iste kategorije kao „cesna pajper”, s tim što ima najmoderniju digitalnu opremu i spremna je za letove u svim uslovima, danju i noću. Namenjena je za obuku, selekciju sportsko i turističko letenje, za avio-taksi i panoramsko razgledanje. Može se koristiti i za izviđanje, aero-foto snimanje, a mogla bi da ponese i lakše naoružanje.

– Avion je modifikacija „utve 75”, ali uz velike promene, ima oko 90 odsto metalne i ostatak kompozitne strukture, opremljen je savremenom avionikom, što rezultira sa manje buke i vibracija u kabini i mnogo boljim komforom i za posadu i putnike. Po preliminarnim rezultatima prvih letova pokazuje i smanjenje potrošnje goriva, što znači da je povećan dolet aviona, a utiče i na njegovu brzinu u horizontalnom letu – kaže Aleksandar Petrović, rukovodilac Razvoja i projektovanja u „Utvi AI”

Program 41M, poznatiji kao „sova”, finansiran od strane državnog preduzeća „Jugoimport SDPR”, trajao je oko tri godine, a u „Utvi” se nadaju se da će u narednih desetak meseci završiti i sva sertifikaciona ispitivanja. Uporedo u fabrici rade na izradi alata koji će omogućiti i serijsku proizvodnju, kao odgovor na potrebe tržišta. „Sova” je kompletan projekat „Utve”, od projektovanja, preko izrade, do ispitivanja, i na taj način pančevačka fabrika je pokazala može da zaokruži čitav ciklus i isporuči proizvod na tržite, na kojem će se cena ove nove letelice kretati od 250.000 do 350.000 evra, a zainteresovani kupci mogli bi se naći, po rečima stručnjaka, u čitavom svetu i zato je sledeći zadatak pribavljanje svih sertifikata.

Ekipa mladih inženjera, zajedno pod rukovodstvom SDPR-a, kako kažu, izgurala je ovaj projekat sa kolegama koji iza sebe imaju i po četiri decenije iskustva, napravivši sinergiju u kojoj nastavljaju tradiciju srpskog vazduhoplovstva.

– Najveći uspeh je što je ovaj novi avion projektovao mladi kadar fabrike, naravno, uz podršku nas starijih kolega. Vrednost ovog projekta je i u tome što su kroz njega obučeni da samostalno rade, a to je uspeh „Utve”. Za organizaciju je važno i da joj je posle tri decenije vraćena funkcija projektovanja i podjednako važna za nas funkcija ispitivanja, koju je u poslednjih trideset godina obavljao ispitni centar u Batajnici, a sada i to rade inženjeri „Utve”, uz podršku pilota – ocenjuje Dragan Ilić, glavni inženjer fabrike. Na naše pitanje može li „sova” da popravi stanje u „Utvi” odgovara da to potvrđuje kadar sposoban za serijsku proizvodnju aviona u fabrici, ali i da će u dogledno vreme biti otvoren konkurs za mlade stručnjake, pre svega inženjere.


Komentari4
3081d
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

mladen mladenovic
Ovo je odlicno svi se trebamo da ponosimo tom strucnom osoblju koji, kako rekose nastavljaju tradiciju, verujem i da primenjuju najsavremeniju tehnologiju u smislu poboljsanja kvaliteta. Jedno me ipak iznenadilo koliko ja znam u Srbiji je u upotrebi MKS system sta ce tamo 4000 fita. Sta nebi valjalo da je to napisano u metrima?
Joza
Cessna Pipper? Koliko znam to su dve firme.
Jovan
Nije mi jasno zasto nepise posto je, kako se i posto registruje, posto je hangar ? Posto su piloti i kako se placaju ? : na sat, dan, duze i krace aranzmane.? Koliko bi to kostalo.? To bi sigurno doprinelo vecem interesu za kupovinu .
Милош
Ова прелепа вест ме није изненадила. Још је Краљевина Југославија имала ваздухопловну традицију, која се наставила преко СФРЈ, па сада и Србија. Све честитке конструкторима, инжењерима, техничарима и свим у фабрици УТВА. Ово је заиста прелепа вест. Након година стагнирања и уништавања, дошло је време за опоравак привреде.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja