Петак, 21.01.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Докторов лет за историју

Др Владимир Алексић и његова једрилица

Панчево – Нико не зна зашто је подвиг др Владимира Алексића, иако добро знан историчарима ваздухопловства, широј јавности остао углавном непознат. Истина је да ни град, чији је грађанин био и где је лет 17. октобра 1909. обављен, није много учинио да му се одужи и његову славу разгласи. Чак и чланови локалног аероклуба, који су се једини сетили да ових дана прославе стоту годишњицу првог лета једног Србина, тек размишљају да свом клубу подаре име пионира нашег ваздухопловства.

Иза првог лета др Владимира Алексића остали су кратки новински извештаји и искази очевидаца. Да није фотографија његове једрилице, у причу би се могло и посумњати. На основу фотографије, аеромоделари Душан Варда и Мирослав Жупански начинили су 1969. године макету Алексићевог аероплана, која је данас у Музеју ваздухопловства. Варда нам је ових дана причао да је са Душаном Јанићем, дугогодишњим директором овог музеја, покушао крајем шездесетих година прошлог века да пронађе остатке Алексићеве летелице на тавану његове куће у центру Панчева. Његова рођака љубазно је објаснила да су остаци аероплана заиста годинама били на тавану, али да су их уништили време и изгазили оџачари који су се по тавану мотали, па су десет година пре Вардине и Јанићеве посете, приликом чишћења тавана, бачени у смеће.

Лист „Бранково коло” забележио је да је аероплан др Алексића био тежак 70 килограма и имао укупну површину 44 метра квадратна. Претпоставља се да је распон крила био око 12 метара. Уз помоћ столара, извесног Јордана, Алексић је две године припремао летелицу. Како мотор из Француске није стизао, одлучио је да полети на „систем праћке”. Кажу, 17. октобра 1909. (има и оних који тврде да се догађај збио четири дана раније) на пољани, у близини које ће три деценије касније нићи Фабрика авиона „Утва”, Алексић је полетео. Очевици тврде да је лет био кратак, али да је аероплан достигао висину од 15 метара. Приликом слетања, летелица је оштећена. Алексић опет одлази у Француску не би ли купио мотор за свој авион, али га опет одбијају. Онда се спрема да мотор набави у Америци. Пре поласка на далек пут одлази на операцију слепог црева, али се са ње не враћа. Умире децембра 1911. На панчевачком гробљу нема више његовог гроба, а човек који је био први Србин који је полетео на аероплану сопствене израде добио је у Панчеву тек једну уличицу која носи његово име. Већина Панчеваца не зна ни где се налази, нити су чули да постоји.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.