Петак, 07.10.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

О верској настави у школама

(Фото Н. Марјановић)

Средства јавног информисања објавила су изјаву патријарха Порфирија у којој каже да је „веома разочаран информацијом да директори више основних и средњих школа у Србији свесно обесхрабрују ученике и родитеље да се определе за верску наставу”.

Верска настава је законом дефинисана и препуштено je родитељима и ђацима да се определе за тај изборни предмет. Неочекиване су, али и недопустиве наведене активности директора школа. Сматрам да је потребно предузети енергичне мере да се оне спрече. Исто тако, све док постоје данашње законске одредбе о верској настави, оне се морају поштовати.

Потпуно је друго питање треба ли верску наставу држати у школама и с каквим наставним планом, који би обавезно требало да буде одобрен од стране надлежног министарства.

Основне и средње школе, у основи, дају младој особи опште образовање неопходно за живот и сналажење у данашњем времену, карактеристичном како по великој мобилности људи, тако и по разноврсним комуникационим средствима, који су учинили све делове света „блиским и доступним”. Ђаци у школама стичу знања не само о својој земљи и свом континенту, већ и о земљама на другим континентима, не само о флори и фауни своје земље, већ и о флори и фауни других континената, не само о историји свог народа, већ и других народа широм планете. Из историје уче и о веровањима старих народа и о њиховим боговима (египатским, грчким, римским, словенским...), о политеизму који је настао персонификацијом сила и појава природе. А онда ђаци „ускачу” у једну од монотеистичких религија (по свом избору и избору својих родитеља) без добијених знања о узроцима и начинима „преласка” с политеизма на монотеизам и о много чему другом неопходном за разумевање суштине религије.

Да не дужим: мислим да и у овом домену школа треба да задржи свој општеобразовни профил. Ђацима би требало дати основне податке о томе шта су религије и како су и из којих потреба настале, указати на разноврсност религија, у основним цртама изложити пет великих данашњих религија (хиндуизам, јудаизам, будизам, хришћанство и ислам), односе међу њима, као и њихов утицај на друштва и народе и односе међу народима, дати појашњења на релацији религија – секуларизација – друштвене промене.

У сваком случају, да би се дошло до тога шта деци и младим људима, и у којем узрасту, излагати у школи и шта би за њих, за њихово образовање, а тиме и за пораст нивоа образовања друштва било најбоље, ваља организовати јавне и стручне расправе на којима би се у толерантној атмосфери (какве уосталом и религије јавно прокламују) дошло до прихватљивих решења.

Александар Блажек,
Београд

Коментари6
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Борис М. Бања Лука
Људи не схватају да часови о религији не нагоне дјецу да се моле или да вјерују у било шта, него да стекну знање. Ако се може учити о свим свјетским религијама, онда може и о сопственој. Ово пишем као атеиста.
Борис М. Бања Лука
По вашој логици, комплет лектире би требало избацити из школа јер су плод маште писаца. Знам шта је знање. О колима сам сагласан, али то нема везе са просвјетом.
bambi
Borise, znanje je skup pojava, observacija, iskustva, vestine,... a ne skup izmisljenih prica o Nojevoj barci, Zemlji kao posluzavniku i bogovima gromovnicima. Inace ako hoces da verujes u nesto, onda za pocetak idi ispred svake crkve u Srbiji, ili dodji kod Saborne crkve, da vidis svestenstvo koje bmw, mercedese i audije voze.
bambi
Religiji nije mesto u skolama a evo i zasto. Religije ljude, a u ovom slucaju skolsku decu, uce da ne razmisljaju svojom glavom, da ne budu kreativni, slobodni vec da se sa strahopostovanjem povinuju kanonima, dogmama, verskim pricama i pricicama, da nemaju slobodu volje, da su im bogovi ideali, da vise vole boga nego oca, majku, sestru, brata. To je strasno. Zatupljivanje dece. Ne treba ni pominjati cinjenicu da su svi pokolji i ratovi vodjeni na verskim nesuglasicama i prepucavnjima.
Sofija K
Razumevanje religije podrazumeva mnogo kompleksnije razmisljanje i pristup nego sto Bambi navodi, ali slazem se da religijskim poukama nije mesto u skolama. Posao je religijskih institucija da se bave poducavanjem podmlatka, neka se crkve i druge zajednice organizuju versku nastavi od svog novca i usvojim prostorijama ili od podrske vernika, pa ko zeli, neka proucava sta god mu je srcu drago.
Горан И.
@bambi Управо је све супротно од овог што сте написали.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.